Kauden rankin koitos – tämä kaikki sinun pitää tietää Turkin MM-rallista

Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Turkin MM-ralli on kauden röykkyisin ja hitain kilpailu. Viime vuonna se palasi kalenteriin uudella sijainnilla. Tälle vuodelle reittiä on muutettu vain hieman.

Turkin MM-rallia on ajettu sen historian aikana kolmessa eri paikassa. Vuosien 2003-2008 röykkykisat ajettiin Alanyassa, kun taas vuoden 2010 nopea ja hyväpintainen kisa oli pohjoisempana Istanbulissa. Viime vuonna uudeksi keskuspaikaksi valittiin lomakohteenakin tunnettu Marmaris ja sen lähiympäristön soratiet. Täten kukaan kokeneemmistakaan kuljettajista ei voinut hyödyntää aiempia starttejaan.

Marmariksen alueen soratiet ovat röykkyisyytensä lisäksi myös hitaita. Viime vuonna rallin voittajan Ott Tänakin keskinopeus oli vain 78,3 km/h, ja nopeimmalla erikoiskokeella vain 92 km/h. Muissa teknisissä sorakisoissa kuten Meksikossa ja Sardiniassa on tyypillisesti kaasuteltu koko kisa 90 km/h molemmin puolin, vaikkakin tänä vuonna Sardinia oli poikkeuksellisen hidas 83 km/h:n keskinopeudellaan.

Turkin MM-rallia voidaan pitää kauden ainoana kestävyyskoitoksena, tai ainakin lähimpänä sellaista. Viime vuonna vain neljä WRC-autoa selvitti kilpailun ilman ralli2-sääntöä tai isompia teknisiä murheita.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa.

Torstai 12.9.
Torstain aikataulu Suomen aikaa

10.00 SHAKEDOWN Değirmenyanı – İçmeler 4,70 km
20.08 EK1       Marmaris Meydan        2,00 km

Testierikoiskoe on sama kuin viime vuonna, nimeltään Değirmenyanı – İçmeler. Se on pääosin keskileveää ja enemmän tai vähemmän röykkyistä, osin kivien päällystämää tietä. Alku ja loppu ajetaan hieman nopeampaa tietä metsässä, kun taas välissä oleva vuoristoisempi osuus on hieman teknisempi ja kivisempi. Pätkän maalissa on myös hyppyri.

 

Tämä ”mutterien ravistelu” on hyvää esimakua tulevasta – röykkyjä ainakin riittää. Varsinainen ralli tulee kuitenkin tarjoamaan myös teknisempiä ja hitaampia teitä. Toisaalta myös osa erikoiskokeista tulee olemaan olennaisesti tätä pätkää tasaisempia ja nopeampia, jolloin tarvitaan pienempää maavaraa ja muutenkin erilaisia säätöjä.

Sääennuste testierikoiskokeelle ja power stagelle.

Torstain yleisöpyöritys on sama kuin viime vuonna, mutta nyt sen nimeksi on annettu Marmaris Meydan. Se ajetaan Marmariksen kaduilla hämärän laskeuduttua.

MarmarisMeydan
EK1 Marmaris Meydan. Kuva: rally-maps.com, pohjakartta Wikimedia Maps.

Pätkä on suunniteltu suorastaan luovasti, sillä sen keskiössä on liikenneympyrä, josta ajetaan lenkit kolmeen eri suuntaan. Täten liikenneympyrässä pyöritetään donitsit jopa neljä kertaa pätkän aikana! Tämän lisäksi pätkä tarjoaa ramppihypyn, shikaaneja ja toisenkin tynnyrinkierron. Katuja on kavennettu aidoilla eikä pätkältä löydy juuri yhtään luonnollista mutkaa. Tämä keinotekoisuus saa Barcelonan ja Guanajuaton vastaavat pyöritykset näyttämään oikeilta erikoiskokeilta!

On jälleen hyvä muistaa vanha yleisöerikoiskokeiden viisaus – mitään ei voi voittaa, mutta kaiken voi hävitä. Viime vuonna Sebastien Ogier lähti melkein heittämään kuperkeikkoja ramppihypyssä ja seuraava mutka meni pitkäksi. Onneksi vastassa ei ollut betoniporsasta.

 

Sääennuste EK1:lle Marmaris Meydan
Perjantai 13.9.

Perjantaihin on ahdettu jopa 160 kilometriä erikoiskokeita, eli yli puolet koko rallista. Yksi pätkistä ajetaan lähellä huoltoparkkia, loput kauempana koillisessa. Päivän aikana ajetaan koko rallin röykkyisimmät osuudet.

Perjantain aikataulu Suomen aikaa

08.08 EK2    Içmeler  1 24,85 km
09.31 EK3    Çetibeli 1 38,15 km
10.54 EK4    Ula 1      16,57 km
13.14 HUOLTO Asparan
14.17 EK5    Içmeler 2  24,85 km
15.40 EK6    Çetibeli 2 38,15 km
17.03 EK7    Ula 2      16,57 km 
             YHTEENSÄ  159,14 km

Päivä ja koko rallin varsinainen kilvanajo alkaa erikoiskokeella nimeltä Içmeler. Sillä on sekä röykkyistä että tasaista soratietä ja myös asvalttiosuuksia. Viime vuodesta tämä pätkä muistetaan Sebastien Ogierin tien päällä korjatulla autolla tekemästä pohja-ajasta.

Icmeler2019
EK2+5 Içmeler 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, pohjakartta OpenTopoMaps.

Tänä vuonna pätkän alussa on 5,8 kilometriä uutta osuutta. Tämä pikkutie ylittää vuoren ja siinä on muutama alamäkineulansilmä. Viime vuoden pätkälle puolestaan liitytään nopealla ja tasaisella osuudella, jossa on yksi asvalttimutka seitsemän kilometrin pinnassa ja sen jälkeen muutama teknisempi mutka.

Seuraavan kaksikilometrisen nopean asvalttiosuuden jälkeen risteyksestä käännytään kapealle soratielle. Sen pinta vaihtelee jatkuvasti tasaisen ja röykkyisen välillä. Osittain kiviä on pudonnut vuorenrinteiltä, toisinaan taas peruskallio ja maakivet pilkottavat soran seassa. Pätkä kulkee vuoristossa ahtaiden ja tiukkojen mutkien kautta. 13 kilometrin kohdalla röykkyisyys ja teknisyys kasvaa, etenkin kiperässä alamäkisyherössä.

14,5 kilometrissä tullaan selvästi tasaisemmalle metsäosuudelle, vaikka silläkin on toisinaan kivipeitettä. Kolmas asvalttiosuus johdattaa jälleen tasaiselle soratielle, joka on tällä kertaa nopeaa. Lopulta tie kapenee lopun mäkisellä osuudella, mutta pinta pysyy suhteellisen hyvänä. Täällä Esapekka Lappi ajoi viime vuonna ulos.

 

Sääennuste EK2+5:lle Içmeler

Çetibeli ajetaan kuten viime vuonnakin. Se ei ehkä ole kokonaisuutena kisan teknisimmästä päästä, mutta röykkyjä riittää etenkin pätkän alkupuoliskolla. Lisäksi se on 38 kilometrin mittaisena rallin pisin erikoiskoe – itse asiassa koko kauden pisin sorapätkä.

Alku on vielä suhteellisen helppoa – keskileveää ja tasaista mutta pehmeähköä metsätietä. Vähitellen maisema muuttuu vuoristoisemmaksi ja samalla tie kapeammaksi ja teknisemmäksi. Viiden kilometrin jälkeen alkaa todella röykkyinen kaksikilometrinen. Tämän videon mutkat löytyvät 7,8 kilometrin kohdilta, jossa pinta on jo hieman parempaa.

 

Tämän jälkeen pätkä levenee, mutta monin paikoin tiessä on vain kapea ura vuorenrinteiltä pudonneissa kivissä. Kymmenen kilometrin kohdalla on puhtaampi ja tasaisempi osuus. Paria kilometriä myöhemmin ylitetään puolestaan kuivunut joki.

13 kilometrin kohdalla tie muuttuu yhtäkkiä todella röykkyiseksi, ensin myös tekniseksi ja sitten nopeammaksi. Röykkyjen määrä vain kasvaa kahta kilometriä myöhemmin osuudella, jossa on toinen joenylitys. 18 kilometrin jälkeen tulee todella kiperä ja syheröinen alamäkiosuus. Sen jälkeen tie on tasaisempaa ja nopeampaa, mutta edelleen ahdasta ja teknistä.

Gus Greensmithin matka päättyi viime vuonna Çetibelin kivikkoon. Kuva. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Neulansilmäristeys 20 kilometriä lähdöstä johdattaa tasaisemmalle osuudelle, joka on myös nopean jouheaa. Tien leveys tosin vaihtelee jatkuvasti.

25 kilometrin kohdalla käännytään pienemmälle tielle. Aluksi se on syheröistä ja ahdasta vuoristotietä. Sen jälkeen teknisyys sekä tien leveys ja kunto vaihtelevat jatkuvasti. Mutkat ovat doseerattuja eikä mikään osuus ole rallin hitaimmasta päästä.

Pätkän lopussa on vielä tekninen ylämäkiosuus ja huonokuntoinen pikkutie, jossa on paljon maakiviä. Tosin tämäkään osuus ei ole kovin teknistä lukuun ottamatta yhtä neulansilmää.

Sääennuste EK3+6:lle Çetibeli.

Päivän kolmas pätkä Ula starttaa keskileveällä vuoristotiellä. Osuus muistuttaa Meksikon MM-rallia, sillä se on tasaista ja irtosoran peittämää, ja doseerattujen mutkien virta on lähes katkeamaton. Kahden kilometrin pinnassa on nopea metsäosuus, sitten taas lisää syheröä. Risteyksistä huolimatta rytmi ei muutu, vaikka joissain paikoissa tie on huonokuntoisempaa.

Seitsemässä kilometrissä tie kapenee yhtäkkiä. Tälle vuodelle pätkää on pidennetty tästä kohdasta, jossa ajetaan nyt syheröinen osuus ennen aukeaa, jossa on isot katselualueet. Tie on taas leveää, mutta alkua pehmeämpää. Tien vasemmalla puolella on korkea penkka ja reitti kiemurtelee pitkästä neulansilmästä toiseen.

12 kilometrin pinnassa puikataan metsään, ja tie kapenee, mutta osuus on nopea. Lopussa ajetaan vielä jyrkkä alamäkiosuus, jossa myös pinta huononee hieman.

Viime vuonna Mads Østberg ja Elfyn Evans rikkoivat autonsa pätkän röykkyisellä loppuosuudella. Tänä vuonna se on jätetty pois, joten pätkän yleisluonne on tänä vuonna hyväpintaisempi.

Huomionarvoista on, että Thierry Neuville onnistui tekemään molemmilla ajokerroilla pohjat, vaikka oli ensimmäisenä autona matkassa. Tänä vuonna hän ei tosin voi hyökätä röykkyosuuksilla, kuten omien sanojensa mukaan viime vuonna teki.

Sääennuste EK4+7:lle Ula.
Lauantai 14.9.

Lauantaina suunnataan länteen merenrantamaisemiin. Päivän reitti pitää sisällään koko rallin ainoan uuden pätkän. Yleisilmeeltään lauantai on muuta rallia vähemmän röykkyinen.

Lauantain aikataulu Suomen aikaa

08.50 EK8  Yeşilbelde 1 33,00 km
10.08 EK9  Datça 1       8,75 km
11.06 EK10 Kızlan 1     13,30 km
12.32 HUOLTO Asparan
13.50 EK11 Yeşilbelde 2 33,00 km
15.08 EK12 Datça 2       8,75 km
16.06 EK13 Kızlan 2     13,30 km 
           YHTEENSÄ    110,10 km

Yeşilbelde on päivän pisin erikoiskoe 33-kilometrisenä. Tänä vuonna sen alussa on uusi osuus, jota käytettiin vuoden 2017 kandidaattirallissa, eri suuntaan ajettuna. Loppupuolella tehdään myös oikaisu, joka lyhentää reittiä puolitoista kilometriä. Suurilta osin tämä on hyväpintainen, mutta irtosorainen pätkä.

Alku on nopean jouheaa ja leveää metsätietä. Viime vuoden reitille liitytään puolessatoista kilometrissä, ja samalla reitistä tulee teknisempi. Mutkat ovat kuitenkin doseerattuja, ja välissä on nopeampia pyrähdyksiä.

Yhdeksän kilometrin pinnassa käännytään pienemmälle tielle, joka on teknisempää ja röykkyisempää. Puolitoista kilometriä myöhemmin sukelletaan metsään osuudelle, jossa on puskia ja penkkoja tiessä kiinni. Seuraavaksi ajetaan ensin neulansilmien sarja ja sitten syheröisen tekninen osuus.

14,4 kilometriä lähdöstä vauhti nousee ajoittain teknisellä metsäosuudella, jossa puiden varjot tuottavat ”strobo-efektiä”. Viime vuonna myös pöly leijaili tällä osuudella näkyvyyttä haitaten. Samalla taas tien reunassa vaanii todella isoja puita.

Tien pinta muuttuu paremmaksi 17,5 kilometrissä, mutta osuus on edelleen kapea. Kilometriä myöhemmin tullaan tekniselle vuoristo-osuudelle. Täällä Sebastien Ogier ajoi viime vuonna leveäksi ja jäi kiinni penkkaan.

 

Hektisempi ja kulmikkaampi metsäosuus alkaa 20 kilometrissä. Neljää kilometriä myöhemmin tie kapenee mutta nopeutuu. Sitten pari neulansilmää hidastaa rytmiä juuri ennen tämän vuoden version oikotietä. Sen jälkeen ajetaan Australian rallia muistuttava osuus, jossa on tasainen pinta, teknisiä mutkia, puut kiinni tiessä sekä paljon valon ja varjon vaihtelua.

Nopea pyrähdys johdattaa pätkän loppuosuudelle, joka ajetaan komeissa merinäköaloissa. Tie on jälleen leveä, mutta tiukat mutkat muodostavat jatkuvan syherön.

 

Sääennuste EK8+11:lle Yesilbelde.

Lyhyt Datçan erikoiskoe alkaa pehmeähköllä mutta melko leveällä tiellä. Se on syheröinen, muttei erityisen hidas. 1,3 kilometriä lähdöstä on pitkä melkein suora osuus, jossa on nyppylöitä ja lopussa ysikymppiristeys.

 

Nyt tie kapenee ja muuttuu röykkyisemmäksi samalla kiemurrellen alamäkeä. 4,2 kilometrissä taas alkaa vielä jyrkempi alamäki, samalla kun meri alkaa häämöttää kaukana horisontissa. Tien röykkyisyys ja teknisyys kasvavat, ja reunassa on suuria kiviä.

 

Viiden kilometrin pinnassa alamäki päättyy nopeampaan ja tasaisempaan osuuteen, jossa on pienet penkat reunoilla. Tällä osuudella Sebastien Ogierin autosta hajosi viime vuonna tukivarsi renkaan kolahdettua monttuun.

 

Merenrannan lähestyessä tien pinnasta tulee taas kivikkoisempi. Vuoristomaisemissa ajetaan tiukkoja mutkia ylös ja alas. Ennen maalia rytmi muuttuu ensin jouhevammaksi, sitten ajetaan vielä pitkiä tiukkoja mutkia. Tänä vuonna pätkän maali on 1,8 kilometriä viime vuotta aiemmin.

Sääennuste EK9+12:lle Datça.

Tämän vuoden lauantailenkille on tuotu uusi erikoiskoe nimeltä Kızlan. Se ajetaan tuulivoimaloiden huoltoteillä lähellä edellistä pätkää, niemeä halkovan tien pohjoispuolella. Tämä pätkä poikkeaa täysin muista erikoiskokeista, ja on varmasti koko rallin nopein pätkä.

Kizlan
EK10+13 Kızlan. Kuva: rally-maps.com, pohjakartta OpenTopoMaps.

Pätkän alku on keskileveää ja nopeaa. Reitillä on isoja hyppyjä, osittain hämäävän linjavikaisia. Kahden kilometrin pinnassa liitytään leveälle ja tasaiselle mutta liukkaan irtosoran peittämälle tielle. Kilometriä myöhemmin ajetaan vielä tekninen metsäosuus, jossa on maakiviä ja penkat sivuilla. Neljässä kilometrissä taas liitytään edellisen kaltaiselle leveälle tielle. Pätkän loppuosuudella täytyykin sitten hidastaa enemmän vain muutamaan risteykseen ja kapeisiin portteihin.

https://twitter.com/MattJelonek/status/1171054155630182400

Sääennuste EK10-13:lle Kızlan.
Sunnuntai 15.9.

Sunnuntaina ajetaan samoilla seuduilla kuin perjantaina – yksi pätkä lähellä huoltoparkkia ja kaksi muuta kauempana koillisessa. Jälkimmäiset pätkät ajetaan vain kertaalleen rallin aikana. Toinen niistä on käännetty viime vuodesta ja toisessa on suurin osa uutta tietä, joten uusia nuottejakin saa tehdä ihan reilusti.

Sunnuntain aikataulu Suomen aikaa

09.38 EK14 Marmaris 1                7,05 km
10.36 EK15 Gökçe                    11,32 km
11.24 EK16 Çiçekli                  13,20 km
13.18 EK17 Marmaris 2 (Power Stage)  7,05 km
           YHTEENSÄ                 38,62 km

Power Stagen nimi on Marmaris, ja se ajetaan myös päivän alkajaisiksi. Se on seitsemänkilometrisenä rallin lyhyin ei-mikkihiiripätkä, mutta tarjoaa silti kolme selkeän erilaista osuutta. Teemu Sunisen mukaan pätkällä on ”vähän kaikkea”. Viime vuonna se oli yksi rallin nopeimpia pätkiä. Tälle vuodelle se on pysynyt muuttumattomana.

Alussa on yleisöerikoiskoemainen asvalttiosuus. Aitojen välissä kääntelyn lisäksi osuudella on keinotekoinen hyppyri heti lähtökiihdytyksen jälkeen.

 

Soratielle käännytään ahtaasta portista ja heti kiivetään ylämäkeen. Tie on kapeaa, teknistä ja melko röykkyistä. Alussa on syheröinen osuus, sitten hieman suorempi. Kun alamäki alkaa, mutkat ovat taas hieman tiukempia ja pinta tasaisempaa.

Viiden kilometrin pinnassa käännytään leveämmälle ja tasaisemmalle tielle. Pätkästä tulee nyt nopeampi ja jouhevampi. Lopulta käännytään vielä kahdesta risteyksestä ja putkahdetaan miltei suoraan huoltoparkkiin.

Sääennuste EK14+17:lle Marmaris.

Gökçe oli viime vuonna selvästi rallin nopein pätkä, mutta tälle vuodelle sen reittiä on uudistettu. Suuri osa pätkästä on nyt hitaampaa, Portugalin rallin perjantaipätkiä muistuttavaa tietä. Tämä kahden hyvin eri tyyppisen tien yhdistelmä on Turkin rallille harvinaista.

Gökce2019
EK15 Gökçe 2019 (punainen) ja 2018 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, pohjakartta OpenTopoMaps.

Alku on leveää ja hyväpintaista tietä. Mutkat ovat doseerattuja, ja yleisilme muistuttaa Meksikon MM-rallia.

Kahden kilometrin pinnassa puikataan tiukasta neulansilmästä ylös kapealle ja kivikkoiselle tielle, joka on aluksi enemmänkin polku tai ura. 2,4 kilometrin kohdalla pätkä risteää Cetibelin reitin kanssa mäen huipulla.

Kolmen kilometrin pinnassa on tiukka neulansilmäristeys. Jos tähän asti pikkutie oli melko suoraa, nyt se muuttuu syheröisemmäksi. Suurimmalta osin vasemmalla on pieni rotko ja oikealla vuorenrinne. Osa tiestä on hyväpintaista, joissain paikoissa taas kasvaa pitkää ruohoa keskellä ja reunoissa. Tiellä on myös paljon maakiviä, joten rengasrikkojen vaara on ilmeinen.

Sääennuste EK15:lle Gökçe.

Çiçekli on käännetty viime vuodesta, ja ajetaan nyt vain kerran. Viime vuonna se oli rallin hitain ei-yleisöerikoiskoe 72 kilometrin keskituntinopeudella.  Tämä tosin johtuu lähinnä pätkän teknisyydestä. Mutkat ovat doseerattuja mutta tiukkoja, eikä niiden välissä ole juurikaan suoria, joilla käyttää isompia vaihteita.

Tie on suurilta osin hyväpintaista, mutta irtosoran peittämää. Moni kuljettaja olikin viime vuonna ongelmissa pidon löytämisen kanssa. Ott Tänak sanoi laskeneensa autonsa maavaraa pohja-aikaan johtanutta toista ajokertaa varten.

Tästä huolimatta muutamissa paikoissa tien pinta muuttuu karkeaan kivikkoon tai sepeliin. Lisäksi tälläkin pätkällä on Australian rallin kaltaista valon ja varjon jatkuvan vaihtelun haastetta metsäosuuksilla.

Sääennuste EK16:lle Çiçekli.
Lähtöjärjestys ja keliolosuhteet

Kuten kaikissa sorakisoissa, Turkissakin ensimmäinen auto antaa aina pientä tasoitusta takana tulijoihin nähden. Viime vuonna kuitenkin ensimmäisenä startannut Thierry Neuville johti rallia pitkän perjantain jälkeen.

Osa kuljettajista mainitsi, ettei tie puhdistu, tai se muuttui vain röykkyisemmäksi. Lisäksi etenkin aamun pätkillä pöly aiheutti ongelmia myöhemmille autoille. Toki viime hetken säätila vaikuttaa asiaan, mutten uskoisi Turkissa lähtöjärjestyksellä olevan kovin suurta roolia.

Turkin sorateillä pöly voi haitata näkyvyyttä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

MM-sarjaa johtava Ott Tänak starttaa jälleen ensimmäisenä perässään Thierry Neuville ja Sebastien Ogier. Perjantaina ajetaan yli puolet rallista, joten Tänak saa ajaa ensimmäisenä useimpia kilpailuja pidemmän matkan, oli siitä sitten hyötyä tai ei. Viimeisinä WRC-autoina starttaavat Dani Sordo, Esapekka Lappi ja Pontus Tidemand. Sordo ei toisaalta ajanut tätä rallia viime vuonna, kuten ei myöskään Citroenilta kesken kauden hyllytetty Kris Meeke.

Lopuksi on hyvä muistuttaa, että Turkki on kestävyyskilpailu. Rauhallinen ja puhdas ajo ilman ongelmia voi viedä jo lähelle palkintopallia. Täten hyvästä lähtöpaikasta ei kannata yrittää repiä kaikkia kymmenyksiä irti rallin alkuvaiheilla.

Lue myös nämä