Kommentti: Kalle Rovanperä osui naulan kantaan – nurina mestarin kommenteista on aivan turhaa

Kyllä ennen kaikki oli paremmin! Vai oliko sittenkään? Tätä sopii miettiä tarkasti myös rallin MM-sarjan kohdalla, kirjoittaa Rallit.fin päätoimittaja Toni Heinonen.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa on pohdittu isoja kysymyksiä etenkin viimeisen vuoden aikana. Talleja tarvittaisiin lisää pääluokkaan, ja samalla sarja haluaisi tavoittaa entistä suuremman yleisön.

Kilpailu ihmisten vapaa-ajan valinnoista on niin kovaa, että nykyisellä formaatillaan MM-ralli jää pahasti muiden jalkoihin. Suuren yleisön mediakulutus kohdistuu entistä lyhyempiin sisältöihin. Tässä rallin MM-sarja poikkeaa täysin valtavirrasta – tapahtuma kun kattaa käytännössä koko viikonlopun.

Jos kuluttaja seuraa koko rallin, se syö arvokkaat vapaapäivät lähes kokonaan. Ja siitä seuraa melkoinen ralliähky, jonka allekirjoittanut on saanut kokea tälläkin kaudella 12 kertaa. Myönnettäköön, että rallitoimittajana kisan seuraaminen voi olla hieman rasittavampaa kuin tavan rallifanilla, mutta yhtymäkohtia on silti paljon.

Tosiasia on se, että harvalta meistä löytyy oikeasti aikaa tai kiinnostusta töllöttää intensiivisesti näyttöpäätteeltä ralliautoja yli 20 tuntia muutaman päivän aikana. Työstähän se käy fanillakin.

Kalle Rovanperä nosti hiljattain esiin oman näkökantansa kilpailuviikonloppujen hektisyydestä ja kuluttavuudesta. Rovanperän mukaan kisoja ja rallireittejä pitäisi tiivistää huomattavasti, sillä nykyisellään tunnit eivät meinaa riittää vuorokaudessa.

– Kaiken pitäisi mahtua tietyn aikaikkunan sisään päivän aikana – tietty määrä kilometrejä tai jotain vastaavaa. Niin tämä pitäisi tehdä, Rovanperä linjasi.

– Kun ajamme sellaisia päiviä, voimme antaa enemmän aikaa muille asioille. Mutta nyt meillä ei ole aikaa edes tehdä työtämme kunnolla. Jos toimimme näin, me emme nuku.

Rovanperän pointti tulee kilpailijan näkökulmasta, mutta hän osui naulan kantaan myös isompaa kuvaa katsottaessa.

Rallit.fi ja sen englanninkielinen sisarsivusto RallyJournal.com julkaisivat aiemmin tällä viikolla artikkelin Rovanperän kommenteista. Juttu kirvoitti mielenkiintoisen keskustelun sosiaalisen median syövereissä.

Kommentteja tuli niin puolesta kuin vastaan. Yleisin vasta-argumentti kuului, että ralliautoilun kuuluu olla kestävyyslaji, eikä mikään sprintti, jossa ajetaan vain ”virka-aikana”.

– Ehkä hänen on aika mennä rata-autoilun puolelle. Rallit ovat nykyään liian lyhyitä. Siitä olen samaa mieltä, että pitkät siirtymät ovat paskaa ja niihin pitää tehdä muutos, eräs fani perusteli omaa kantaansa.

Lisäksi kommenteissa argumentoitiin, että aikoinaan RAC-rallissakin ajettiin yötä päivää ja koko kisa käsitti yli 50 erikoiskoetta.

Oi niitä aikoja!

Rallit olivat melkoisia maratontapahtumia jokunen vuosikymmenen sitten. Mutta maailma ja myös ralliautoilu aivan lajin huipulla ovat muuttuneet melkoisesti sitten niiden päivien.

Nykyisin kisat ovat lyhyempiä kuin niinä ”vanhoina hyvinä aikoina”. Mutta huomattavin ero on siinä, että nykyään kuskit ovat todellisia huippu-urheilijoita.

Aiemmin kuljettajat saattoivat viihtyä kisaviikon aikana Hotelli Laajavuoren yökerhossa. Tämän päivän tähdet sulkeutuvat kisapäivien päätteeksi hotellihuoneeseen pitämään videosulkeisia pitkälle yöhön – eikä niissä pippaloissa kippistellä drinkkilaseilla.

Lajin sisäisessä kulttuurissa on siis tapahtunut melkoinen muutos, ja samalla myös MM-rallit ovat uudistuneet. Mutta rallikuplan ulkopuolella maailma on mullistunut vieläkin vauhdikkaammin.

Voitaisiinko siis viimeinkin lopettaa nurina vanhoista hyvistä ajoista ja käsitellä asiaa realistisesti? Sillä muuten tämä peli on hävitty hyvinkin nopeasti. MM-rallien formaattia pitää säätää, mutta ei missään nimessä pidempään suuntaan.

Entisajan MM-ralleissa oli oma viehätyksensä ja ne toimivat siinä ajassa. Mutta jos vastaavanlainen konsepti istutetaan nykyajan MM-ralleihin, laji saattaa jämähtää vielä syvemmälle pohjamutiin ja kadota lopulta kokonaan.

Lue myös nämä