Tiistaina julkistettiin odotettu uutinen: Oliver Solberg kilpailee Printsportin Toyota GR Yaris Rally2 -autolla rallin MM-sarjan WRC2-luokassa.
Lue lisää: Sieltä se tuli! Oliver Solberg loikkaa suomalaistiimin Toyotaan
Mutta siinä ei todellakaan ole kaikki.
Solberg on toki edelleen yksityistiimin kuljettaja, joka tuo mukanaan Printsportille sponsorirahaa. Mutta merkittävää on se, että Printsport ja Toyotan WRC-talli linkittyvät nykyään vahvasti toisiinsa.
Virallisesti Solberg ei ole vielä Toyotan kuljettaja, mutta tämän lähempänä hän ei voisi olla. Tänä vuonna sama kuvio nähtiin Sami Pajarin kohdalla. Toyota oli vahvasti vaikuttamassa siihen, että Pajari tulee Toyotan uuden Rally2-auton rattiin – virallisesti siis Printsportin kuljettajana. Kun suomalaiskuski antoi kovia näyttöjä, hänelle avautuivat lopulta portit WRC-talliin.
Nyt Solberg on samassa asemassa. Hänellä on nyt parhaat mahdolliset kortit pelata pääsystä takaisin isojen poikien pöytään, rallin MM-sarjan pääluokkaan. Erittäin todennäköistä on, että Solbergin ”yhteistyösopimuksesta” löytyy pykälä myös tulevaisuutta varten.
Oliver Solbergin ja hänen isänsä Petter Solbergin kommentit sosiaalisessa mediassa puhuivat vahvasti tämän puolesta.
– Uusi luku elämässäni – liityn Toyota-perheeseen, Oliver aloitti oman postauksensa.
– Toyota on ikoninen merkki rallimaailmassa, täynnä lahjakkaita ja intohimoisia ihmisiä – mukana myös joitakin tuttuja kasvoja. Olen varma, että tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta Oliverille, Elliottille (kartanlukija Edmondson), Printsportille ja Toyotalle yhdessä, Petter-isä komppasi.
Toyotan WRC-talli ajattaa ensi vuonna neljää täyden kauden kuljettajaa – Kalle Rovanperää, Elfyn Evansia, Takamoto Katsutaa ja Pajaria – sekä Sebastien Ogieria osa-aikaisesti. Jos Solberg takoo kovaa jälkeä WRC2-luokassa Toyotan Rally2-autolla, ei ole mikään mahdottomuus, että hänet nähtäisiin ensi vuonna myös Toyotan Rally1-auton ohjaamossa.
Siihen oiva tilaisuus voisi olla vaikkapa Suomen MM-rallissa…
Jotta tämä ei jää pelkästään spekulaatioksi, isketään pari faktaa tiskiin.
Toyota tarvitsee tulevaisuudessa lisää uusia kuljettajia tiimiinsä. Ogier nautiskelee vielä osa-aikaisuudestaan, mutta jossain vaiheessa ranskalaisen on aika siirtyä sivuun. Kaksi maailmanmestaruutta voittaneella Rovanperällä olisi ikänsä puolesta ajovuosia vaikka kuinka jäljellä, mutta toinen juttu on se, kuinka pitkään Rovanperä ajaa rallia.
Toyotan pitää siis varautua ajamaan uusia tulevaisuuden tähtiä sisään – kuten se teki Pajarin kanssa. Rallin MM-sarjan promoottori on puolestaan kertonut tukevansa myös ensi kaudella kuskilupauksien sisäänajoa Rally1-autoihin. Jos Toyota saisi ylimääräisiä euroja Solbergin ajattamista varten, kannattaa sen ehdottomasti tarttua tilaisuuteen.
Solberg jakaa vahvasti mielipiteitä fanien keskuudessa. Mutta yksi asia on selvä: häneltä löytyy luonnollista ja raakaa nopeutta, jota huippumenestykseen vaaditaan. Jos Solberg saa pidettyä pakettinsa kasassa, hänestä voi vielä kypsyä todellinen huippukuljettaja.