Lähde: Toyota harkitsee kovaa peliliikettä rallin MM-sarjassa

Toyotan WRC-talli puntaroi parhaillaan ensi kauden vaihtoehtojaan.
Toyota
Nähdäänkö ensi kaudella MM-ralleissa enemmän Toyota GR Yaris Rally1 -autoja? Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan ensi kauden kuljettajakokoonpanon yllä on vielä pieniä kysymysmerkkejä. Kalle Rovanperän on määrä palata kokoaikaiseksi kuljettajaksi tämän vuoden jälkeen, ja myös Elfyn Evansin odotetaan jatkavan tiimissä.

Sebastien Ogier on puolestaan antanut ymmärtää, että hän on halukas jatkamaan osa-aikaisena kuljettajana. Tämän lisäksi tallin miehistöstä löytyvät japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta sekä uusi tulokas Sami Pajari, joka on tällä kaudella noussut kolkuttelemaan WRC-tiimin ovea WRC2-luokan kautta.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi jo aiemmin, että talli on todennäköisesti tekemässä ensi vuodeksi muutoksia siihen, kuinka se ajattaa kuljettajia.

– Meidänkin pitää ensi vuonna katsoa se, että jos haluamme ajaa mestaruuksista, meillä on oltava kolme kuskia, jotka ajavat täyden kauden. Sitten on neljäs kuski, joka voi vaihdella siellä ja ajaa puolikasta kautta. Kolme täyden kauden kuskia tarvitaan, Latvala painotti Rallit.fille.

Lue lisää: Jari-Matti Latvala kertoi lisää Toyotan isosta päätöksestä

Tiettävästi Toyotalla on harkinnassa vieläkin kovempi peliliike. Dirtfish-sivuston mukaan Toyota saattaisi ajattaa jopa viittä GR Yaris Rally1 -autoa ensi vuoden MM-ralleissa. Jokaisessa kisassa tosin vain kolme autokuntaa voi kilpailla valmistajien MM-pisteistä.

– Kaikkia vaihtoehtoja harkitaan nyt. Toyotalla on tietenkin mahdollisuus ajattaa viittä autoa, mutta ehkä on parempi, että Toyotan huoltoalueen vieressä oleva satelliittitiimi ajattaisi niistä yhtä tai kahta, tiimin lähellä oleva lähde kertoi Dirtfishin mukaan.

– Eikä pidä unohtaa sitä, että myös Rally2-autoa täytyy miettiä. Voisiko Toyota pyytää ”Takaa” palaamaan WRC2-luokkaan? Vaikea kuvitella, että näin kävisi. Mutta olen varma, että jos Rally1-autojen kanssa ilmenee logistisia haasteita, on parempi, että Sami ajaa Rally2-autolla ja kartuttaa kokemusta kuin että hän istuisi kotona ajamatta.

Lähteen mukaan talli voi kerätä vielä päätöksiä tukevaa dataa seuraavissa ralleissa ennen kuin se lyö asiat lopullisesti lukkoon.

Toyota ilmoitti viime viikolla, että viime kisoissa pahasti rämpinyt Katsuta jättää Chilen MM-rallin väliin, jotta hän voi ”nollata tilanteensa”. Pajari puolestaan valittiin Katsutan sijaan ajamaan Chilen sorakilpailuun.

Satelliittitiimin ajattaminen ei ole Toyotalle uutta. Esimerkiksi Katsuta kilpaili useamman vuoden Toyotan WRC-tiimin rinnalla ja hänellä oli oma huoltoteltta Toyotan virallisen tehdastiimin huoltopilttuun vieressä.

Lue myös nämä