Latvala myönsi tallin mokan – ”Jousituksen suhteen me on tehty virheitä”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan konkarikuski Jari-Matti Latvalan kausi rallin MM-sarjassa on ollut tuskainen. Tuurilainen yrittää kääntää kurssin torstaina alkavassa Suomen rallissa.

Latvalalla on allaan peräti viisi perättäistä keskeytystä. Osa keskeytyksistä on johtunut omista ulosajoista, kun taas välillä tekniikka on pettänyt. Toyota-kuski kertoi rallin aattona, että koko Toyotan tiimissä tehtiin alkukaudesta virhearvioita. Sekä Latvala että virolaispilotti Ott Tänak ovat keskeyttäneet kaksi kertaa jousituksen rikkoutumisen vuoksi.

– Kyllähän ne (keskeytykset) rassaa. Minä olen ajanut itse huonosti, mutta on siellä myös aika monta teknistä vikaa.  Jousituksen suhteen me on tehty virheitä ja menty väärään suuntaan. Nyt on palattu takaisin ja ollaan oikeassa kurssissa taas. Me kokeiltiin jotain uutta, mutta se ei toiminut, Latvala jutteli Paviljongin huoltoparkissa.

Korkeimmalla tasolla auton säätöjen kanssa joutuu jatkuvasti tekemään kompromisseja. Autoa rakennetaan yhdessä kuljettajien ja tiimin muun väen kanssa, joten ketään yksittäistä tahoa ei voi Toyotan ongelmista syyttää.

– Me mentiin vähän pehmeämpään autoon, jota kautta saatiin pitoa lisää ja auto tuli nopeammaksi. Silloin tuli elementtejä, että pitoa saatiin kyllä, mutta sitten kaikki iskut tulivat läpi. Kun meillä oli pehmeämpi auto, niin ne iskut kuormittivat auton muita osia. Silloin voi tulla outojakin juttuja, Latvala totesi.

– Jäykemmällä autolla on aina turvallisempi ajaa, mutta se on aina kompromissi. Silloin on vähemmän pitoa. Sitä rajaa me on etsitty ja sitä kaikki hakee. Kuka sen löytää parhaiten, niin he ovat vahvoilla.

Toyota dominoi Suomen MM-rallia viime vuonna. Puuppolassa aivan rallipätkien läheisyydessä kehitetty Yaris WRC oli suorastaan ylivertainen. Latvala luottaa, että kotirallissa japanilaisvalmistajan autot menevät taas kovaa.

– Toivon, että mahdollisimman moni meidän tallista on palkintokorokkeella. Viime vuonna me olimme täällä vahvoja, mutta aina tässä rallissa voi tapahtua mitä vaan, suomalaiskuski korostaa.

– On vain pysyttävä tiellä, eikä saa tunkea autoa liikaa heinikkoon. Se on haastavin puoli. Tekee mieli leikata, mutta joka vuosi niitä kiviä on sieltä löytynyt.

Lue myös nämä