Miikka Anttila koki monta rajua ulosajoa Jari-Matti Latvalan rinnalla – uran ainoa loukkaantuminen varsin tragikoominen

Miikka Anttila
Miikka Anttila. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kokenein kilpailija Miikka Anttila ehti pitkällä urallaan osallistua 220 MM-ralliin.

Toki lukemiin voi tulla vielä tulevaisuudessa petrausta, mutta Anttila on ehtinyt jo nyt nähdä WRC-karkeloissa yhtä jos toista. Lempääläinen istui suurimman osan MM-ralleistaan Jari-Matti Latvalan vieressä. Latvala on tunnettu ulosajoistaan, ja joka kerta osansa tärskyistä sai myös kartanlukija Anttila.

Anttila on kuitenkin ollut onnekas. Isompia loukkaantumisia ei ole koskaan sattunut kilpailutilanteessa. Itse asiassa ainoa ”loukkaantuminen” MM-ralleissa on enemmänkin tragikoominen.

– Minun piti talvella tehdä vakuutusyhtiölle ilmoitusta muutamiin ralleihin, jotka ajoin Eerikin (Pietarinen) kanssa. Tajusin siinä, että ainoa niin sanottu onnettomuus rallien aikana on tapahtunut vuonna 2008 Uudessa-Seelannissa, Anttila muistelee Rallit.fille.

– Itse asiassa sekin juttu tapahtui vasta rallin jälkeen. Siellä oli isohko uima-allas hotellissa, mikä muistutti vähän suomalaista paljua. Lämpöä taisi olla vähän liikaa. Istuimme siellä aika pitkään, kunnes piti käydä vessassa. Kun tulin takaisin, kysyin kavereilta, että olinko kauankin poissa, Anttila jatkaa.

Pitkän kisan jälkeen liiallinen rentoutuminen paljussa sai Anttilan jalat veteläksi.

– Olin ollut liian pitkään lämmössä. Pyörryin vessaan ja löin pääni lavuaariin. Se oli ainoa loukkaantuminen uralla, eikä se kyllä ihan rallin aikana tapahtunut, Anttila naureskelee.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Mestaruus jäi haaveeksi

Anttila kertoi aiemmin Rallit.fille, että ura MM-sarjassa voi jatkua, jos sopiva tarjous tulee vastaan. Latvalan kanssa Anttila ehti kiertää WRC-pikataipaleita 17 vuoden ajan. Sinä aikana palkintokaappiin kertyi MM-mitaleita, mutta ei sitä himoittua mestaruutta.

Lue lisää: Rallin MM-sarjan ennätysmies ei ole lyönyt kypärää naftaliiniin – ”Kuski voi olla joku muukin kuin Jari-Matti”

Kokenut kartanlukija uskoo, että alkuun hyvin rämäpäisen Latvalan liiallinen itsekriittisyys ja jopa äärimmäisyyksiin mennyt analyyttisuus saattoivat olla ratkaiseva tekijä, jonka vuoksi suomalaiskaksikko ei koskaan saavuttanut MM-titteliä.

– Omalla kohdalla en koe, että olisin sortunut ylianalyyttisuuteen. Jari-Matin luonne on hyvin erikoinen ja pedantti. Hän pyrkii aina täydellisyyteen, eikä uskalla antaa yhtään siimaa itselleen. Enemmän koen, että hän on siihen ylianalyyttisuuteen langennut. En koe omalta kohdaltani sillä tavalla, insinööritaustan omaava ja niin ikään erittäin tunnontarkkana kaverina tunnettu Anttila summaa.

– Se on kuitenkin Jari-Matin ominaisuus. Voi silti olla, että se on sellainen ominaisuus, mikä syö henkistä kapasiteettia. Jos olisi joskus antanut luvan päästää itsensä vähän helpommalla,  olisi se voinut johtaa parempaan lopputulokseen.

Rallit.fi julkaisee ensi viikonloppuna pitkän jutun Miikka Anttilan uran vaiheista. Kannattaa seurata sivustoa!

Lue myös nämä

  • Uusimmat