MM-rallipäivä käyntiin kunnon koetuksella

Puolan MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin ohjelmassa on kaikkiaan seitsemän erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi perjantain pätkät.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallitähtien on oltava hereillä heti aamusta, sillä heti alkuun ajetaan koko kilpailun pisin erikoiskoe. Päivän erikoisuutena on se, että pätkien välillä ei ole lainkaan kunnon huoltotaukoa.

Perjantai 28.6.

Perjantaina ajetaan 113 kilometriä erikoiskokeita Mikolajkin itäpuolella. Päivähuoltoa ei ole, vain renkaat vaihdetaan Oleckon kaupungissa lenkkien välissä.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
09.45 EK2: Stańczyki 1 (29,40 km)
11.20 EK3: Wieliczki 1 (12,90 km)
12.10 EK4: Olecko 1 (13,20 km)
13.40 Renkaanvaihto: Olecko
15.05 EK5: Stańczyki 2 (29,40 km)
16.40 EK6: Wieliczki 2 (12,90 km)
17.30 EK7: Olecko 2 (13,20 km)
20.00 EK8: Mikolajki Arena 2 (2,50 km)
YHTEENSÄ: 113,50 km

EK2+5 Stańczyki on rallin pisin pätkä 29,4-kilometrisenä. Sitä ajettiin vuosina 2015 ja 2016, mutta hyvin eri muodossa. Vain tämän vuoden pätkän loppupuoli ajettiin vuonna 2016 samaan suuntaan.

Näin pitkältä pätkältä löytyy monenlaista tietyyppiä, mutta mukana on monta pitkää nopeaa osuutta, joita rytmittävät lyhyet tekniset osuudet. Kokonaisuutena siis kovavauhtinen erikoiskoe.

Stańczyki 2024 (punainen) ja 2016 (turkoosi)

Alusta löytyy heti Puolan rallin tunnusmerkkejä: lähtö asvaltilta, pehmeää pikkutietä, hyppyjä maalaismaisemassa ja asvalttiristeys. Teknisiä osuuksia löytyy 5,8 km, 15 km ja 18 km kohdilta sekä aivan pätkän lopusta ennen maaliviivaa asvaltilla, mutta niiden lisäksi ajetaan lähinnä kovaa enemmän tai vähemmän kapeilla teillä. 27 kilometrin kohdilla on näyttävä hyppy.

EK3+6 Wieliczki on uusi MM-tasolla, mutta sitä on ajettu kolmena viime vuonna EM-sarjassa. Nyt tosin alku ja lopuke ovat uutta. Tämä on todella suoraviivaisen nopea pätkä, jolla suuri osa mutkista on täysiä ajettavia tai ysikymppejä.

Wieliczki 2024 (punainen) ja 2023 EM-rallin versio (turkoosi)

Pätkän uusi alku on todella kovavauhtista, ensimmäiselle kolmelle ja puolelle kilometrille mahtuu vain muutama mutka, joista suurin osa asvaltilla. Kova vauhti jatkuu myös EM-rallin reitille liityttäessä aina 7,2 kilometriin asti, jossa haasteiden joukkoon lisätään mukulakiviosuus ja puusilta. Lyhyt asvalttiosuus johdattaa jälleen nopealle soratieosuudelle, jossa on hyppy.

Seuraava metsäosuus on teknisempi, mutta loppu on taas vauhdikasta. Ennen maalia käännytään vielä asvaltille.

EK4+7 Olecko on osittain tuttua aiemmilta vuosilta nimellä Swietjano, mutta eri suuntaan ajettuna. Lisäksi nyt alku ja loppu ovat uusia. Tämä on kahta edellistä teknisempi pätkä, mutta ei erityisen hidaskaan!

2024 Olecko (punainen) ja 2017 Swietjano (sininen)

Olecko alkaa pieniltä teiltä, joilla on hyppyjä ja jonkin verran teknisyyttä. Menoa rytmittävät kaksi asvalttiosuutta sekä hieman teknisempi metsäosuus 4,2 kilometrin kohdalla. 8,1 kilometrin kohdalla tie kapenee, mutta vauhti säilyy. Lyhyen mukulakiviosuuden kautta päästään kulmikkaalle lopukkeelle, ja jälleen maali on asvaltilla.

EK8 Mikolajki Arena ajetaan päivän päätteeksi toiseen kertaan kisan aikana. Mikolajki Arenan kahden auton yleisöpätkä muistetaan vuodesta 2009, jolloin Jari-Matti Latvala rikkoi auton rallin päätöspätkällä ja pilasi Fordin kaksoisvoiton.

Pätkä itsessään on varsin jouheva ja luonnollinen. Keinotekoisia shikaaneja ja hyppyjä ei ole. Pääsuoralla on vanhaa asvalttia, muuten soraa.

Tämän pätkän tärkeyttä lisää se, että se ajetaan rallin aikana kolmesti. Eikä siinä vielä kaikki, vaan myös Power Stage päättyy tälle radalle, tosin eri suuntaan ajettuna.

Lue myös nämä