Paluu ei kuitenkaan tapahtuisi kuljettajana, vaikka uusiseelantilainen oli vielä joitain vuosia sitten vakiokasvo rallin MM-sarjassa. Paddonilta löytyy jopa yksi rallin MM-sarjan osakilpailuvoitto, vuoden 2016 Argentiinan rallista.
Viime vuodet Paddon on kilpaillut rallin EM-sarjassa, josta hänellä on kaksi peräkkäistä mestaruutta vuosilta 2023 ja 2024. Tänä vuonna hän ei aio puolustaa mestaruuttaan, sillä hänen suunnitelmanaan on kilpailla Australian rallisarjassa.
Mutta Paddonilla on mielessään vieläkin suurempia suunnitelmia, jotka liittyvät rallin MM-sarjaan. Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti joulukuussa suuntalinjaukset uusille säännöille, jotka voivat avata ovet myös pienemmille tiimeille rallin MM-sarjan pääluokassa.
Suunnitelmana on, että pääluokan autot tulevat lähemmäksi nykyisiä Rally2-luokituksen kilpureita. Lisäksi niille on tulossa tiukka hintakatto, joka on nyt asetettu 345 000 euroon.
Paddonilla on Uudessa-Seelannissa oma rallitiiminsä, joka on rakentanut muun muassa Hyundai Konasta täysin sähköisen ralliauton. Paddonin mukaan pienelle tiimille Rally1-auton kaltaisen menopelin ajattaminen rallin MM-sarjassa on mahdotonta, mutta pienemmän budjetin kilpurilla se voisi olla toteutettavissa.
– Vuoden 2027 säännöt ovat ehdottomasti mielenkiintoisia ja tarjoavat mahdollisuuksia kaltaisellemme tiimille rakentaa ja operoida omia autojamme, Paddon pohdiskeli Dirtfishin haastattelussa.
– Tällä hetkellä säännöt ovat vielä hieman epämääräiset, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä seuraavan puolen vuoden aikana tapahtuu ja onko tämä sellainen asia, johon voisimme tähdätä.
Paddonia kiehtoo etenkin se, että säännöistä löytyy joustavuutta myös pienempiä ”nyrkkipajoja” varten. Rallikonkarilla on jo ajatuksia siitä, millaisen tiimin hän voisi rakentaa MM-sarjaan.
– Meillä on paljon erittäin hyviä insinöörejä, ja olisi hienoa hyödyntää sitä kekseliäisyyttä ja innovaatioita, joita meillä on täällä Uudessa-Seelannissa.
– Ja mielestäni siinä olisi paljon isompi tarina kerrottavana, jos Uudessa-Seelannissa perustettava tiimi suunnittelisi ja valmistaisi autot täällä. Silloin meillä voisi olla enemmän mahdollisuuksia hankkia rahoitusta ja sijoittajia sekä rakentaa liiketoimintamalli sen ympärille, Paddon kaavaili.
Rallin MM-sarjan pääluokassa kilpailee tällä hetkellä vain kolme WRC-tallia: Hyundai, Toyota ja M-Sport Ford. Uusien sääntöjen tavoitteena on saada sarjaan lisää kilpailua ja talleja.