Myös ensi vuodesta luvassa tynkäkausi rallin MM-sarjassa – ”Tutkimme nyt tarkoin kaikki keinot”

Yves Matton
Yves Matton. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan ensi kauden kilpailuista käydään kovaa taistelua. FIA julkisti hiljattain yhdeksän varmaa järjestäjämaata, joten vain muutama paikka on enää jakamatta. 

Koronaviruksen aiheuttaman taloudellisesti haastavan tilanteen vuoksi autonvalmistajat toivovat vuodeksi 2021 vain kymmentä osakilpailua. WRC-promoottori ja FIA ovat puolestaan liputtaneet 12 kisan vuoksi, joka on sekin selvästi vähemmän kuin alun perin oli suunnitelmissa.

FIA:n rallipomo Yves Matton sanoo DirtFishin verkkosivuilla, että kuluja halutaan vähentää ensi vuonna koronan vaikutusten takia, mutta kymmenen osakilpailua ei ole välttämättä ratkaisu.

– Meneillään olevalla kriisillä on ollut valtava vaikutus autonvalmistajiin ja heidän moottoriurheiluyksikköihinsä. Vaikutukset ovat tietenkin ulottuneet myös yksityistiimeihin ja -kuskeihin. Sen takia me tutkimme nyt tarkoin kaikki keinot, jotta kuluja voidaan vähentää kaudella 2021, Matton sanailee.

– Se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että me ajamme vain 10 rallia, kun viime vuosina ohjelmassa on ollut 14 osakilpailua. Me olemme aiemmin luoneet strategian kisojen määrän suhteen, mutta toki sitä asiaa pitää nyt pohtia uudelleen. On kuitenkin vielä liian aikaista puhua lopullisista kisamääristä ensi vuonna, Matton jatkaa.

Katso, miten Sebastien Ogier testasi Toyotan WRC-autoa kesäkuussa Keski-Suomessa. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,342497″ ap mute]

 

Rallipomot ovat jo muutaman vuoden ajan puhuneet halustaan laajentaa MM-sarjaa uusille markkinoille. Myös kisamäärää on haluttu lisätä jopa 16 ralliin saakka. Suurin osa MM-ralleista on perinteisesti ajettu Euroopassa.

– Ei se globaali ajatus MM-sarjassa ole vain meidän tavoite, vaan myös autonvalmistajien. Meitä on pyydetty, että voisimmeko ajaa Kiinassa, Pohjois-Amerikassa, Venäjällä ja tulevaisuudessa ehkä myös Intiassa. Strategia on siis ehdottomasti olla tulevaisuudessa entistä kansainvälisempi sarja, Matton kertoo.

Oli ensi vuoden MM-osakilpailujen määrä sitten 10 tai 12, jäänee joku perinteikäs maa lopullisen kalenterin ulkopuolelle. Jo nimettyjen maiden listalta puuttuvat Meksiko, Argentiina, Uusi-Seelanti, Turkki, Iso-Britannia, Ranska, Saksa sekä uutena maana MM-karkeloihin viime vuonna tullut Chile.

Lue myös: Teemu Sunisen ja Esapekka Lapin tiimi vaarassa jättää rallin MM-sarjan – ”Emme voi jatkaa samalla tavalla”

Lue myös nämä