Suomalaisia lisenssimäkihyppääjiä on nykyisin hävettävän vähän. Yhteensä 44 kappaletta kun mukaan lukee sekä miehet että naiset.
Mäkihypystä kuitenkin ralliin. Meksikon MM-ralliin starttaa ensi viikolla säälittävän vähän osallistujia, yhteensä 23 autokuntaa. Se on järkyttävän pieni määrä. Viime aikoina on paljon keskusteltu, missä rallia ajetaan tulevina vuosina. Tyrkyllä kalenteriin ovat muun muassa Japani, Kroatia, Puola sekä ensi kesänä promootiokisan järjestävä Viro.
Myös Keniassa ajettavalla Safari-rallin paluulla on hekumoitu. Tänä vuonna uutena kisana mukaan tuli Chile. Jo ennestään Etelä-Amerikassa oli kaksi kisaa ja nyt tänä vuonna siis kolme, kun myös Argentiinassa kurvaillaan MM-tason karkelot. Toki jos tarkkoja ollaan, Meksiko kuuluu Väli-Amerikkaan, mutta silti kilpailumäärä kyseiselle maapallon alueelle on aivan liian suuri, jos huomioi vähäiset osallistujamäärät.
Ainakin MM-pisteille Meksikossa on hyvät mahdollisuudet. Matkaan starttaa kymmenen WRC-autoa, joten ongelmaton kisa voi kantaa korkealle tuloksissa. Uudessa WRC2 Pro -luokassa tilanne on surkuhupaisa. Puolalainen Lukasz Pieniazek on ainoa osallistuja, joten köröttelemällä maaliin mies saalistaa täydet pisteet luokassa. Pieniazekin lisäksi R5-autoja on lähtöviivalla kahdeksan kappaletta. Kaksivetoisia Ford Fiestoja löytyy kolme ja lisäksi mukana on pari Mitsubishi Lanceria sekä yksi Subaru Impreza.
Viime vuonna Meksikossa oli mukana 29 autokuntaa ja Argentiinassa 27. Eikä tilanne ollut ainakaan parempi vuotta aiemmin, kun kaudella 2017 Meksikossa nähtiin ”hurjat” 24 autokuntaa ja Argentiinassa vain 22.
Jos katsotaan kautta aikain tilastoja, vuoden 2017 Argentiinan ralli pääsee jaetulle kakkostilalle yhdessä Brasilian rallin kanssa vuodelta 1982. Vuotta aiemmin Brasiliassa oli vain 20 osallistujaa, mikä on kautta aikain ”ennätys”.
Ymmärrän täysin FIA:n halun ajattaa WRC-autoja kaikilla mantereilla, mutta rajansa kaikella. Ehkä Amerikkoihin riittäisi yksi kisa ja tilalle voitaisiin ottaa Aasiasta esimerkiksi Toyotan kotimaa Japani sekä Afrikasta Kenia. Sen jälkeen voidaan keskustella, mikä Euroopan kisa on liipaisimella.
Ralli on raaka ja kuluiltaan kallis laji, se on selvää. Tuntuu kuitenkin maalaisjärjellä ajateltuna järjettömältä ajaa MM-osakilpailu, jossa on mukana vain hiukan yli 20 autokuntaa. Suurin osa kuskeista tulee kuitenkin ”vanhalta mantereelta”.
Australia on varmasti kalenterin kallein kisa osallistujille. Viime kaudella Australian ralliin lähti 25 autokuntaa. Euroopan kisoista pienin määrä oli Sardiniassa, yhteensä 45 osallistujaa. Euroopan ja Aasian rajamailla olevassa uudessa osakilpailussa Turkissa nähtiin niin ikään 45 kisaajaa.
Osallistujamäärät rallin MM-sarjassa kaudella 2018:
Monte Carlo 67 Ruotsi 66 Meksiko 29 Korsika 87 Argentiina 27 Portugali 85 Sardinia 45 Suomi 67 Saksa 60 Turkki 45 Wales 57 Katalonia 70 Australia 25
Kautta aikain vähiten osallistujia MM-rallissa:
1. Brasilia 1981, 20 autokuntaa 2. Brasilia 1982 ja Argentiina 2017, 22 3. Monte Carlo 1997, 23 4. Meksiko 2011, 2017 ja 2019, 24 5. Meksiko 2013 ja Australia 2018, 25 6. Meksiko 2014 ja Australia 2015, 26 7. Meksiko 2012, Australia 2014 ja Argentiina 2018, 27 8. Meksiko 2016 ja Argentiina 2016, 28
Lähteet: ewrc-results.com, juwra.com