Tänak tuli liian kovalla vauhdilla mutkaan ja ajoi rajusti ulos. Tämä varmisti sen, että tallikaveri Thierry Neuville nappasi uransa ensimmäisen rallin maailmanmestaruuden, mutta samaan aikaan se hyvin suurilta osin ratkaisi myös valmistajien mestaruuden.
Tänakin ulosajon myötä Toyotalle avautui mahdollisuus hyökätä täysillä valmistajien mestaruutta kohti. Sen Toyota myös teki ja voitti valmistajien tittelin vain kolmen pisteen erolla. Jos Tänak olisi pysynyt tiellä, olisi Hyundai hyvin suurella todennäköisyydellä poistunut Japanista molempien mestaruuspystien kanssa.
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul ei tietenkään ollut tyytyväinen tilanteeseen. Hän antoi kisan jälkeen jopa poikkeuksellisen voimakasta palautetta virolaissuojatilleen. Tosin vain median kautta toistaiseksi.
– Suoraan sanottuna en ole sanonut hänelle vielä mitään, sillä en ole nähnyt häntä. Olemme kulkeneet nyt eri teitä, Abiteboul aloitti.
– Pyysin häntä tulemaan ensimmäiselle pätkälle tiimin luokse ja oli mukava nähdä tv:n välityksellä, että hän oli siellä. Mutta minä olin pätkällä, joten en ole vielä nähnyt häntä. Laitoimme Whatsapp-viestejä, mikä ei tietenkään ole oikea tapa käsitellä tällaisia asioita. Me puhumme siis myöhemmin, Abiteboul jatkoi.
Tänakin ei olisi tarvinnut hyökätä enää niin kovaa viimeisenä päivänä. Virolaiskuljettajan ratkaisu kummastutti tallipomoa.
– Rehellisesti sanoen minun on edelleen vaikea arvioida sitä, miten hyvin he ymmärtävät sen riskitason, minkä he ottavat tällaisissa tilanteissa. Tämä ei ole rata-ajoa, missä kierros kierrokselta voi sanoa, että nyt pitää mennä kymmenyksen nopeammin tai hitaammin. Tämä ei ole sellaista, Abiteboul kritisoi.
– Joskus asia voi näyttää meille itsestäänselvältä, mutta se ei välttämättä ole heille sitä. Minulle oli täysin selvää, että he tulivat aivan liian kovaa. Oliko se heille selvää? En tiedä. En todellakaan tiedä.
Abiteboulin mukaan Tänakille oli tehty asiat selväksi. Jostain syystä viesti ei kuitenkaan mennyt perille.
– Viesti oli täysin selvä. Sanottiin, että meidän tavoitteemme – joka tosin muuttui jatkuvasti – oli sijoittua kolmen-viiden parhaan joukkoon. Ei ensimmäiseksi tai toiseksi, vaan kolmanneksi, neljänneksi tai viidenneksi. Joten mitään tarvetta hulluun vauhtiin ei ollut. Suurin kysymys minulla on edelleen se, että tiedostavatko he itse, kun riskitaso on liian korkealla, Abiteboul pohti.
Tänakin virheen suuruutta korostaa vielä erityisesti se, että virolainen lähti viimeisenä autona erikoiskokeelle.
– Hänen voi olettaa tienneen tilanteen. Kysyin, oliko puhelinyhteys lähtöpaikalle ja ilmeisesti oli. Vaikka näin olisi ollut, niin emme kuitenkaan saa jaettua reaaliaikaista tietoa autoon. Joten myönnän, että minulla on edelleen kokemuksen puutetta heidän kyvystään arvioida tätä asiaa, Abiteboul harmitteli.
– Se oli jo viime vuonna iso turhautumisen aihe. Meillä oli keskustelu tästä aiheesta, ja se on asia, jonka epäonnistuin tuomaan käytäntöön – jonkinlainen viestintä kuljettajien kanssa ennen jokaista erikoiskoetta tai sen jälkeen siitä riskitasosta, joka on tarpeen ottaa. Tämä on ehdottomasti asia, jossa meidän täytyy parantaa. Ehkä Toyota tekee sen paremmin. En tiedä heidän sisäisiä prosessejaan tai viestintäprotokolliaan, Abiteboul jatkoi.
Vaikka Abiteboul otti osan virheestä omaan piikkiinsä, löytyi pääsyyllinen kuitenkin ratin ja istuimen välistä.
– Tämä on valtava pettymys, erityisesti ottaen huomioon kaiken, mitä hän on tehnyt, ja sen tuen, jota hän on tiimiltä saanut. Olemme olleet tänä vuonna melko vahvoja luotettavuuden suhteen. Olemme toimittaneet hänelle erittäin luotettavan auton. Se ei aina ollut niin nopea kuin hän olisi halunnut, eikä ehkä täysin sellainen kuin hän olisi halunnut käyttäytymisen ja tasapainon suhteen. Mutta se oli hyvä lähtökohtaisesti. Haluan uskoa, että kaikki osapuolet oppivat ja kehittyvät tämän onnettomuuden myötä. Jos hänellä on tavoite, jonka uskon hänen asettaneen itselleen, hänen täytyy kehittyä tällä alueella, se on varmaa, Abiteboul paalutti.