Ogierin onnettomuuspätkä ohjelmassa – näillä erikoiskokeilla Rovanperä lähtee jahtaamaan kärkipaikkaa

Puolan MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ajetaan seitsemän erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi lauantain pätkät.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lauantaina urakoitavaa riittää, mutta tällä kertaa kuljettajat pääsevät lenkkien välillä kunnon huoltoon – toisin kuin perjantaina.

Päivän kattauksesta löytyy Goldapin erikoiskoe, jolla Toyotan Sebastien Ogier ajoi nokkakolarin siviiliauton kanssa nuotituksessa tiistaina. Onnettomuuden vuoksi Ogier joutui lopulta jättämään koko kilpailun väliin, ja Toyota lennätti hänen tilalleen Kalle Rovanperän sorakisaan.

Hyundain Andreas Mikkelsen starttaa ykkössijalta lauantain pikataipaleille. Norjalaisen kannassa ovat Toyotan Rovanperä ja Elfyn Evans, joiden lisäksi myös Ford-kuljettajat Adrien Fourmaux ja Martins Sesks ovat iskuetäisyydellä.

Lauantai 29.6.

Lauantai on rallin pisin päivä. Kolme kahteen kertaan ajettavaa pätkää ovat hieman yli tai alle 20 kilometriä pitkiä ja niistä tulee yhteensä 124 kilometriä. Pätkät ajetaan samaan suuntaan kuin perjantaina, mutta nyt puolivälissä käydään Mikolajkissa huollossa.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
08.30 EK9: Świętajno 1 (18,50 km)
09.45 EK10: Gołdap 1 (19,90 km)
10.35 EK11: Czarne 1 (22,40 km)
13.25 EK12: Mikołajki Arena 3 (2,50 km)
15.00 Huolto: Mikolajki
16.00 EK13: Świętajno 2 (18,50 km)
17.15 EK14: Gołdap 2 (19,90 km)
18.05 EK15: Czarne 2 (22,40 km)
YHTEENSÄ: 124,10 km

EK9+13 Świętajno on ensimmäinen kokonainen pätkä, johon voi olla vanhat nuotit, sillä pätkää on ajettu EM-sarjassa kahtena viime vuonna täysin samassa muodossa. MM-rallissa se on vain käväissyt osittain vuonna 2015 Mazury-nimisellä erikoiskokeella.

Świętajno ajetaan suurilta osin pienillä teillä, mutta menoa rytmittävät useat asvaltti- tai mukulakiviosuudet. Rytmin- ja pinnanvaihdokset eivät tule aina risteyksissä, mutta risteyksiäkin on tällä pätkällä 15!

Pätkän alku on suhteellisen leveää ja vauhdikasta, mutta muuttuu kapeammaksi ja teknisemmäksi metsässä. Ensimmäinen mukulakiviosuus tulee neljän kilometrin kohdalla, asvaltilla kurvaillaan puolestaan kuuden ja 9,7 kilometrin kohdalla. Jälkimmäisen osuuden jälkeen pätkästä tulee nopeampi. Kaksi pikkutieosuutta ja käväisy asvaltilla johdattavat pätkän taas hieman leveämmälle ja nopealle tielle kohti maalia.

EK10+14 Gołdap on toinen pätkä, johon voi olla vanhat nuotit. Se nimittäin ajettiin samalla tavalla vuoden 2018 EM-rallissa, minkä jälkeen sitä ei olekaan ajettu. Pätkä oli mukana MM-rallissa vuosina 2015–2017 eri suuntaan ajettuna.

Tämä erikoiskoe on edellisen kaltainen, eli rytminvaihdoksia ja asvalttiosuuksia riittää. Tämä on näistä kahdesta kuitenkin vauhdikkaampi pätkä.

Goldap 2024 (punainen) ja 2017 (vihreä)

Pätkän alussa ja lopussa toistuu kahdesti kaava, jossa lyhyttä teknistä osuutta seuraa pidempi vauhdikas, ja sitten asvalttilinkki. 8,4 kilometrin kohdalla tuleva pätkän toinen asvalttiosuus on leveä, mutta reunassa on rotvallit. Tämän jälkeen rytmitys on poikkeukselliseti siten, että ensin ajetaan kapealla tiellä kovaa ja sitten leveämmällä mutkikkaammin ennen asvalttiosuutta.

EK11+15 Czarne on päivän pisin 22,4 kilometrin mitassaan. Nimellisesti se on uusi, mutta sitä ajettiin MM-rallissa vuosina 2015 ja 2016 nimellä Babki. Tämän vuoden Czarne on käytännössä vuoden 2016 Babki eri suuntaan ajettuna, kun taas vuonna 2015 Babkin alkuosa oli samaan suuntaan, mutta loppu erilainen.

Czarne 2024 (punainen), Babki 2016 (turkoosi), Babki 2015 (vihreä)

Tämä on kahta edellistä pätkää nopeampi. Suuri osa tiestöstä on kovavauhtista, mutta välissä on äkillisiä rytminvaihdoksia hitaaseen ja tekniseen.

Pätkän kovavauhtinen alku on aluksi kapeaa ja sitten leveämpää. 3,9 kilometrin kohdalla jarrutetaan risteykseen ja jatketaan hetki hieman teknisemmin.

7,7 kilometrin kohdalla on kulmikaampi osuus, jossa on myös vähän asvalttia ja mukulakiveä. kymmenessä kilometrissä vauhti kiihtyy kolmen kilometrin ajaksi aina tekniseen metsäosuuteen asti, jonka jälkeen tulee hyppyjä peltoaukealla ja sitten asvalttiristeys – kuin koko Puolan ralli pienoiskoossa!

Tämän jälkeen käännytään osuudelle, jota ei ajettu vuonna 2016. Se on kapeaa ja kulmikasta, ja mukana on myös mutkainen asvalttiosuus. Pätkän loppu on jälleen kovavauhtista, vaikka 19,8 kilometrin kohdalla on myös tekninen osuus.

Tällä kertaa yleisöpätkä EK12 Mikolajki Arena ajetaan jo ennen päivähuoltoa. Se on pätkän kolmas ajokerta.

Mikolajki Arenan kahden auton yleisöpätkä muistetaan vuodesta 2009, jolloin Jari-Matti Latvala rikkoi auton rallin päätöspätkällä ja pilasi Fordin kaksoisvoiton.

Pätkä itsessään on varsin jouheva ja luonnollinen. Keinotekoisia shikaaneja ja hyppyjä ei ole. Pääsuoralla on vanhaa asvalttia, muuten soraa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat