Pirellin renkaat joutuvat heti äärimmäiseen testiin Monte Carlon MM-rallissa – ”Suorituskyky on tärkeää, mutta ei ykkösasia”

Pirelli palaa rengasvalmistajaksi rallin MM-sarjaan tulevalla kaudella. Kuva: Pirelli
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan rengastoimittajaksi Michelinin tilalle ensi kaudella tuleva Pirelli joutuu heti kovaan testiin, kun uusi sesonki käynnistyy vajaan kolmen viikon päästä klassikkokisa Monte Carlon rallilla. 

Haastavissa olosuhteissa Pirellin renkaat joutuvat koetukselle. Hommaa ei ainakaan helpota, että koronaviruksen pilaaman vuoden 2020 aikana italialaisyhtiö sai tehdä täyden päivätyön, jotta renkaat valmistuivat ajoissa.

Pirellin F1-puolesta ja autourheilusta ylipäätään vastaava Mario Isola ei ole kuitenkaan järin huolissaan. Vaikka Pirelli ei ole rallin kuninkuusluokkaan renkaita toimittanut kymmeneen vuoteen, ei yritys ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

– Toyotan ja Hyundain ensimmäiset testit joulukuussa olivat positiiviset. On kuitenkin reilua myöntää, että ei tämä ole ollut helpoin aika kehittää uutta tuotetta pandemian kurimuksessa. Olemme kuitenkin tyytyväisiä testien antiin, Isola sanoo Dirtfish-sivustolla.

– Päätavoite on toimittaa renkaita, jotka ovat hyviä ja kestäviä. Jokaisella tiimillä tulee olemaan oma insinöörimme, kuten me teemme F1:ssä. Sen lisäksi meillä on vielä pääinsinööri ja tietenkin Terenzio (Testoni), joka hoitaa koko rallipuolta, Isola jatkaa.

Monte Carlossa haastavissa keliolosuhteissa valittavina on nastarenkaat, nastattomat talvikumit sekä tietenkin perinteisemmät pehmeät ja superpehmeät asvalttirenkaat. Eli kaikkien näiden neljän rengasseoksen odotetaan olevan kunnossa, kun kausi alkaa tammikuun kolmannella täydellä viikolla.

Entä mitä mieltä on sitten Testoni, joka on seurannut kauden 2021 renkaiden kehitystyötä lähempää kuin hierarkiassa askeleen ylempänä oleva Isola? Onko kaikki kunnossa kauden avausta varten?

– Nämä kaksi edellä mainittua tiimiä testasivat läpi kaikki rengasvaihtoehdot. Se on hyvä homma. Meillä oli myös hyvä sää, koska oli kuivaa, loskaa, vähän jäätä ja myös lunta. Tiimit ymmärtävät, että nyt sarjassa on vain yksi rengasvalmistaja. Suorituskyky on toki tärkeää, mutta ei ykkösasia, Testoni toteaa.

– Me haluamme, että renkaat ovat helppoja tiimeille, kun he tekevät eri säätöjä. Testeissä tallit ymmärsivät, missä rajoissa mitäkin renkaita voi käyttää.

Pirelli toimittaa vuosina 2021-2024 renkaat sekä WRC-autoihin että R5-luokituksen kilpureihin. Toyotan ja Hyundain testit alkoivat jo joulukuussa, mutta M-Sport Ford jätti tämän mahdollisuuden väliin. Brittitiimin odotetaan tekevän rengastestinsä lähiaikoina, kunhan se ensi saa julkistettua tulevan kauden kuskinsa.

Katso alta kauden 2020 viimeisen MM-rallin kohokohdat. Koronavuosi päättyi Sebastien Ogierin mestaruusjuhliin. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

Lue myös nämä