FIA:n alaisuuteen kuuluva maailman moottoriurheiluneuvosto linjasi, että seuraavalla luokittelukaudella vuodesta 2027 lähtien pyritään kulujen merkittävään pienentämiseen. Isoin muutos on, että tulevaisuudessa ykkösluokan autojen hintalapun yläraja rallin MM-sarjassa on 345 000 eurossa.
Hinnan alennus nykyisiin Rally1-autoihin on merkittävä, sillä nykyisten hybridiautojen on ounasteltu liikkuvan jopa miljoonassa eurossa. FIA korosti tiedotteessaan, että päätös on tehty kaikkia asianosaisia kuunnellen. Tämä tarkoittaa, että sekä tiimit että rallin MM-sarjan promoottori ovat vahvasti tukeneet päätöstä.
Myös valmistajien osalta valinnanvara lisääntyy, sillä auton korimallia ei ole niin rajattu kuin nykyisin. Kunhan ralliauton tekniikka mahtuu nykyisen turvakaarien sisään, voi kyseessä olla joko siviililiikenteen SUV-malli tai hatchback.
Kuluja halutaan jatkossa vähentää myös rajoittamalla henkilökuntaa, jotka matkustavat MM-rallipaikkakunnalle. Sen lisäksi vuodesta 2027 eteenpäin on tarkoitus lisätä paikallisten toimijoiden määrää ja pyrkiä parantamaan datan saatavuutta kisapaikoilta, jotta myös ympäristön kulutus huomioidaan paremmin.
Vuonna 2027 valmistajille on siis mahdollisuus rakentaa kilpa-autonsa rallin MM-sarjaan erilaisten automallien ympärille. Jatkossa myös voimanlähde on vapaa. Valmistaja voi halutessaan ottaa ralliautoonsa joko polttomoottorin, hybridimoottorin tai täysin sähköisen version. Nykyisellä biopolttoaineella aiotaan jatkaa myös kahden vuoden päästä rallin MM-sarjassa.
Vuodesta 2027 lähtien FIA:n pyrkimyksenä on myös helpottaa autonvalmistajien osallistumista sekä rallin että rallicrossin MM-sarjaan. Samalla autolla voitaisiin ajaa molemmissa sarjoissa, mutta voimanlähdettä voisi vaihtaa sarjan mukaan.
Kaikkien vuonna 2027 mukaan tulevien uusien sääntöjen on tarkoitus olla voimassa kymmenen vuotta, jotta lajin jatkuvuus saataisiin turvattua.
– Nämä päätöksen ovat merkittäviä rallin MM-sarjan tulevaisuuden kannalta. Perustana on mielenkiintoinen tulevaisuus, jossa keskittyminen on kulujen vähentämisessä, kestävässä kehityksessä sekä lisääntyneessä kiinnostuksessa rallin ykkösluokkaa kohtaan, Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Mohammed Bin-Sulayem sanoo.
– Me asetimme selvät tavoitteet, joita kilpailijat, kisajärjestäjät ja fanit ovat meille kertoneet. Sen myötä teimme päätöksiä, jotka tulevat tuntuvasti vähentämään kuluja sekä sallimaan yksityistiimeille mahdollisuuden kilpailla tehdastiimejä vastaan. Samalla annamme rallin MM-sarjalle mahdollisuuden pysyä autoteollisuuden muuttuvien tarpeiden mukana, WRC-komission puheenjohtaja Pernilla Solberg säestää.