Rallin EM-sarja ottaa isosti mallia isoveljestään – ”Haluamme pienentää sarjojen välistä eroa”

Andreas Mikkelsen
EM-sarjan kauden 2021 mestari Andreas Mikkelsen voitti Azorien rallin vuonna 2021. Kuva: Jorge Cunha/DPPI
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin EM-sarjassa puhaltaa ensi kaudella uudet tuulet, kun promoottoriksi tulee rallin ja rallicrossin MM-sarjoja jo pyörittävä yhtiö.  Asiasta uutisoi rallisivusto Dirtfish.

EM-sarjassa luovutaan ensi kaudella jokaisen ajolenkin jälkeen parhaille kuskeille annetuista lisäpisteistä. Sen sijaan mukaan tulee MM-sarjasta tuttu Power Stage -systeemi, jossa kisan viimeisellä erikoiskokeella jaossa on lisäpisteistä viidelle nopeimmalle.

Rallin MM-sarjasta otetaan EM-karkeloiden puolelle myös menestyksekäs All Live -formaatti, jossa jokaisen erikoiskokeen voi katsoa suorana. Uutta ERC All Live -palvelua pyöritetään pitkälti samaan tyyliin kuin jo muutaman vuoden käytössä ollutta WRC All Livea.

– Vuodesta 2018 lähtien WRC-fanit ovat voineet seurata kisoja alusta viimeisen pätkän loppuun saakka. Haluamme tuoda saman idean EM-sarjaan. Haluamme muutenkin pienentää EM- ja MM-sarjojen välistä eroa ja luoda uuden menestyksekkään tarinan rallissa, promootioyhtiön nokkamies Jona Siebel toteaa.

EM-sarjan kalenteri on myös lyöty kisojen osalta lukkoon, joskin päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin. Mukana ovat samat kahdeksan kisaa (Puola, Latvia, Rooma, Tshekki, Azorit, Fafe, Unkari ja Kanariansaaret), mutta yhdeksänneksi ralliksi kalenteriin on tulossa tänä vuonna MM-sarjassa piipahtanut Ypres-ralli Belgiassa, jolla on jo ennestään pitkät perinteet EM-sarjan puolella.

Isoin tavoite promootioyhtiöllä on välttää EM- ja MM-rallien osumisen päällekkäin. Tänä vuonna tilanne sattuu kahdesti, kun Suomen MM-rallin kanssa ajettiin samaan aikaan Portugalin Fafe-ralli ja kauden viimeinen MM-ralli Monzassa osuu päällekkäin EM-kauden viimeisen rallin kanssa Kanariansaarilla.

– Haluamme lisätä yhdeksännen rallin kalenteriin ja olemme keskusteluissa Ypres-rallin järjestäjien kanssa. Uskomme, että Ypresin lisääminen kalenteriin hyödyttää molempia osapuolia. Se on ollut säännöllisesti takavuosina mukana EM-sarjassa, promootioyhtiön tapahtumapomo Simon Larkin sanoo Dirtfishin sivuilla.

EM-sarjan valttina on myös kustannustehokas junioriluokka, jossa ajetaan kaksivetoisilla autoilla. Rallin MM-sarjassa tätä mahdollisuutta ei enää ensi vuonna ole, kun JWRC-luokassa ajetaan nelivetoisilla Ford Fiesta Rally3 -autoilla.

EM-sarjan puolella ei myöskään ensi vuonna ajeta vain yhdellä rengasvalmistajalla. MM-sarjassa Pirelli on rengastoiminnan ainoa valmistaja, mutta EM-sarjassa voidaan tämän kauden tavoin ajaa muillakin rengasmerkeillä.

Dirtfishin mukaan promootioyhtiö suunnittelee uusiutuvien energiamuotojen avulla valmistettujen polttoaineiden tuomista EM-sarjaan kaudella 2023. MM-sarjassa tämä toteutuu jo ensi kaudella. Yksi pitkän tähtäimen tavoite on myös tuoda uusia maita mukaan EM-kalenteriin vanhoja perinteitä kunnioittaen.

Katso alapuolelta Katalonian MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,390540″ ap mute]

Lue myös nämä