Rallin MM-sarjaan tyrkyllä mielenkiintoisia uutuuskisoja täksi vuodeksi – listasimme potentiaaliset rallit

Jan Kopecky
Jan Kopecky on hallinnut Tshekissä ajettavaa Barum-rallia viime vuosina. Kuva: Thomas Fenetre/DPPI
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan tämän vuoden kalenteri saattaa kokea mullistuksen ensi viikolla, kun Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto tekee päätöksiä loppukauden ohjelmasta.

Koronavirus on perunut tältä MM-kaudelta jo viisi osakilpailua: Portugalin, Kenian, Suomen, Uuden-Seelannin ja Walesin rallit. Argentiinan ja Sardinian kisoja on lykätty, ja hyvin todennäköisesti Argentiinan ralli jää tänä vuonna väliin.

Vain kolme rallia on enää alkuperäisillä paikoillaan loppukaudella: Turkki (24.-27.9.), Saksa (15.-18.10.) ja Japani (19.-22.11.). Alkukaudella ehdittiin ajaa vain kolme osakilpailua ennen koronatauon alkua, joten vaarana on, että MM-titteli jää tänä vuonna kokonaan jakamatta vähäisen kilpailumäärän vuoksi.

Tällä hetkellä suunnitelmissa on, että yhä kalenterissa olevat kisat yritetään ajaa tänä vuonna, mikäli koronatilanne sen sallii. Lisäksi Sardinian MM-rallille on haussa uusi ajankohta, joka voisi hyvinkin löytyä loka-marraskuun taitteesta, jolloin oli tarkoitus kilpailla Walesissa. Walesin MM-ralli peruttiin hiljattain.

MM-sarjan promootioyhtiön toimitusjohtaja Oliver Ciesla paljasti tällä viikolla Ruotsin yleisradioyhtiön haastattelussa, että loppukaudelle saatetaan lisätä kisoja MM-sarjan ulkopuolelta. Cieslan mukaan ehdokaslistalta löytyy neljä tai viisi rallia, jotka täyttävät kriteerit MM-sarjaa varten.

Lue myös: Rallin MM-sarjassa huima idea: Viro saa MM-rallin tänä kesänä?

Ciesla kertoi, että kisat joko kuuluvat tällä kaudella tai ovat aiemmin kuuluneet rallin EM-sarjaan. Vaihtoehtona oli myös se, että kilpailu on isännöinyt MM-sarjan promootiokilpailua. Lisäksi kisojen pitää täyttää korkeat turvallisuuskriteerit.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Ciesla vahvisti mahdollisista ehdokkaista ainoastaan elokuun alussa järjestettävän Etelä-Viron rallin. Viime vuonna Otepään ympäristössä ajettiin MM-sarjan promootiokisa.

Rallit.fi listasi kilpailut, jotka todennäköisesti löytyvät promoottorin listalta.

Rally DirtFish, Viro (7.-8. elokuuta):

Tänä vuonna Otepään seudulla ajetaan Rally DirtFish, joka kantaa yhdysvaltalaisen ajokoulun ja rallimedian nimeä. Vauhdikkailla sorateillä ajettavan kilpailun järjestelyistä vastaa Viron autourheiluliitto. Samoilla teillä on perinteisesti kesäisin ajettu Rally Estonia, mutta tänä vuonna kisan järjestelyt päättyivät jo talvella, kun rallin järjestäjät ajautuivat riitoihin Viron autourheiluliiton kanssa kilpailun järjestämismaksusta.

Virosta on tullut todellinen rallikansa tämän vuosituhannen puolella. Markko Märtin aloitti buumin ja nykyään maan ykköstähti on hallitseva maailmanmestari Ott Tänak. Virossa on jo jonkin aikaa elätelty toiveita MM-rallin isännöimisestä ja nyt siihen saattaa avautua tilaisuus. Kilpailu ajetaan samana viikonloppuna, jolloin Suomen MM-rallin piti olla ohjelmassa. Hyundain WRC-tiimi on vahvistanut, että Tänak ja Thierry Neuville osallistuvat kisaan WRC-kalustolla.

Lue myös: Viron MM-ralliunelmasta totta? ”Seuraavien päivien aikana saamme vastauksia”

Barum-ralli, Tshekki (28.-30. elokuuta):

Barum Rally Zlinillä on pitkät perinteet, sillä se on kuulunut EM-sarjan ohjelmaan vuodesta 1984 lähtien. Zlinin kaupungin ympäristössä ajettava kisa kulkee Itä-Tshekin teillä lähellä Slovakian rajaa. Kilpailun erityisluonteeseen kuuluvat paikoin pomppuiset ja rikkonaiset asvalttibaanat. Myös vaihtelevat sääolosuhteet voivat tuoda haastetta ralliin.

Viime vuosina Barum-ralli on ollut tshekkitähti Jan Kopeckyn temmellyskenttä. Kilpailun historiasta löytyy myös kaksi suomalaisvoittajaa: Juho Hänninen vuonna 2012 ja Mikael Sundström vuonna 1990. Tänä vuonna Barum viettää juhlavuotta, sillä kilpailu järjestetään 50. kerran. Aikataulunsa puolesta ralli sopisi MM-kalenteriin, sillä Uuden-Seelannin ralli peruttiin seuraavalta viikolta.

Ypres-ralli, Belgia (1.-3. lokakuuta):

Belgiassa ajettava Ypres-ralli järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1965. Ypres kuului EM-sarjan ohjelmaan vuoteen 2016 ja sittemmin se on ollut osana Belgian ja Britannian rallisarjoja. Maaseudun asvalttiteillä kulkeva ralli on suosittu rallifanien keskuudessa.

Ralli ajetaan maan luoteisosassa Ypreksen kaupungin ympäristössä. Tänä vuonna kilpailussa on tarkoitus ajaa 22 erikoiskoetta ja kaikkiaan 264 ek-kilometriä. Kilpailun ajankohta on hieman ongelmallinen, sillä Turkin MM-ralli on merkittynä kalenteriin edelliselle viikonlopulle ainakin toistaiseksi. Tosin mahdollista on se, että Turkin MM-rallin ajankohtaa voidaan aikaistaa.

Kyproksen ralli (16.-18. lokakuuta):

Viro, Tshekki ja Belgia eivät ole aiemmin järjestäneet MM-rallia, mutta Kyprokselta löytyy kokemusta MM-sarjasta. Välimeren saarella kisattiin MM-pisteistä viimeksi vuonna 2009. Marcus Grönholm voitti Kyproksen MM-rallin vuonna 2002 ja inkoolainen ajoi ykkösenä maaliin myös vuonna 2004, mutta tuolloin hänet hylättiin sääntöjen vastaisen vesipumpun vuoksi.

Viime vuodet Kyproksen ralli on ollut EM-sarjan osakilpailu. Vuoteen 2018 saakka kisassa ajettiin pätkiä sekä soralla että asvaltilla, mutta viime vuonna kisassa oli käytössä ainoastaan saaren karuja sorateitä, jotka pistävät kaluston koetukselle. Kilpailu on tarkoitus ajaa samana viikonloppuna kuin Saksan MM-ralli, joten ohjelmaan pitäisi tehdä muutoksia, jotta Kypros voisi saada paikan MM-sarjasta.

Spekulaatioissa on pyöritelty myös Kanariansaarten EM-rallia, joka on ohjelmassa 3.-5. joulukuuta. Kilpailun järjestäjät kertoivat kuitenkin paikalliselle medialle torstaina, etteivät he ole keskustelleet asiasta MM-sarjan promoottorin kanssa.

Maailman moottoriurheiluneuvoston on tarkoitus päättää loppuvuoden MM-ralleista ensi viikon perjantaina 19. kesäkuuta.

Lue myös nämä