Torstaiaamun testierikoiskokeella Evans jäi selkeästi pohja-ajan kirjauttaneen tiimikaveri Kalle Rovanperän vauhdista. Eroa 6,26 kilometrillä pitkällä pätkällä suomalaiseen kertyi 4,1 sekuntia.
Evans oli kuitenkin varsin luottavaisella mielellä testipätkän jälkeen. Walesilainen ehti ajaa Cordoban EM-rallin testikisana aiemmin tässä kuussa, jonka jälkeen autoa on hänen mielestään saatu vielä parempaan suuntaan.
– Shakedown meni ihan hyvin. Kun ajoin testirallin, en ollut mitenkään superluottavainen auton suhteen. Jätkät ovat kuitenkin tehneet töitä sen parissa ja tehneet säätömuutoksia. Aamulla kun aloitimme ajamisen, se tuntui jo vähän paremmalta, mutta vasta kisa kertoo, missä olemme, Evans kertoi.
Kanariansaarilla ajetaan hyvin rata-ajotyyppinen kilpailu, sillä mutkissa ei leikata ja asvaltti on puhdas. Se on ainakin Evansin mieleen.
– Pätkät ovat mukavia. Näin lähelle ei rata-ajoa voi rallissa edes päästä toisin kuin monissa muissa asvalttikisoissa, joita tässä sarjassa ajamme, Evans totesi.
Kanarialla tulevat todella testiin myös uuden rengasvalmistajan Hankookin asvalttikumit. Kauden alussa Evans on ollut nopein sopeutuja uusiin renkaisiin.
– Fiilis on ihan okei, mutta onhan ne (kovan seoksen asvalttirengas) aika erilaiset edellisiin verrattuna. Renkaan rajat tulevat nopeammin nyt vastaan, Evans sanoi.
– Pidon rajat tulevat siis vastaan aiemmin. Varsinkin jos on kuumaa, ja koska pätkät ovat tosi teknisiä, niin renkaiden kulumisen hallinta on avainasia, Toyota-tähti täsmensi.
Lauantai-iltana Gran Canarialla ajetaan varmasti yksi kauden erikoisimmista yleisöpätkistä, kun EK13 kurvaillaan koripalloareenalla. Lyhyet yleisöpyöritykset harvemmin ovat kuskien mieleen, mutta kuuluvat tätä nykyä lajin henkeen.
– Minun pitää olla varovainen sanojeni kanssa, jotta en munaa tätä hommaa. Kuten sanoitte, niin onhan se varsin erikoinen pätkä, kun ajetaan stadionilla. En tiedä, onko se kuskien mielestä mukavinta hommaa, mutta on osa tätä lajia, Evans pyöritteli.