Toistaiseksi ensi kauden tallipaikoista suurin osa on vielä julkistamatta. Joten nyt on hyvä hetki katsoa, mikä on kunkin tallin ja kuljettajan tilanne.
Hyundai
WRC-talleista Hyundai on toistaiseksi ainoa tiimi, joka on kiinnittänyt kaksi kuljettajaa ensi kaudelle. Thierry Neuville ja Ott Tänak jatkavat Hyundain Rally1-autojen puikoissa myös vuonna 2025.
Mutta Hyundain kolmosauton yllä on vielä kysymysmerkkejä. Talli ei ole vahvistanut sitäkään, jatkaako se useamman kuljettajan taktiikalla vai pestataanko kolmanteen Hyundai i20 N Rally1 -autoon vain yksi täyden kauden ajava kuljettaja.
M-Sport Fordin Adrien Fourmaux’n nimi on yhdistetty viime aikoina entistä vahvemmin Hyundain kolmoskuljettajan pestiin. Fourmaux on sanonut, että hän tietää ajavansa ensi vuonna kaikki kilpailut Rally1-autolla. Eli toisin sanoen: jos Fourmaux loikkaa Hyundaille, kolmosautossa ei nähdä muita kuljettajia.
Fourmaux’n siirtyminen Hyundaille sulkisi Esapekka Lapilta ja Andreas Mikkelseniltä oven tallin kolmosautoon. Dani Sordon on puolestaan huhuiltu siirtyvän ensi vuodeksi tallipäällikön paikalle, mikäli Hyundai Motorsportilla isompaakin pestiä hoitava Cyril Abiteboul on aikeissa keventää taakkaansa.
Toisaalta Hyundai ei ole vielä täysin poissulkenut sitäkään mahdollisuutta, että se voisi ajattaa neljää autoa ensi kaudella. Tämä puolestaan avaisi taas oven Lapille ja Mikkelsenille.
Toyota
Toyota on kiinnittänyt miehistöönsä vain yhden kuljettajan, Kalle Rovanperän. Tällä kaudella vain noin puolet kisoista ajanut suomalainen palaa ensi vuonna täyden kauden kuskiksi ja lähtee jälleen taistelemaan mestaruudesta.
Odotettavissa on, että myös Elfyn Evans jatkaa Toyotan kokopäiväisenä työntekijänä. Yhtä todennäköistä on se, että Sebastien Ogier ajaa puolet kaudesta ja japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta puolestaan kaikki kisat.
Ogier on sanonut olevansa tyytyväinen rooliinsa osa-aikaisena kuljettajana. Ja jos ranskalainen haluaa jatkaa, kannattaa Toyotan tähän tarjoukseen tarttua. Sen verran kovaa tulosta Ogier pystyy tekemään, vaikkakin viime kisoissa hänelle on sattunut virheitä.
Katsuta ei ole vielä suoranaisesti loistanut Toyotan kuskina, mutta häneltä löytyy on potentiaalia. Ja se on ilmiselvää, että vaakakupissa painaa paljon Katsutan kansalaisuus, sillä Toyotan toiveissa on saada japanilainen MM-rallivoittaja ja jopa maailmanmestari.
Toyotan miehistöstä paikkaa kärkkyy myös Sami Pajari, joka voisi jakaa Ogierin kanssa ajovastuuta samassa autossa kauden aikana. Pestiin ei ole yhdistetty oikeastaan ketään muuta kuljettajaa.
Pajari antoi tänä vuonna kolmessa Rally1-kilpailussaan sen verran hyvät näytöt, että tallipäällikkö Jari-Matti Latvalakin on antanut vahvasti ymmärtää, että Pajari on saamassa pestin.
M-Sport Ford
Brittitiimin ykköstoiveena on, että Adrien Fourmaux jatkaisi tallissa. M-Sportilla tiedetään jo vastaus tähän isoon kysymykseen, mutta julkisuuteen ei ole vielä hiiskuttu, mistä osoitteesta ranskalaiselle lähetetään palkkakuitti ensi kaudella.
Jos Fourmaux vaihtaa työnantajaansa, M-Sportin pitää etsiä uusi kyky Ford Puman ohjaamoon. Yksi potentiaalisista vaihtoehdoista olisi Oliver Solberg, joka on jo käynyt testaamassa taitojaan pääluokan puolella. Solbergilta löytyy raakaa nopeutta ja viimeisten parin vuoden aikana hän on kypsynyt kuljettajana WRC2-luokan puolella.
Gregoire Munster ei ole juurikaan tänä vuonna säkenöinyt Fordin Rally1-kalustolla, mutta viime kisoissa on nähty sentään väläyksiä paremmasta. Munsterin jatko riippuu hyvin pitkälti siitä, onko hänen taustallaan oleva Jourdan Serderidis vielä valmis panostamaan taloudellisesti luxemburgilaisen uraan. Munsterin suoritukset ovat toistaiseksi olleet sellaisia, ettei hänelle avaudu palkallista tai edes ilmaista ajopaikkaa.
Sen sijaan M-Sportille on jo istutettu Martins Sesksiä, joka pääsi tällä kaudella ajamaan kolmesti Ford Pumalla – kahdesti ilman hybridiyksikköä ja kotikilpailussaan Latviassa hybridiyksikön tuoman buustin kera. Sesks on lupaava kuljettaja ja tämän lisäksi myös loistava markkinointikasvo. Nämä seikat voisivat puhua latvialaisen valinnan puolestaan.
Villi kortti Ranskasta
WRC2-luokan mestaruudesta lähes loppuun saakka taistellut Yohan Rossel toivoo saavansa näyttöpaikan Rally1-autosta. Sellaista hänelle toivoo myös useampi lajia läheltä seuraava asiantuntija.
Rosselilla on vahva linkki Citroeniin ja Stellantis-konserniin, mutta niiltä ei valitettavasti löydy ykköskategorian kilpuria. Näin ollen Rosselin pitää katsella muualle.
Toyota on poissuljettu Rosselin listalta. M-Sport Ford voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto Rosselille, mutta sinne hänen pitäisi todennäköisesti kantaa rahaa mukanaan. M-Sportilta löytyy varmuudella ajopaikka, kun säkistä löytyy riittävä määrä puntia.
Jos taas Hyundai jatkaa useamman kuljettajan taktiikalla yhdessä autoistaan, ei Rosselia voi jättää pois laskuista. Hän on nimittäin todellinen asvalttispesialisti – toisin kuin tänä Hyundailla asvalttikisoja ajanut Mikkelsen.