Latvialaissensaatio Sesks sai Rally1-kaluston käyttöönsä kolmessa MM-rallissa sarjan promoottorin ja M-Sport Ford -tallin tukemana. Kesäkuun Puolan MM-rallissa ja viime viikonlopun Chilen osakilpailussa hänen käyttämässään Ford Pumassa ei ollut hybridiyksikköä käytössä, kun taas heinäkuun Latvian MM-rallissa hän sai lisäbuustia hybridiyksiköstä kotiyleisönsä edessä.
Puolassa ja Latviassa Sesks oli suorastaan sensaatiomainen ja pystyi haastamaan MM-sarjan tähtiä. Chilessä oli huomattavasti hankalampaa, kun Sesks joutui ajamaan täysin vierailla erikoiskokeilla.
Sesksille ensikokemukset ralliautoilun huipulla ovat olleet ikimuistoisia ja äärimmäisen tärkeitä.
– Jos joku olisi sanonut minulle, että pääsen ajamaan kolme kertaa Rally1-autolla tänä vuonna, en olisi uskonut sitä. Tämäkin oli uskomatonta, että pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa Etelä-Amerikassa Rally1-autolla, Sesks hehkutti.
– Kaksi ensimmäistä kisaa menivät meiltä ajollisesti hyvin, mutta tämä (Chile) oli meille haastava viikonloppu, jonka aikana meillä oli paljon opettelemista. Toki saimme paljon oppia tulevaisuutta varten. Nyt tiedämme, kuinka lähestymme sellaisia MM-ralleja, joiden luonnetta ja teitä emme tunne entuudestaan, latvialainen lisäsi.
Sesksin ympärillä on pyörinyt monenlaisia huhuja kesästä lähtien. Spekulaatioiden mukaan Sesksille saattaisi löytyä ensi vuodelle vakituisempi paikka M-Sport Fordin kuljettajana.
Sesksin mukaan ensi vuosi on hänelle vielä täysi mysteeri.
– Minulla ei ole mitään tietoa. Nyt ajoimme tämän rallin, mutta en tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu, Sesks sanoi tuoreeltaan Chilen rallin jälkeen.
– Olemme valmiita tarttumaan jokaiseen mahdollisuuteen. Kaikki riippuu siitä, että missä, milloin ja mitä voimme tehdä tulevaisuudessa.
Muutamaa päivää myöhemmin Sesks avasi tilannettaan hieman enemmän latvialaismedian haastattelussa. Sesksin toiveena on löytää paikka MM-sarjan pääluokasta, mutta toinen juttu on se, kuinka se voisi toteutua.
– Tällä hetkellä minulla ei ole oikein ketään, keneltä kysyisin neuvoa. En tiedä, miten tämä etenee – soittaako joku minulle vai pitääkö minun soittaa itse? Miten tämä keskustelu oikein aloitetaan?
Sesks arvioi, että hänen tulevaisuutensa selviää kahden kuukauden sisään.
– Kun katsoo kokonaiskuvaa, me emme sanele pelin sääntöjä. Olen edelleen nuori kuljettaja. On selvitettävä, mitä tapahtuu Toyotan ja Hyundain kuljettajille, ja sitten näemme, saammeko mahdollisuuden ja kuinka suuren mahdollisuuden voimme saada. Meidän mahdollisuus on siellä, missä paikka on vapaana, mutta vapaita paikkoja ei ole paljon, Sesks pyöritteli.