Rallin MM-sarjan uutuus herätti ristiriitaisia tunteita – Kalle Rovanperä oli äänekkäin kriitikko

Rallin MM-sarjassa siirryttiin tällä kaudella uuteen aikakauteen, kun sarjan rengasvalmistaja vaihtui.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rengasvalmistaja Pirelli astui syrjään ja rallin MM-sarjassa ajetaan ainakin seuraavat kolme vuotta Hankookin valmistamilla renkailla.

Hankook voitti FIA:n tarjouskilpailun viime vuoden puolella ja sen jälkeen se kehitti rallin MM-sarjan vaatimuksiin sopivat sora, lumi, talvi- ja asvalttirenkaat. Renkaat vaikuttavat kuvioinniltaan hyvin samanlaisilta kuin mihin on aiemminkin totuttu, mutta jo Monte Carlon avausviikonlopun aikana kävi selväksi, että jotkut kuljettajat vaativat uusiin kumeihin pienen totuttelujakson.

Äänekkäin kriitikko oli Toyotan suomalaiskuljettaja Kalle Rovanperä, jos nyt ”kriitikko” on edes oikea sana. Rovanperä joka tapauksessa totesi, etteivät uudet sliksit sovi vielä täysin hänen ajotyylilleen. Rovanperä nosti aiheen monta kertaa esiin Monte-viikonlopun aikana.

Tiimit saivat testata uusia renkaita ennen rallikauden alkua. Toyota, Hyundai ja M-Sport ajoivat uusilla renkailla testejä yhteensä 3 800 kilometrin verran.

Suurinta huolta on herättänyt talvikeliin kehitetty piikkipyörä. Monten jälkeen Rovanperä suuntasi Montesta suoraan Tunturiralliin hakemaan kokemuksia uudesta talvirenkaasta. Tämä oli hänelle tärkeä oppireissu ennen ensi viikolla ajettavaa Ruotsin MM-rallia.

Rovanperällä oli totuttelemista Hankookin nastarenkaisiin viime viikonloppuna ajetussa Tunturirallissa. Rovanperän mukaan Hankookin rengas on herkempi etenkin irtolumella, jolla siitä katoaa helpommin pito.

– Uusi rengas on hidas. Jos tiellä on irtolunta, siinä tulee Rally2-autoiltakin aika raa’asti turpaan, Rovanperä virkkoi Rovaniemellä.

”Positiivinen ensikokemus”

Voi vain kuvitella, miten kiivaaseen tahtiin Hankookilla pureskeltiin kynsiä Monte Carlon MM-rallin aikana. Se oli ensimmäinen tositesti uusille renkaille.

Mutta Hankook suoriutui ensimmäisestä testistä hyvin. Vaikka Monte Carlossa nähtiinkin muutama rengasrikko, kävi kuitenkin selväksi, että renkaat ainakin kestävät rallin sille asettamat haasteet.

Kuljettajiltakin kuultiin pääasiassa positiivisia kommentteja.

– Ensikokemus oli ihan positiivinen, Toyotan Elfyn Evans sanoi.

– Ei ole mitään suurempaa valittamista. Suorituskyvyn taso oli vähän erilainen, mihin olemme tottuneet, mutta sanoisin, että luotettavuus on huomattavasti paremmalla tasolla. On vain luonnollista, että eri rengasmerkkien välillä on eroja ja tietysti mukaan tulee myös oppimisvaihe, Evans jatkoi.

Myös Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala oli uusien renkaiden suhteen positiivisin mielin.

– Kestävyys on tärkein asia, sillä emme halua, että kilpailujen lopputulos määräytyisi sen mukaan, kenellä on vain eniten onnea renkaiden kanssa, Latvala sanoi Motorsport.comin mukaan.

– Renkaiden kestävyys on todella hyvällä tasolla, ja siitä kiitos kuuluu Hankookille. Jossain kohdin pitoa voi vielä parantaa, mutta lähtökohtaisesti he ovat ainakin tehneet hyvää työtä, Latvala kehui.

Lue myös nämä

  • Uusimmat