Rallit.fi pisti Jari-Matti Latvalan piirtämään unelmiensa Suomen MM-rallin reitin – tässä on lopputulos

Millainen olisi Suomen MM-rallin reitti, jos ratamestarina olisi Jari-Matti Latvala?
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala vuoden 2023 Suomen MM-rallissa. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan tallipäällikkönä nykyisin toimiva Jari-Matti Latvala on ajanut Suomen MM-rallin 18 kertaa ja voittanut kolmesti. Hänellä luulisi olevan näkemystä siitä, mitä pätkiä rallissa tulisi ajaa.

Rallit.fi pyysi Latvalaa suunnittelemaan unelmiensa reitin Suomen MM-ralliin, eikä sitä tarvinnut kovin kauaa miettiä.

Perinteikäs torstai

Torstain testierikoiskokeeksi Latvala valitsee Ruuhimäen.

– Rannankyläkin oli hieno tie, mutta valitaan silti Ruuhimäki. Se on näyttävä, vaikka keskimmäinen hyppy ottaa selkään, nauraa Latvala.

Latvala täsmentää haluavansa pätkän ajettavan 80-luvun (ja vuoden 2016) tapaan pohjoisesta etelään. Pätkän lopussa tulisi kuitenkin olla tekninen pienen tien osuus.

Torstain yleisöpätkä on itseoikeutetusti Harju, jonka Latvala ottaisi mieluummin ”vanhassa” muodossa kuin nykyisessä lenkkimuodossa.

Perjantain pätkät 15 vuoden takaa

Perjantain lenkin alkuun Latvala valistee klassikot Humalamäen ja Urrian Jyväskylän läheltä. Lenkin kaksi jälkimmäistä pätkää Kolonkulma ja Väärinmaja sen sijaan veisivät reitin Juupajoen ja Ruoveden kuntien alueille, missä MM-ralli ei ole käynyt lähes 15 vuoteen. Tällä videolla nähdään Kolonkulman erikoiskoe Jari-Matti Latvalan itsensä ajamana vuodelta 2009.

Vaikka reitti ohittaa Keuruun, ei Latvala halua perjantain lenkille Jukojärven erikoiskoetta.

– En saanut sitä koskaan menemään hyvin, Latvala naurahtaa.

Latvalan suunnitelmissa Harjun toisen ajokerran sijasta perjantai päättyisi Laajavuoreen.

Lauantai ensi vuoden säännöillä

Lauantain lenkki suuntautuu Latvalan suunnitelmassakin Jämsään. Pätkiä ei ole vaikea valita.

– Vaheri ja Ouninpohja ehdottomasti mukaan, toteaa Latvala välittömästi.

Latvala ajattaisi Vaherin vuoden 2010 Himoksen mallisesti – aluksi Vaherin isoja teitä ja lopuksi Himoksen pätkästä tuttuja metsäautoteitä aina laskettelukeskukselle asti. Pätkä näkyy tällä videolla Latvalan ajamana.

Latvalan unelmareitissä lauantain lenkin täydentävät Juupajoki ja Västilä, joista jälkimmäiseen Latvala ihastui viime vuonna. Juupajoki sen sijaan on ajettu viimeksi vuonna 2008.

Latvalan unelmareitissä lauantaina olisi etähuolto Jämsän Himoksella. Näin ollen Latvala katsoo jo tulevaisuuden sääntöihin, sillä etähuollot saatetaan sallia ensi vuodesta lähtien.

Sunnuntai taiteellisilla vapauksilla

Sunnuntaille Latvala ottaa taiteellisia vapauksia yhteen kertaan ajettavien pätkien muodossa. Päivän aluksi ajettaisiin vuoden 2023 Laukaa ja Lankamaa, sitten vuoden 2010 Sirkkamäki, joka nähdään seuraavassa videossa Latvalan Ford Focus WRC:n kamerasta.

Power Stageksi Latvala valitsee Myhinpään. Se olisi sunnuntain ainoa kahteen kertaan ajettava pätkä.

– Myhinpää on parempi lännestä itään ajettuna. Siihen voisi ottaa myös pikkutielenkin mukaan, mutta se on todella kovavauhtista, kertoo Latvala.

Jari-Matti Latvalan unelmareitti Suomen MM-ralliin:

Torstai:

Testierikoiskoe: Ruuhimäki
EK1: Harju

Perjantai:

EK2+6 Humalamäki
EK3+7 Urria
EK4+8 Kolonkulma
EK5+10 Väärinmaja
EK11 Laajavuori

Lauantai:

EK12+16 Juupajoki
EK13+17 Västilä
EK14+18 Ouninpohja
EK15+19 Vaheri
Etähuolto Himos

Sunnuntai:

EK20 Laukaa
EK21 Lankamaa
EK22 Sirkkamäki
EK23+24 Myhinpää

Lue myös nämä