Riittääkö Jari-Matti Latvalan auktoriteetti, kun alaisena on Sebastien Ogier? – ”Eihän minun häntä tarvitse neuvoa”

Sebastien Ogier ja Jari Matti Latvala
Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala ajoivat tallikaverina Volkswagenilla. Kuva: Volkswagen Motorsport/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier ajoivat tallikavereina rallin MM-sarjassa kausina 2013-16 Volkwagenin leivissä. 

Neljän kauden aikana saksalaisvalmistaja dominoi WRC-karkeloita ja Sebastien Ogier oli tiimin ykköstähti. Ogier napsi neljä ensimmäistä MM-titteliään juuri Volkswagenilla jättäen jatkuvasti Latvalan varjoonsa.

Ogier oli myös henkisessä pelissä Latvalaa selvästi vahvempi, kun suomalainen tuskaili kausi toisensa jälkeen, mistä puuttuva vauhti ranskalaista vastaan löytyisi.

Ensi vuonna roolit ovat melko erilaiset. Kauden 2019 jälkeen MM-sarjasta työttömäksi jäänyt Latvala nousee Toyotan tallipäälliköksi vuodenvaihteessa. Ogier puolestaan lähtee kauteen 2021 seitsenkertaisena mestarina Latvalan alaisuudessa.

Riittääkö tuurilaisella auktoriteetti pistää tarvittaessa ranskalaistähti kuriin?

– Sanotaan näin, että Ogier on seitsenkertainen maailmanmestari. Eihän minun häntä tarvitse neuvoa. Muutenkin se on Kaitsun (urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström) heiniä. Hän hoitaa operatiivisen sporttipuolen, Latvala nauraa Rallit.fille.

– Näen oman roolini niin, että olen enemmänkin tukena. Jos joku haluaa tulla jotain kysymään, niin yritän auttaa vuosien saatossa hankitun kokemukseni nojalla. En mä yritä missään nimessä tyrkyttää omia ajatuksia. He ovat kaikki niin kovia ammattilaisia.

Katso alta kauden 2020 päätösrallin kohokohdat. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

 

Ogierin lisäksi Toyotan tallissa ensi kaudella ajavat tämän vuoden tavoin Kalle Rovanperä sekä mestaruuden kalkkiviivoilla Ogierille menettänyt Elfyn Evans. Lisäksi täyden kauden ajaa myös japanilainen Takamoto Katsuta.

– Jos joku nuoremmista tai vähemmän kokemusta omaavista kuskeista, kuten Katsuta tai Kalle, haluavat minun ajatuksia kuunnella, olen valmis auttamaan, mutta en missään tapauksessa tyrkytä, Latvala toteaa.

”Ensimmäinen kisa voi olla aika erilainen”

Uusi MM-kausi starttaa jo vajaan kuukauden kuluttua Monte Carlon osakilpailulla. Kulunutta vuotta lukuun ottamatta Latvala on viimeiset puolitoista vuosikymmentä valmistautunut tähän aikaan kovaa vauhtia MM-kauden alkuun.

Tammikuun lopussa Latvala matkustaa jälleen Monte Carlon ralliin, mutta täysin erilaisessa tehtävässä.

– Kyllä se ensimmäinen kisa voi olla aika erilainen. Normaalisti on tottunut aamulla lyömään ajopukua päälle. Tilanne on nyt vähän uusi. Kun nyt menee huoltoparkkiin, sieltä ei minnekään lähdetä. Uskon, että siihen kuitenkin tottuu nopeasti, Latvala summaa.

Ruotsin MM-rallin peruutuksen myötä spekulaatioissa on arveltu perinteikkään Tunturirallin nousevan talviralliksi WRC-kalenteriin. Mahdollinen arktinen MM-ralli olisi ohjelmassa helmikuun lopussa, jota ennen kuitenkin ajettaisiin Rovaniemen seudulla tammikuun puolivälissä myös SM-ralli.

Latvala tunnustaa, että mahdollisen WRC-Tunturin väliin jääminen kuskin ominaisuudessa kirpaisee.

– Kyllähän se voi harmittaa, jos kisa toteutuu. Mun on varmaan pakko mennä ensiksi ajamaan SM-rallina se pois alta. Jos se sitten MM-rallina ajetaan, ei harmita enää niin paljon, Latvala naureskelee.

Lue myös nämä

  • Uusimmat