Ruotsalainen rallilupaus kävi läpi hurjan muodonmuutoksen – ”Katsoin itseäni ja ajattelin, että huh huh”

Tom Kristensson
Kartanlukija Joakim Sjöberg (vas.) ja Tom Kristensson juhlivat JWRC-luokkavoittoa Ruotsissa helmikuussa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ruotsalainen Tom Kristensson on yksi kolmesta kuljettajasta, jolla on mahdollisuus voittaa rallin MM-sarjan JWRC-junioriluokan mestaruus tällä kaudella.

Kristensson ei ole iältään enää nuorukainen, sillä hän täyttää ensi keväänä 30 vuotta. Kristensson on kuitenkin tehnyt pitkään ja määrätietoisesti töitä noustakseen kohti rallimaailman huippua.

Kristensson kilpaili pitkään kotimaassaan Volvolla, mutta kaudella 2016 hän loikkasi kansainvälisiin ympyröihin. Hän kilpaili Saksan ADAC Opel Rallye Cupissa, jossa hän nappasi sarjan kakkossijan.

– Kaikilla oli tismalleen samanlaiset autot Opel Cupissa. Muistan, että kävin keskusteluita siitä, pitäisikö minun ottaa mukaan yksi vai kaksi vararengasta. Katsoin itseäni ja ajattelin, että huh huh, minun pitää tehdä jotain painolleni, Kristensson muistelee WRC.comin haastattelussa.

Kristensson kävi läpi hurjan muodonmuutoksen, joka kannatti. Seuraavalla kaudella hän voitti Opel-rallicupin.

– Pudotin puolessatoista vuodessa painoa noin 50 kiloa, mikä on hieman hullua. On vaikeaa pysyä hyvässä kunnossa, ja juoksenkin neljän kilometrin lenkin viidesti viikossa ja lisäksi teen muita ulkotreenejä. Paiskin edelleen töitä, Kristensson alleviivaa.

Tom Kristensson
Tom Kristensson (2. vas.) kilpaili kaudella 2016 Opel-cupissa Saksassa. Hän sijoittui toiseksi Sulinger-rallissa, jossa ykköstilan ottivat kartanlukija Antti Linnaketo (3. vas.) ja Jari Huttunen 4. vas.). Kuva: ADAC

Kristensson siirtyi MM-sarjan JWRC-luokkaan kaudeksi 2019 ja saavutti luokan kakkossijan. Nyt hän taistelee luokan mestaruudesta latvialaista Martins Sesksiä ja suomalaista Sami Pajaria vastaan.

Kaksi voittoa tällä kaudella ottanut Kristensson on taulukossa toisena kymmenen pisteen päässä Sesksistä. Pajari on puolestaan neljä pistettä Kristenssonia jäljessä. Luokan voittaja kuittaa M-Sportin Ford Fiesta R5 -auton sekä 200 Pirellin rengasta ensi kautta varten.

JWRC-luokan viimeinen kilpailu ajetaan MM-kauden päätöskisan Monzan rallin yhteydessä 3.-6. joulukuuta. Kisassa on jaossa 1,5-kertaiset pisteet JWRC-kuskeille.

– Olen päässyt pidemmälle kuin odotin aloittaessani kansainvälisen urani. Siinä mielessä minua ei haittaa yhtään, vaikken voittaisi mestaruutta, Kristensson sanoo.

– Tietysti haluan voittaa, sillä tämä on viimeinen mahdollisuuteni (JWRC-luokassa). Jos en voita, kaikki on edelleen hyvin.

Katso alta lokakuussa ajetun Sardinian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,352465″ ap mute]

Lue myös nämä