Sardinian MM-ralli käynnistyy kunnolla perjantaina, jolloin ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi perjantain reitin.
Perjantai 14.6.
Perjantain erikoiskokeet ajetaan Algheron koillispuolella ja pätkä pätkältä lähestytään huoltoparkkia. Näillä erikoiskokeilla ajetaan rallin pienimmät ja hitaimmat tiet.
Perjantain aikataulu Suomen ajassa 09.03 EK2 Tula 1 22,25 km 10.20 EK3 Castelsardo 1 14,72 km 11.09 EK4 Tergu - Osilo 1 14,14 km 12.18 EK5 Monte Baranta 1 10,99 km 13.14 HUOLTO Alghero 15.42 EK6 Tula 2 22,25 km 16.59 EK7 Castelsardo 2 14,72 km 17.48 EK8 Tergu - Osilo 2 14,14 km 19.04 EK9 Monte Baranta 2 10,99 km YHTEENSÄ 124,20 km
Ensimmäinen pätkä on viime vuoden tapaan päivän pisin, Tula. Se on erittäin tekninen pätkä, jolla on 25 risteystä ja koko rallin pienimmät tiet. Se on ajettu kolmena viime vuonna, ja joka kerta se on ollut rallin hitain ei-mikkihiiripätkä.
Tulan alku on suhteellisen helppoa ja leveääkin pikkutietä. Lyhyt nopeampi osuus osittain asvaltilla johtaa tämän vuoden versioon lisätylle pikkutielenkille, joka päättyy siihen mistä se lähtikin. Sen jälkeen ajetaan nopeaa pientä tietä, jossa keskellä kasvaa ruohoa. Kuuden kilometrin kohdilla tullaan taas asvaltille. Seuraavasta risteyksestä käännyttiin aiemmin vasemmalle, nyt siinä on vain shikaani.
Tämän jälkeen suoritetaan risteyssulkeisia tuulivoimalapuiston huoltoteillä, jotka vaihtelevat hyväpintaisesta kärrypolkuun ja välillä kiihdytetään asvaltillakin. Tätä osuutta on jälleen muutettu hieman viime vuodesta, mutta kaikkia teitä on ajettu kahden viime vuoden aikana. Elfyn Evans ajoi kaksi vuotta sitten ulos mutkassa, joka on tänä vuonna 8,7 kilometrin kohdalla.
Tuulivoimalapuiston jälkeen ajetaan todella pientä tietä, jonka kunto paranee pari kilometriä myöhemmin, mutta teknisyys ja kapeus säilyy. Tie huononee jälleen 18 kilometrin kohdalla. Kapeutta korostavat lukuisat puiset kaiteet tien reunassa. Lopulta viimeinen kilometri on hyväpintaisempaa ja nopeampaa tietä.
Vielä viime vuonna pätkä päättyi asvalttitielle, mutta tänä vuonna maali on siinä, missä asvaltti alkaa. Vuonna 2016 asvaltin petollisuus yllätti Hayden Paddonin.
Viime vuonna Tula ajettiin odottamattoman märissä ja sumuisissa olosuhteissa. Elfyn Evansilla hajosi ohjausvarsi osumasta penkkaan, kun taas Andreas Mikkelsen oli kymmenen sekuntia muita nopeampi. Toisella ajokerralla olosuhteet olivat vieläkin mutaisemmat, ja Sebastien Ogier näytti maailmanmestarin taitojaan pistämällä 12 sekuntia muita paremmaksi.
Castelsardo on ajettu Sardinian MM-rallissa viisi kertaa vuoden 2012 jälkeen. Tänä vuonna reittiä on hieman taas päivitetty.
Viime vuonna käyttöön otettu alkuosa on jätetty pois ja palattu taas viimeksi vuonna 2016 käytettyyn alkuun, tosin lyhyempänä. Lähtö onkin heti sen mutkan jälkeen, jossa Hayden Paddon spinnasi ja rikkoi auton peruutellessaan vuonna 2016. Tämä tie on melko leveää, tasaista ja jouhean nopeaa, mutta kilometrin jälkeen se muuttuu yhtäkkiä kapeammaksi ja röykkyisemmäksi.
Puolentoista kilometrin jälkeen liitytään taas viime vuoden reitille kapealle ja pomppuiselle tielle, joka on tekninen, mutta ei kuitenkaan erityisen röykkyinen tai syheröinen. Puut ja kivet lähellä tietä tekevät monesta paikasta kiperän ahtaita. 4,5 kilometriä lähdöstä käännytään leveälle asvalttitielle, jolla kurvaillaan muutama mutkakin. 1,3 kilometriä myöhemmin käännytään risteyksestä pienemmälle tielle, joka on myös asvalttipäällysteinen, mutta huomattavasti huonokuntoisempi.
Kulunutta asvalttia riittää 400 metriä, ja sen jälkeen vaihdetaan taas kapealle soratielle. Tosin vielä 6,8 kilometrin risteyksessä on vanha asvalttipinta.
Risteyksen jälkeinen tie on jouhean nopeaa, mutta rytmiä rikkovat muutamat tiukat mutkat. 9,4 kilometrin kohdalla alitetaan moottoritie tunnelista ja sen jälkeen kiihdytetään taas vanhalla asvaltilla. Seuraavalla soratiellä puolestaan kivutaan neulansilmiä ylös kukkulalle. 12,4 kilometrin kohdalla alkaa jälleen tälle vuodelle uusi kilometrin mittainen pikkutieosuus.
Viime vuonna Castelsardon reittiä pidennettiin lopusta osuudella, jonka alkajaisiksi kierrettiin iso kivi kärrypolkua pitkin. Tänä vuonna kivi ohitetaan toista kautta hieman suoraviivaisemmin. Tätä seuraava metsätie on silti röykkyinen, mutta paranee ja nopeutuu kohti maalia.
Tergu – Osilo on ollut mukana rallissa joka kerta vuodesta 2012 lähtien, mutta aiemmissa versioissa lähtö ja maali olivat hieman myöhemmin. Nykyinen versio on ollut käytössä vuodesta 2017 lähtien, ja se on luultavasti perjantain nopein erikoiskoe.
Nykyinen versio erikoiskokeesta alkaa lyhyellä asvalttiosuudella, jolla on pari mutkaakin. Ensimmäinen soratie taas muistuttaa hieman Portugalin rallia jouheana, leveänä ja hyväpintaisena. Sillä on myös muutamia teknisiä paikkoja ja ahtaita siltoja. Tällä tiellä Kris Meeke kaatoi Citroenin vuonna 2017.
Pätkä ylittää asvalttitien kuuden kilometrin kohdalla, mutta luonne säilyy samanlaisena, joskin tie kapenee hieman. Aluksi laskeudutaan jyrkästi laaksoon, sitten kivutaan sieltä ylös. Välissä on myös yksi erittäin ahdas siltapaikka.
Tällä erikoiskokeella Esapekka Lappi saavutti uransa ensimmäisen MM-rallin pohja-ajan vuonna 2017. Pätkän luonteesta kertoo ehkä jotain, että Lapin Toyotasta puuttui kakkosvaihde. ”Tell Tommi that five is enough!”
Monte Baranta alkaa samalla kaivososuudella kuin testierikoiskoe. Kahden kilometrin teknisen alkuosuuden jälkeen pätkä on suurilta osin jouhean nopeaa muutamia teknisiä mutkia ja risteyksiä lukuun ottamatta. Viime vuonna Teemu Sunisen auto lensi pusikkoon neljän kilometrin paikkeilla. 6,7 kilometrin kohdalla taas on pitkä suora, jolle viime vuonna oli rakennettu terävä hyppyri, jossa Ott Tänakin auton jäähdytin hajosi.
Seuraavan risteyksen jälkeen tiestä tulee kivinen ja röykkyinen, ja reitti laskeutuu neulansilmiä pitkin. Pian tosin mennään taas täysiä. Viimeiset 650 metriä ovat uutta viime vuoteen nähden, ja tämä osuus vaikuttaa melko jouhealta.