Sebastien Ogier sai ensimaistiaisen Toyotan WEC-autosta – ”Tämä homma vaatii erilaista mielenhallintaa”

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa jo uransa kahdeksatta maailmanmestaruutta tänä vuonna jahtaava Sebastien Ogier pääsi viikonloppuna testaamaan ensimmäistä kertaa Toyotan WEC-sarjan autoa.

Ogier osallistui Bahrainin Sakhirin radalla kestävyyssarjan tulokastesteihin GR010 HYBRID Hypercar -kilpurilla. Ensi vuonna Ogier ajaa enää valikoituja MM-ralleja tavoitteenaan päästä ajamaan myös WEC-sarjan osakilpailuja. Suurimpana unelmana on Le Mansin legendaarinen 24 tunnin kilpailu.

Sakhirin radalla Ogier ajoi 82 kierrosta pisimmän stintin ollessa 20 kierroksen mittainen. Hypercareilla rataa kiersi viisi kuskia, joista Ogier oli hitain. Ranskalaisen paras aika oli aamupäivällä syntynyt 1.50,647. Kovimman kierrosajan ajaneelle Alpinen Nicolas Lapierrelle Ogier hävisi 1,950 sekuntia.

– Olin luonnollisesti vähän tiimikavereita jäljessä, mutta eihän se yllätys ole. Toisinpäin se olisi ollut heidän kannaltaan aika huolestuttavaa, Ogier naureskeli Dirtfishin mukaan.

Ogierin kanssa samalla autolla testasi Le Mans -voittaja ja kaksinkertainen WEC-sarjan mestari Sebastien Buemi. Ogier hävisi entiselle formulakuskille noin puolitoista sekuntia. Toiselle tulokaskuskille, mutta ratapuolelta rutkasti kokemusta omaavalle 20-vuotiaalle Charles Milesille Ogier otti takkiin sekunnin.

– Oli todella mielenkiintoista päästä ajamaan GR010:llä ja nautin siitä todella. En ottanut mitään paineita, sillä tulosten suhteen on minun osaltani huomioitava aika monta juttua. Minun piti totutella mutkavauhteihin, jarrutuksiin ja miten auto toimii hybridiyksikön kanssa, Ogier muistuttaa tiimin tiedotteessa.

– Tämä homma vaatii erilaista mielenhallintaa, kun pitää yrittää aina parantaa joka kierroksella. Rallissa jokainen mutka on uniikki. Iso kiitos Toyotalle, että pääsin kokeilemaan.

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier unelmoi legendaarisesta Le Mansin 24 tunnin kisasta. Kuva: Toyota Gazoo Racing

 

Toyota on aiemminkin tuonut muiden lajien supertähtiä Le Mans -miehistöönsä, kun esimerkiksi formulatähti Fernando Alonso kävi voittamassa kisan kahteen kertaan. Tuohon aikaan WEC-sarjassa ei tosin paljon muita kuin Toyotan kalustoja näkynyt, kun taas ensi kaudella Peugeot palaa karkeloihin mukaan ja myös Audi, Porsche, Ferrari, BMW, Cadillac ja Alpine valmistelevat omia hyperautojaan.

Todennäköisempää on, että Ogier aloittaa WRC-uraansa LMP2-luokassa, jonka vuonna 2021 tulleet hybridimoottoreilla varustetut Hypercarit korvasivat. LMP2-luokan autot ovat kuitenkin suorituskyvyltään varsin lähellä Hypercar-autoja, sillä esimerkiksi Bahrainin testeissä parhaan ajan kirjauttanut Sophia Floersch hävisi Ogierille vain reilut puoli sekuntia.

Kaiken kaikkiaan ei ole myöskään täysin kiveen naulattua, että Ogier ylipäätään pääsee Toyotan tiimeihin ajamaan WEC-sarjaa. Miehen markkina-arvo on kuitenkin niin suuri, että todennäköisesti jonkinlainen ajopaikka löytynee.

– Olen kilpailija ja haluaisin tietenkin mennä suoraan korkeimmalle tasolle, mutta on oltava myös realisti. Se on hyvin epätodennäköistä, Ogier sanoo.

– Minun on annettava itselleni ensin aikaa kehittyä ja katsoa, voinko ottaa tarvittavat askeleet huipputasolle. Minulla on kunnianhimoa ja luulen, että LMP2 olisi parempi vaihtoehto kuin (alempi) GT-sarja.  Toki sekin olisi parempi kuin ei mitään.

Sakhirin testien jälkeen Ogier lyö jälleen kaiken keskittymisensä rallin MM-sarjaan, sillä vajaan parin viikon päästä ajettavassa Monzan rallissa päämääränä on naulata uran kahdeksas mestaruus. Tallikaveri Elfyn Evans on 17 pisteen päässä ranskalaisesta.

Ensi vuonna Ogier ajaa  siisvalikoituja MM-ralleja jakaen kolmannen auton Esapekka Lapin kanssa. Suomalaiskuskin osalta Ogierin WEC-kalenteri on olennaisen tärkeä, sillä sen myötä selviää, montako MM-rallia pieksämäkeläinen pääsee ajamaan.

– Loppujen lopuksi pysyn tallissa ja heillä on ensi vuonna mahdollisuus käyttää kahta kilpailukykyistä kuskia kolmannessa autossa. Oli päätökseni (kisojen suhteen) sitten mikä tahansa, Esapekka on valmis hyppäämään autoon ja tekemään hyvää työtä tiimin eteen, Ogier sanailee.

– Sen takia voin olla hieman rennommin mielin sen (päätöksen) suhteen. Voin odottaa vielä ja tehdä päätöksiä myöhemmin.

Katso alapuolelta koostevideo Ogierin WEC-testeistä. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,392381″ ap mute ]

Lue myös nämä