Tshekkivalmistaja Skoda dominoi vuosikausia rallin MM-sarjan WRC2-luokkaa ja muita sarjoja Rally2-autollaan ja sitä edeltäneellä R5-kilpurillaan. Vuosien 2016-2023 välillä WRC2-mestaruus meni vain kerran kuljettajalle, joka ei ajanut Skodalla – Citroen-kuski Mads Östbergille tynkäkaudella 2020.
Viime vuonna Skoda sai uuden haastajan, kun Toyota toi Rally2-autonsa erikoiskokeille. Toyota GR Yaris Rally2 osoittautui oikein kilpailukykyiseksi, ja WRC2-mestaruus menikin lopulta Toyota-kuljettaja Sami Pajarille.
Nyt Skoda vastaa Toyotan heittämään haasteeseen ja päivittää huomattavasti Rally2-ajokkiaan. Päivityspakettiin kuuluvia komponentteja on testattu yli 4 000 kilometrin verran ja testejä on ajanut 12 eri kuljettajaa.
Moottoripäivitykset keskittyvät parantamaan Fabian voimalinjan termodynaamisia ominaisuuksia.
Uudistettu pakoputkisto puolestaan tehostaa pakokaasujen virtausta, mikä parantaa seoksen muodostumista ja palamista. Valmistajan mukaan pakoputkiston muutokset myös keventävät kokonaispainoa, ja kun ne yhdistetään uuteen moottorinohjausjärjestelmään, ne tuottavat enemmän tehoa pyörille.
Yksi päivityspaketin tärkeimmistä uudistuksista on uusi sora-alustoille suunniteltu iskunvaimennin. Parannetun takanavan suojan on puolestaan tarkoitus pidentää vetonivelsuojien, jarrusatuloiden ja jarrujen jäähdytysletkujen käyttöikää.
Lisäksi katolla oleva ilmanottoaukko on suunniteltu uudelleen – tällä on pyritty tehostamaan ilmavirtausta ohjaamoon.

– Työ menestyksekkään ralliauton parissa ei lopu koskaan. Skoda Fabia RS Rally2 on menestynyt hienosti, mutta pyrimme jatkuvasti pysymään kehityksen kärjessä. Siksi olemme jatkaneet auton kehittämistä sen lanseerauksesta lähtien. Uudet muutokset on testattu perusteellisesti, niiden toimivuus on todistettu ja FIA on nyt luokitellut ne asiakaskäyttöön, Skoda Motorsportin johtaja Michal Hrabanek sanoo.
Päivityspaketti sisältyy Skodan uusiin Rally2-autoihin ja se on saatavilla myös Fabia RS Rally2 -kilpurin nykyisille omistajille.