Suomalainen rallilupaus kisaa ensimmäistä kertaa nelivetoautolla Kokkolan SM-rallissa

Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: M-Sport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tänä vuonna niin rallin MM- kuin EM-sarjassakin kilpaillut Sami Pajari on tulevana viikonloppuna uuden äärellä. Kokkolan SM-rallissa 19-vuotiaalla lahtelaisella on edessään ensikosketus nelivetokalustoon kilpailussa.

Ajokkina toimii KMS Racingin Ford Fiesta Rally3 ja kartanlukijana toimii Enni Mälkönen, jonka kartturoimana Pajari on tänä vuonna kahdesti ajanut voittoisasti, Rovaniemen MM-rallissa sekä Puolan EM-kilpailussa.

Pitkän uran autourheilussa tehnyt Arto Kumpumäki poikansa Jussin kanssa on KMS Racingin kautta ollut yksi merkittävimpiä nuorten kuljettajien esille nousun mahdollistajia viime vuosina. Toistakymmentä vuotta M-Sportin virallisena kumppanina on luonut vahvat puitteet Fordien parissa sekä näköalan läheltä lupaaviin kuljettajiin.

– Kesän loppupuolella alkoi mielessämme siintää ajatus, josko Samin kanssa tällaista nelivetoisella ajamista saataisiin toteutumaan. Kuljettajan vauhtipotentiaalihan on kaikilla lajin parissa tiedossa, joten mielenkiinnolla odotamme minkälaista vauhtia Kokkolassa nähdään, toteaa Jussi Kumpumäki.

Kahden ulkomailla ajettavan sarjan kiertämisessä kiireinen Pajari tavoitettiin kisaviikon alussa Italiasta maineikkaasta Vittorio Canevan ajokoulusta. JWRC-luokan ja EM-sarjan junioriluokan loppuratkaisut ajetaan asvaltilla ja vaikka vauhti on kauden mittaan ollut kestopäällysteellä hyvää, on siinä kuitenkin vielä parantamisen varaa ja siihen pyritään hyödyntämään kaikki keinot.

Kokkolassa mennään kuitenkin soralla ja kuljettaja odottaa kisaa jo kovasti.

–  Olemme päässeet ajamaan Ford Fiesta Rally3:lla hyvän määrän testiä ja alustapuolella on kokeiltu monia säätöjä. Hyvä luotto on sen myötä lähteä kilpailuun. KMS:n kanssa on yhteistyö aina pelannut mainiosti ja olen valtavan kiitollinen tästä upeasta mahdollisuudesta heidän kanssaan, kertoo Pajari luottavaisena.

Nuoresta iästään huolimatta on Pajari ennättänyt vuosien aikana ajaa monenlaisilla autoilla, myös usean eri tason nelivetoisilla, mutta kuinka kuljettaja vertaa eri ajokkeja keskenään?

– Kyllähän neliveto tietysti tuo pitoa, se on aivan selvää. Tehoa ei Rally3:ssa ole paljoa enempää kuin tutussa Rally4:ssa. Vääntöä kyllä on enemmän ja painoa lienee nelivedon myötä 150 kiloa enemmän, joustoa on myös enemmän ja takapää tuntuu paremmalta, Pajari summaa.

-Subaruihin ja Mitsubisheihin verrattuna taasen tehoissa annettavaa tasoitusta korreloidaan keveydellä, mutkat mennään kovempaa. Tiestölläkin on merkityksensä, kun näitä autoja vertaillaan keskenään. Siksi ennakkoon on vaikea arvioida kisavauhtia suhteessa muihin. On minulla oma arvioni ennakkoon, mutta katsotaan kilpailun jälkeen toteutuiko se, Pajari jatkaa arvoituksellisesti.

Lue myös nämä