Suomalainen rallitähti on pitänyt matalaa profiilia – avasi nyt suunnitelmiaan MM-sarjassa

Emil Lindholmin edellisestä rallista on vierähtänyt jo pidempi tovi.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lindholm saavutti rallin MM-sarjan WRC2-luokan mestaruuden vuonna 2022. Kauden 2023 puolivälissä hän siirtyy syrjään Skodan Rally2-auton ohjaamosta, kun hän sai sopimuksen Hyundain WRC2-tallilta.

Hyundai-diili oli houkutteleva, sillä talli kilpailee myös rallin MM-sarjan pääluokassa. Viime kaudella Thierry Neuville toi Hyundaille ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden.

Lindholmin kannalta Hyundai-loikassa oli yksi heikko kohta: Hyundain Rally2-auto ei ole ollut kilpailukykyisin WRC2-luokassa. Kaudella 2023 hän ylsi kertaalleen palkintokorokkeelle Hyundai i20 N Rally2 -autolla, mutta viime vuonna palkintosijat jäivät häneltä ja tallitoveri Teemu Suniselta saavuttamatta.

Lindholm ajoi edellisen rallinsa elokuussa, kun hän kilpaili kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kanssa Suomen MM-rallissa. Lindholm keskeytti kisassa kertaalleen ja jäi sijoille ynnä muut.

Sen jälkeen Lindholm ei ole kilpaillut, mutta hänellä on ollut yhä keikkaa Hyundailla. Hän on esimerkiksi ajanut Hyundain Rally1-autolla niin sanottuja roll out -testejä Saksassa ennen MM-ralleja.

Mutta nyt kysymys kuuluu, mitä suomalaiskuljettaja aikoo tehdä rallin MM-kaudella 2025, joka käynnistyy jo ensi viikolla. Lindholmin mukaan todennäköisintä on se, että hän jatkaa Hyundain Rally2-autolla WRC2-luokassa.

– Sitä on vaikea sanoa, millainen ohjelmasta tulee, mutta se on tavoitteena. Ja toivon myös joitain kisoja Rally1-autolla, Lindholm kertoi DirtFishille.

Lindholmille tärkeintä on se, että hän voisi antaa kunnon näyttöjä MM-sarjan kakkosluokassa. Viime vuoden heikot tulokset selittyivät hyvin pitkälti Hyundain kalustolla, mutta matkaan mahtui myös omia virheitä.

Karu fakta on se, että tulosta on tultava, mikäli Lindholm haluaa uralleen uutta nostetta.

– Tietenkin olen toiveikas. Yritän toki saada paremman kauden tänä vuonna ja nousta takaisin. Se on päätavoitteeni, että pystyn ajamaan hyvistä sijoituksista, Lindholm alleviivasi.

Lindholm on saanut lisää luottoa Sami Pajarin ja Martins Sesksin näyttämistä esimerkeistä. Pajari ja Sesks pääsivät viime vuonna antamaan näyttöjä rallin MM-sarjan pääluokassa ja tekivät vaikutuksen Rally1-auton puikoissa. Pajari ajaa tänä vuonna täyden kauden Toyotan kuljettajana, ja Sesks on puolestaan mukana valikoiduissa kisoissa M-Sportin Ford Pumalla.

– Sitä olenkin sanonut, että Martins ja Sami ovat todistaneet, että vaikka tulee Rally2-autosta, myös Rally1-autolla voi tehdä hyvää työtä. Se ei tarkoita sitä, että siellä pitäisi olla viisi vuotta ennen kuin voi tehdä tulosta, Lindholm sanoi.

– Se todistaa, millainen taso on Rally2-puolella. Vielä muutama vuosi sitten keskusteltiin, että WRC-luokassa kilpailun taso on paljon korkeampi kuin WRC2-luokassa, mutta mielestäni se ero on umpeutunut, Lindholm tähdensi.

Lue myös nämä