Rytkönen oli kilpaillut edellisen kerran MM-sarjassa kaudella 2021. Tänä vuonna suomalainen ajoi menestyksellä Ranskan mestaruussarjassa ja kauden päätteeksi hän pääsi antamaan vielä näyttöjä MM-sarjan finaaliviikonloppuna Turkissa.
Rytkönen jäi semifinaaliin Istanbul Parkin avauskisassa lauantaina, jolloin hän kärsi teknisistä murheista.
– Kun ajetaan vaan kaksi alkuerää, ei saa mokata kummassakaan yhtään. Ensimmäisessä alkuerässä meni vetoakseli, joten semifinaalin eturivipaikka meni sitten siinä, Rytkönen kertasi.
– ”Semissä” sain hyvän lähdön, mutta sitten putosin viimeiseksi. Onnistuin kuitenkin nousemaan takaisin finaalikamppailuun, mutta ihan ei riittänyt.
Sunnuntain kilpailussa Rytkösen vauhti riitti huikeaan voittoon saakka. Rytkönen ampaisi eturivin paikalta kärkeen ja piti maailmanmestaruuden jo varmistaneen Johan Kristofferssonin takanaan. Suomalainen hallitsi Hyundaillaan sadekelin haasteet eikä päästänyt seitsenkertaista maailmanmestaria eteensä.
– Aika huikea viikonloppu. Lauantai ei onnistunut yhtään ja auton kanssa oli ongelmia ja itse myös rikoin autoa, mutta tänään sujui paremmin. Olin todella luottavainen sadekeliin, koska Ranskassa ajettiin yhdeksän kisaa sateella ja tiesin, että pystyn olemaan todella vahva liukkaalla.
– Toki onhan tämä erittäin suuri yllätys, ettei Johan pystynyt vastaamaan vauhtiini, ja pystyin hallitsemaan tilanteen täysin. Ei ollut mitään paineita, sain vain nauttia. Iso kiitos vielä kaikille tämän kisaviikonlopun mahdollistaneille, Rytkönen iloitsi.
Kyseessä oli Rytköselle vasta yhdeksäs startti MM-sarjassa. Hän oli kerran aiemmin yltänyt palkintokorokkeelle – vuonna 2020 hän sijoittui toiseksi Suomessa ajetussa osakilpailussa.
Rytkösen ensi kauden suunnitelmat ovat vielä auki, mutta niistä saadaan myöhemmin lisätietoa.
Rallicrossin MM-kausi 2025 käynnistyy jo tammikuussa, kun Kanadassa kilpaillaan jääradalla. Kyseessä on MM-sarjan historian ensimmäinen talvikilpailu.