Suomalaiskuski pääsi Rally1-auton rattiin Japanin MM-rallissa

Emil Lindholm pääsi jälleen Hyundain Rally1-auton ratin taakse.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tällä kertaa Lindholm komensi i20 N Rally1 -autoa Japanin MM-rallin yhteydessä, jossa suomalainen kävi kyyditsemässä korealaisvalmistajan vieraita. Japanista Hyundai lennätti suomalaiskuljettajan jatkamaan pr-töitään Yhdysvaltojen San Franciscoon.

Lindholm kyyditsi kutsuvieraita myös viime vuonna Japanissa. Tällä kertaa Lindholmin ajokkina oli täysiverinen Hyundai i20 N Rally1-auto, jolla suomalaiskuljettaja kiidätti VIP-vieraita Japanin MM-rallissa kolmeen kertaa ajetulla Toyota Stadiumin (2,15 km) asvalttipintaisella yleisöerikoiskokeella.

Lindholmin kyydistä pääsivät nauttimaan Hyundaille tärkeät japanilaiset toimittajat ja somevaikuttajat.

– Aika harvoin pääsee täysverisellä ralliautolla ajamaan MM-rallin yleisöerikoiskoetta niin monta kertaa peräkkäin, kun pääsin Toyota Stadiumia kiertämään, Lindholm naureskelee tiedotteessa.

– Tässä lajissa vastaavanlaisia yleisöpyörityksillä pääsee yleensäkin harvemmin ralliautolla treenaamaan, joten nyt Japanin MM-rallin yleisöerikoiskokeesta on ainakin hyvää käytännön kokemusta. Käytössäni oli kunnon peli eli Rally1-auto ja koen, että reissusta oli hyötyä, sillä kaikki kilometrit Rally1-autolla ovat eduksi. Tiukkojen testisääntöjenkin takia ajokilometrit Rally1:llä ovat normaalisti kiven alla, Lindholm jatkoi.

Lindholm on käytännössä myös maailmanympärimatkalla, sillä Japanista matka jatkui jo Yhdysvaltoihin ja siellä San Franciscoon.

– Ajatan sielläkin kahtena päivänä Hyundaille tärkeitä vieraita. Tällä kertaa ajokkinani on kilpa-autoksi rakennettu täyssähköauto, jossa on kunnon alusta ja pyöräntuennat. Varmasti mielenkiintoinen kokemus. San Franciscosta lennän Saksaan ja sieltä kotiin. Kyllä tässä tulee reilun viikon aikana koko maapallo kierrettyä.

Tulevan kauden ajo-ohjelma on Lindholmin osalta vielä auki ja työn alla. Ratkaisuja saadaan siinä vaiheessa, kun ilman sopimusta olevien tehdaskuljettajien työpaikat selviävät.

– Töitä ensi kauden eteen tehdään kovasti. Tärkeätä olisi päästä ajamaan mahdollisimman paljon niin ralleja kuin myös testiä. Hyvän kalenterin eteen teemme koko ajan töitä, Lindholm toteaa.

Lue myös nämä