Lauantaina tapahtunut rengasrikko pudotti kaksikon palkintopallitaistelusta, eikä rallin viimeisen kilpailupäivän hyvät EK-ajat tuoneet enää lopputulokseen muutosta. Kahdeksan kuukauden mittainen ajotauko näkyi jo rallin avauspäivänä perjantaina, vaikka kaksikko kilpaili tiukasti WRC2-luokan kolmannesta sijasta.
Suurin takaisku suomalaiskaksikolle sattui lauantain kolmannella EK:lla rengasrikon muodossa. Se vei yli minuutin ylimääräistä aikaa, ja peli palkintopallisijoituksesta oli menetetty.
Suomalaiskaksikko yritti taistella vielä sunnuntaina WRC2-luokan viidennestä sijasta, mutta jo aamun ensimmäinen pikataival osoitti, että puolen minuutin eroa on mahdotonta kuroa ajamalla umpeen. Lisäksi kakkosohjaaja Hämäläisen sairastelu ja kuume oli viedä häneltä kokonaan äänen. Maalissa Hämäläiseltä ei lähtenyt enää edes ääntä.
– Palkintopallisijasta lähdimme taistelemaan, ja sunnuntaina viidennestä sijasta, mutta tavoitteemme oli optimistisia. Rengasrikko söi miestä, mutta minkäs teet. Sunnuntai tuli meiltä ihan hyvin, mutta näillä teillä erojen kiinni ottaminen on vaikeata. Reeta tsemppasi kipeänä, säästeli ääntään ja pääsimme ehjästi maaliin, Lindholm kertoi.
– Ennakkotestimme meni hyvin, mutta kisassa sitten totesin nopeasti, että en ole ajanut kahdeksaan kuukauteen kilpaa. Pitkä ajotauko näkyi omassa suorittamisessani ja luottamus omaan tekemiseeni ei ollut vielä kärkivauhtiin edellyttävällä tasolla. Viimeinen puristus jäi puuttumaan.
Lindholm kertoo, että kauden alkua oli jo kovasti odotettu ja Kanariansaarten MM-ralli oli odotusten mukainen MM-tapahtuma.
– Täällä oli tosi hienoa ajaa rallia. Automme toimi loistavasti. Puhdas asvalttiralli kuuluu MM-ohjemaan ja täällä sellainen päästiin ajamaan. Hienoja ja sileäpintaisia teitä, ja paikkanakin hieno. Tervetullut kisa MM-kalenteriin.
Seuraavan kerran Lindholm ja Hämäläinen ajavat rallin MM-pisteistä kilpaa sora-alustalla, kun 5.–8. kesäkuuta kilpaillaan Sardinian MM-rallissa Italiassa.
– Tästä reissusta jäi hyvät fiilikset. Suurimmat kiitokset tiimillemme Toksport WRT:lle, joka hoiti hommansa todella ammattimaisesti ja toi luottavaisen fiiliksen tekemiseeni. Yhtä suuret kiitokset myös tukijoillemme, joiden ansiosta WRC2-sarjaa ajamme. Iso kiitos myös etuautoryhmällenne Axel Lindholmille sekä Samu Vaalerille hyvästä työstä ja informaatiosta. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan kautta seuraaviin soraralleihin, Lindholm muistutti.
WRC2-luokan voittoon ajoi yksi ennakkosuosikeista, ranskalainen asvalttispesialisti Yohan Rossel. Isäntämaan Alejandro Cachon taipui Rosselille 29,5 sekuntia. Bulgarian lipun alla kisaava Nikolai Grjazin oli kolmas.
WRC2-luokan tulokset Kanariansaarten MM-rallissa:
Sijoitus | Kuljettaja | Auto | Aika |
1. | Yohan Rossel | Citroen | 3.01.50,5 |
2. | Alejandro Cachon | Toyota | +29,5 |
3. | Nikolai Grjazin | Skoda | +47,7 |
4. | Efren Llarena | Citroen | +2.03,5 |
5. | Diego Ruiloba | Citroen | +2.11,4 |
6. | Emil Lindholm | Skoda | +2.35,6 |
7. | Roberto Dabra | Skoda | +2.58,0 |
8. | Jan Cerny | Citroen | +5.11,0 |