Suomalaistiimin 600-hevosvoimainen sähköinen rallicross-tykki teki vaikutuksen – ”Aika tiukasti murjaisi mahan pohjasta”

Juha Rytkönen
Rallicross-tähti Juha Rytkönen ja Rallit.fin toimituspäällikkö Aki Hietavala. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallit.fi pääsi Ferratum Teamin rallicross-tallin sähköisen Ford Fiestan kyytiin tänä syksynä. Ennakkoasenteet joutuivat romukoppaan, kun reippaat 600 hevosvoimaa päästettiin irti. 

Pääsimme tutustumaan Ferratum Teamin sähköautoon lokakuun lopussa Joutsassa. Kyydit tarjosi Kouvolan MM-rallicrossissa toiseksi elokuussa ajanut Juha Rytkönen. Ainakin kalusto ja kuljettaja olivat huipputasoa, joten puhdasta nautintoa lienee luvassa.

– Pakko myöntää. Olen aina suhtautunut hieman skeptisesti moottoriurheilusarjojen suunnitelmiin sähköistymisestä. Tiedostan toki, että se on tätä päivää ja pakkohan lajien on reagoida siihen, mitä markkinoilla myydään. Autourheilu on kuitenkin aina pohjimmiltaan autojen markkinointi-ikkuna, Rallit.fin toimituspäällikkö Aki Hietavala jutteli ennen astumistaan Rytkösen kyytiin.

No, vähänpä tiesi Hietavala nykyisten sähköisten kilpa-autojen suorituskyvystä ennen kuin mies laitettiin tiukasti turvavöihin Fiestan apukuskin paikalle. Reilut 1000 newtonmetriä vääntöä ja jo mainitut 600 hevosvoimaa tarjosivat sellaisen kiihdytyksen, että oksat pois.

– Huh huh, kyllä siinä aika tiukasti murjaisi mahan pohjasta, kun Juha laittoi kaasun pohjaan lähdössä. Onneksi housut pysyi kuivana, Hietavala naureskeli kyydin jälkeen.

Rallit.fi pääsi Ferratum Teamin sähköisen Ford Fiestan kyytiin tänä syksynä. Katso alta, millaisen kyydityksen Juha Rytkönen tarjosi Rallit.fin toimituspäällikölle Aki Hietavalalle. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,354741″ ap mute]

 

Bensankatku ja korvia vihlova moottorin pärinä toki puuttuvat, mutta sähköinen Ford Fiesta on täysiverinen kilpuri. Sen allekirjoittaa myös alkuun skeptisesti ”sähköiseen hömpötykseen” suhtautunut Hietavala.

– Se oli kyllä silkkaa nautintoa. Se on huima tunne, kun auto kiihdyttää mutkasta ulos ja sitä moottorin ääntä ei kuulu. Hieman epätodellinen olo jopa. Vain sora rapisee pohjaan, Hietavala kommentoi tuoreeltaan.

– Aika monen ralliauton ja -kuskin kyytiin olen aiemmin päässyt, mutta tämä oli ensimmäinen kerta rallicrossin puolella. Huima laite, huima kuski ja upea kyyti, Hietavala jatkoi aavistuksen kalpeana ennen kuin siirtyi vetämään henkeä takavasemmalle.

Juha Rytkönen ja Jani Paasonen
Juha Rytkönen ja Ferratum Teamin tallipomo Jani Paasonen. Kuva: Toni Heinonen

Sähköautoilla ajetaan jo tänä vuonna omassa luokassaan osana MM-sarjaa. Projekt E -niminen luokka on nähty valikoiduissa kisoissa Euroopassa. Alunperin MM-sarjan piti muuttua kokonaan sähköiseksi jo ensi kaudella, mutta homma lykättiin tänä keväänä.

Maailman moottoriurheiluneuvoston huhtikuussa tekemän päätöksen perusteella sähköautot otetaan käyttöön vasta vuonna 2022. Kuitenkin myös ensi kaudella bensakoneiden lisäksi myös sähköinen luokka on mukana. Päätösten taustalla on luonnollisesti koronaviruksen aiheuttama hankala taloudellinen tilanne.

Sähköisessä rallicross-autossa ”tankkaaminen” tapahtuu vähän eri tavalla. Kuva: Aki Hietavala

Lue myös nämä