Suomen MM-ralli ajetaan perinteisellä paikallaan heinä-elokuun taitteessa. Kisan reittiin on tehty jälleen pieniä uudistuksia, ja suurin muutos nähdään rallin päätteeksi.
Sunnuntai on nimittäin pyhitetty kokonaan Ouninpohjan legendaariselle erikoiskokeelle, joka ajetaan kahdesti päivän aikana. Järjestäjät ovatkin leikkisästi antaneet päivälle kokonaan uuden nimen: Ounintai.
Kilpailutapahtumat käynnistyvät tuttuun tapaan torstaina aamusta Ruuhimäen testierikoiskokeella. Illalla ajetaan ensimmäistä kertaa kunnolla kilpaa kelloa vastaan Harjun kaupunkipätkällä.
Perjantaina tuttu resepti
Perjantai noudattalee viime vuoden reseptiä. Aamulla vedetään Laukaan erikoiskoe samanlaisena versiona kuin vuosi sitten. Laukaasta suunnataan viime kesän uutuuspätkälle Saarikkaalle, joka ajetaan nyt päinvastaiseen suuntaan.
– Tällä muutoksella on saatu hyviä uusia parkkipaikkoja yleisölle, lisää katselualueita ja helpommin lähestyttävä erikoiskoe. Samalla uskomme, että myös kuljettajat tykkäävät erikoiskokeesta tähän suuntaan, kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoo.
Äänekosken seudulta rallikaravaani suuntaan Myhinpään ikoniselle erikoiskokeelle. Perjantain lenkin neljäntenä erikoiskokeena on vielä hypyistään tunnettu Ruuhimäki. Samat erikoiskokeet ajetaan päivähuollon jälkeen toistamiseen, ja illan päätteeksi kuskit koukkaavat vielä Harjun pätkälle Jyväskylän keskustaan.
Uudistunut lauantai
Lauantaina autokunnat pääsevät vetämään sitä kuuluisa ”isoa kovaa”, kun pätkiä ajetaan Jyväskylän lounaispuolella.
– Meillä oli tarkoitus, että tehdään vain pieniä muutoksia viimevuotiseen, mutta kun lyötiin kartta pöytään, niin puolethan siitä muuttui, reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen naurahtaa.
Lauantain aloittaa Parkkolan erikoiskoe.
– Sitähän on ajettu aikojen saatossa eri muodoissaan ja sieltä löytyy muun muassa Mäkelän kylätie, joka on minun ja monen muun mielestä yksi Keski-Suomen hienoimpia ralliteitä, Nuutinen huomauttaa.
Parkkolasta mennään Västilän ja Päijälän pätkille, jotka ovat pysyneet entisellään viime vuodesta. Lenkin loppuun ajetaan Leustun erikoiskoe, johon on löydetty mukaan uusia osuuksia, joita ei ole käytetty lainkaan WRC-aikakaudella.
Leustun jälkeen autot käyvät huollossa Jyväskylässä, minkä jälkeen lenkki ajetaan toistamiseen ennen yötaukoa.
Ounintai
Maailman haastavimpana erikoiskokeena pidetty Ouninpohja saa nyt ensimmäistä kertaa rallin historiassa aivan oman päivänsä. Kyseessä on poikkeuksellinen ratkaisu, sillä päivän aikana ei ajeta mitään muuta erikoiskoetta.
Ouninpohja ajetaan tällä kertaa 24 kilometrin versiona. Ensimmäisen kerran se on ohjelmassa sunnuntaina kello 10.35 ja toistamiseen vajaat kolme tuntia myöhemmin, jolloin se toimii kilpailun päättävänä Power Stage -erikoiskokeena.
Erikoiskoe on poikkeuksellisen pitkä myös Power Stageksi. Vuoden 2021 Rovaniemen MM-rallissa, Arctic Rally Finlandissa, Power Stagella oli mittaa lähes saman verran. Aittajärven päätöspätkä oli tuolloin pituudeltaan 22,47 kilometriä.
Järjestäjät ovat pyrkineet tekemään supersunnuntain helpoksi yleisölle. Erikoiskokeiden välillä Ouninpohjan varrella olevassa Kakaristossa vietetään kokoomatauko, ja Powerin jälkeen palkintojenjako järjestetään samassa paikassa.
– Meillä pohdittiin, että millaisella ratkaisulla saataisiin tämä legendaarinen erikoiskoe tarjolle rallifaneille mahdollisimman hyvin ja uskomme, että tämä on se tapa. Erikoiskokeen varteen kyllä väkeä mahtuu, kun on aikaa sinne siirtyä kaikessa rauhassa ja hakea paikkansa. Sitten voikin pysytellä siellä koko päivän, kilpailunjohtaja Tarkiainen pohtii.
Halttusen ehdotus
Kalle Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen ehdotti vastaavanlaista konseptia Suomen huipennukseksi jo vuoden 2023 lopussa. Halttunen kertoi tuolloin Yle Urheilun podcastissa, että Ouninpohja voitaisiin ajaa kahdesti sunnuntaina ja päivältä jaettaisiin erilliset pisteet.
– Sen tiedän, että siellä olisi ihan karmea atakki. Ja ihmiset olisivat koko ajan samassa paikassa. Siihen voisi yhdistää pr:ää: rundien välissä olisi vaikka pari tuntia aikaa, jolloin me menisimme jollekin ständille, missä on paljon ihmisiä. Tuodaan tätä enemmän ihmisten lähelle, Halttunen maalaili marraskuussa 2023.
MM-rallien päätöspäivänä jaetaan nykyään erilliset sunnuntaipisteet. Päivän viisi nopeinta kuljettajaa saa pisteitä tililleen kaavalla 5-4-3-2-1. Lisäksi Power Stagelta jaetaan samaan tapaan pisteitä viidelle parhaalle.
Näin ollen Ouninpohjassa nähdään varmasti kunnon ralliviihdettä kilpailun päätteeksi 3. elokuuta.
Suomen MM-rallin reitti ja aikataulu:
Keskiviikko 30.7.2025
19.00 Lähtöseremonia: Jyväskylän satama
Torstai 31.7.
09.01 Testierikoiskoe: Ruuhimäki
19.05 EK1: Harju 1 (2,50 km)
19.40 Huolto: Paviljonki (15 min)
Perjantai 1.8.
08.03 EK2: Laukaa 1 (17,96 km)
09.03 EK3: Saarikas 1 (15,80 km)
10.23 EK4: Myhinpää 1 (14,60 km)
11.51 EK5: Ruuhimäki 1 (7,76 km)
13:01 Huolto: Paviljonki (40 min)
14.44 EK6: Laukaa 2 (17,96 km)
15.44 EK7: Saarikas 2 (15,8 km)
17.04 EK8: Myhinpää 2 (14,60 km)
18.35 EK9: Ruuhimäki 2 (7,76 km)
19.30 EK10: Harju 2 (2,50 km)
20.05 Huolto: Paviljonki (45 min, flexi)
Lauantai 2.8.
08.01 EK11: Parkkola 1 (15,55 km)
09.42 EK12: Västilä 1 (18,94 km)
10.36 EK13: Päijälä 1 (20,19 km)
12.05 EK14: Leustu 1 (16,39 km)
13.35 Huolto: Paviljonki (40 min)
15:01 EK15: Parkkola 2 (15,55 km)
16.42 EK16: Västilä 2 (18,94 km)
17.36 EK17: Päijälä 2 (20,19 km)
19.05 EK18: Leustu 2 (16,39 km)
20.15 Huolto: Paviljonki (45 min, flexi)
Sunnuntai 3.8.
10.35 EK19: Ouninpohja 1 (23,98 km)
11.15 Regroup: Kakaristo
13.15 EK20: Ouninpohja 2 (23,98 km) *Power Stage
14.15 Podium: Kakaristo