Suomen MM-rallissa voittoa juhlinut kuljettaja kertoi käänteen tekevästä hetkestä – kaikki muuttui vodka-paukkujen äärellä

Rallin MM-sarjalla oli tästä päivästä tuttuja ongelmia myös 15 vuotta sitten.
Kris Meeke
Kris Meeke. Kuva: Team Hyundai Portugal
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kuljettajilla ei juurikaan ollut valinnanvaraa työnantajien suhteen vuonna 2009. Vuonna 2008 pahasti iskenyt globaali talouskriisi pakotti Subarun lähtemään MM-sarjasta, ja pian perässä seurasi myös Suzuki.

Rallin MM-sarjassa oli näin ollen vain kaksi tehdastiimiä ja kaikkiaan vain neljä tehdastiimin kuljettajaa. He olivat Citroenin Sebastien Loeb ja Dani Sordo sekä Fordin Jari-Matti Latvala sekä Mikko Hirvonen.

Tilanne oli siis varsin haastava niille kuljettajille, jotka olivat osoittaneet kykynsä ja pyrkivät korkeimmalle tasolle. Tämän muistaa hyvin myös Kris Meeke.

– Olin edelleen Colin (McRaen) kanssa siihen aikaan, ja muistan hänen sanoneen: ”Tämä on nyt tässä, tulossa on kuiva kausi, eikä mahdollisuuksia ole”, koska tuolloin MM-sarjassa oli vain neljä tehdaskuljettajaa, Meeke muisteli Dirtfish-sivustolle.

Meeke oli ajanut MM-sarjan junioriluokassa kaudella 2006, mutta putosi sen jälkeen tyhjän päälle. Meeke oli välissä tekemättä käytännössä mitään yli vuoden ajan, kunnes yllättävä mahdollisuus koputti ovelle.

– Yksi kaveri tarjosi minulle mahdollisuuden osallistua ralliin Irlannissa Renault Clio Super 1600 -autolla, Meeke muisteli.

– Onnistuimme ajamaan muutaman pohja-ajan WRC-autoja vastaan, ja se herätti huomiota, Meeke jatkoi.

Meeke ei vielä tuossa kohtaa aavistanut, miten merkittävästä asiasta oli kyse. Renault otti 29-vuotiaaseen Meekeen yhteyttä ja kutsui hänet osallistumaan tuohon aikaan IRC-rallisarjaan kuuluneeseen Venäjän ralliin tiimin autolla. Uusi mahdollisuus oli nyt ovella ja Meeken ralliura lähti vauhtiin hotellin baarissa.

– Clio R3:ssa ei ollut maavaraa, iskunvaimentimet eivät riittäneet, ja öljypohja rikkoutui, joten ralli oli ohi, Meeke muisteli epäonnista kilpailua Venäjällä.

– Mutta asuimme samassa hotellissa Kronosin kanssa, ja minulla oli hyviä muistoja yhteistyöstä Marc Van Dalenin kanssa vuodelta 2005. Hän oli samassa hotellissa, ja istuimme baarissa juomassa vodkaa. Hän sanoi minulle: ”Minulla saattaa olla suunnitelma. Voisin saada sinut IRC:hen ensi vuonna”, Meeke jatkoi.

Keskustelu hotellin baarissa ja vodkan juonti kannatti, ja tämän jälkeen asiat lähtivät nopeasti etenemään.

– Viikon päästä hän soitti minulle, ja mukana oli belgialainen Peugeot UK:n markkinointipäällikkö Christian Stein, joka myöhemmin siirtyi Seatille maailmanlaajuiseksi markkinointipäälliköksi. Hän yhdisti pisteet, ja ohjelma IRC-kaudelle 2009 syntyi, Meeke kertoi.

Meeken mukaan IRC:ssä hommat sujuivat mainiosti. Sieltä voisi ottaa mallia vielä tänäkin päivänä.

– Eurosport loi konseptin, joka mielestäni on edelleen paras tapa rakentaa mestaruussarja, Meeke muisteli.

– Valmistajat tuottivat auton, kehittivät sen, ja alueelliset maahantuojat hoitivat ohjelmat, Meeke jatkoi.

Meeken mukaan konseptissa oli monta hyvää puolta.

– Se loi kansallista ylpeyttä, ja kaikilla oli yhtäläiset mahdollisuudet: Peugeot Belgium, Peugeot France, Peugeot UK… Paikalliset maahantuojat johtivat autojaan, Meeke jatkoi.

IRC-sarjassa Meeke ja hänen kartanlukijansa Paul Nagle saavuttivat kauden mittaan merkittäviä voittoja. Kaksikko voitti muun muassa Ypres-rallin Belgiassa ja kauden kohokohdaksi muodostui Sanremon ralli, missä Meeke varmisti sarjan mestaruuden.

Sanremossa tunteet ottivat vallan Meekestä. Mestaruus ratkesi nimittäin tasan yhdeksän vuotta hänen äitinsä kuoleman jälkeen.

– Se oli yksi urani tärkeimmistä päivistä, Meeke sanoi.

– Tuntui kuin tähdet olisivat asettuneet kohdilleen.

Menestys IRC-sarjassa avasi Meekelle ovet rallin MM-sarjaan ja loppu onkin sitten hienoa rallihistoriaa. Meekestä tuli huippukuljettaja ja hän voitti muun muassa vuonna 2016 ajetun Suomen MM-rallin.

Lue myös nämä

  • Uusimmat