Tältä Rovaniemen MM-rallin erikoiskokeet näyttävät – luvassa huimia nopeuksia

Arctic Rally Finland
Arctic Rally Finland ajetaan nimensä mukaisesti arktisissa olosuhteissa. Kuva: Timo Korkalainen/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rovaniemen MM-rallin järjestäjät ovat julkaisseet kilpailun erikoiskokeista videot, joihin kilpailijat voivat tutustua ennen talvirallin alkua.

Napapiirillä ajetaan kaikkiaan viisi eri pikataivalta, joista jokainen vedetään läpi kahteen otteeseen. Kuljettajilla on taitettavanaan yhteensä 251 erikoiskoekilometriä kolmen päivän aikana.

MM-sarjan talviralli on perinteisesti järjestetty Ruotsissa, mutta kisa jäi tältä vuodelta väliin koronapandemian vaikutusten vuoksi. Rovaniemellä kuskeilla on edessään hieman erilainen haaste.

– Sanoisin, että tiet ovat luonteeltaan erilaisia. Meillä on osuuksia, jotka ovat erittäin mutkikkaita ja kapeita. Sitten meillä on leveämpiä osuuksia, jotka ovat nopeavauhtisia, kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoo rallin MM-sarjan nettisivuilla.

– Suosikkini on perjantain ensimmäinen pätkä, Sarriojärvi. Se on mahtava, lähdöstä maaliin vuoristorataa, jolla nopeudet ylittävät 200 kilometriä tunnissa. Siitä tulee myös kuljettajien suosikki, Tarkiainen kehuu 31-kilometristä erikoiskoetta, joka ajetaan kahdesti kisan avauspäivänä Kemijärven lähistöllä.

Kilpailu on todellakin huippunopea. Tammikuun Tunturirallissa Toyotan testikuljettaja Juho Hänninen ajoi yleiskilpailun voittoon keskinopeudella 125,5 km/h. Parhaimmillaan Toyota Yaris WRC -auton keskinopeus oli 136,3 km/h Siikakämän pikataipaleella.

Suurin osa erikoiskokeista oli ohjelmassa Tunturirallissa, mutta kisat eivät ole täysin identtisiä keskenään.

– Kaikki muut, paitsi Aittajärven Power Stage, ajetaan vastakkaiseen suuntaan. Aittajärvi on lähes samanlainen kuin Tunturissa. Suurinta osaa lauantain Mustalammen pätkästä ei ole käytetty lähivuosina ja joitakin osuuksia ei ole käytetty koskaan aiemmin, Tarkiainen selvittää.

Rovaniemen MM-rallin erikoiskokeet:

Testierikoiskoe: Vennivaara (perjantaina 26.2. klo 08.31)

 

EK1/EK2: Sarriojärvi (perjantaina klo 15.08 ja 18.38)

Rallin reittivastaava Kari Nuutinen: ”Sarriojärvi kulkee napapiirin kauneimpiin kuuluvien maisemien läpi. Erikoiskokeeseen sisältyy jouhevia osuuksia, ja siitä tulee varmasti yksi kuljettajien suosikeista – varsinkin kun toinen kerta ajetaan pimeässä. Sarriojärvi on kisan pisin erikoiskoe, jossa kuljettajilla on vastassaan erittäin kapeita osuuksia sekä lukuisia mutkia ja nyppyjä. Reitin suunnitteluvaiheessa lumipenkkojen korkeus oli metrin luokkaa.”

EK3/EK6: Mustalampi (lauantaina 27.2. klo 09.08 ja 15.38)

Kari Nuutinen: ”Lauantai käynnistyy 24,43-kilometrisellä Mustalammen erikoiskokeella (EK3), joka yhdessä kohtaa kulkee jäätyneen suon yli. Myös kisan kuudentena EK:na ajettava Mustalampi sisältää osia suomalaiskuskien hyvin tuntemasta Jyrhämäjärven erikoiskokeesta. Mustalampi päättyy huikeaan, ajoharjoitteluradan alueella ajettavaan osioon.”

 

EK4/EK7: Kaihuavaara (lauantaina klo 10.38 ja 17.08)

Kari Nuutinen: ”19,91 kilometriä pitkä Kaihuavaara (EK4/7) on yksi kisan kolmesta, suorana ympäri maailmaa televisioitavasta erikoiskokeesta. Se on erittäin nopea pätkä, jonka varrelta löytyy paljon korkeuseroja ja kapeita osuuksia.”

EK5/EK8: Siikakämä (lauantaina klo 12.08 ja 18.38)

Kari Nuutinen: ”27,68 kilometrin mittainen Siikakämä (EK5/8) on tyypillistä Rovaniemen ympäristön metsäistä tiestöä, mutta se nähdään nyt noin 15 kilometriä lyhyempänä versiona, kuin viime kuun Arctic Lapland Rallyssä.”

 

EK9/EK10: Aittajärvi (sunnuntaina 28.2. klo 10.08 ja 13.18)

Kari Nuutinen: ”Aittajärvi on legendaarinen Lapin rallipätkä, joka kulkee osittain Niemelässä sijaitsevien maatilojen läpi. Sitä on vaikea verrata mihinkään muihin erikoiskokeisiin, ja se on vain itse koettava, jotta sen voi uskoa todelliseksi.”

 

Katso alta MM-kauden avanneen Monte Carlon osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä