Tässä tulee Rallit.fin uusi juttusarja Penkalta kartturiksi! Mitä tapahtuu, kun täysi untuvikko ottaa nuottivihkon käteen?

Rallit.fin uudessa juttusarjassa "Penkalta kartturiksi" toimittaja pistää niin sanotusti kroppaa likoon.
Eemeli Aho ja Jarmo Vesterinen
Eemeli Aho (vas.) ja Jarmo Vesterinen ovat jo tehneet yhdessä nuottitreeniä. Kuva: Eemeli Aho
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vaikka Suomi on rallimaana aina ollut eräänlainen edelläkävijä, on laji kotimaassamme orastavissa ongelmissa.

Urheilulajina ralli itsessään kiinnostaa näinä vuosina paljon, kiitos Kalle Rovanperän, mutta lajin harrastajamäärä on laskenut tasaiseen tahtiin jo pidemmän aikaa. Ralliautolla ajaminen tai sen kyydissä istuminen eivät varmasti ole kovinkaan monen ihmisen kirjoissa mitenkään tympeää touhua, mutta jostain lajin harrastajamäärän lasku silti kertoo.

Emme kuitenkaan ole selvittämässä juurisyitä harrastajamäärän supistumiseen, vaan etsimässä keinoja sen kasvattamiseen. Rallit.fin uudessa juttusarjassa toimittajamme Eemeli Aho toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa ja hyppää rallin maailmaan aloittaen harrastuksen kartanlukijan kuppipenkissä.

Aho aloittaa kartanlukijana normaalin rallifanin lähtötasolta, eikä hän ole istunut oikean kilpa-auton kyydissä kuin kerran – silloinkin leveällä rallicrossradalla.

– Ralli on ollut minulla aina jääkiekon ohella sydäntä lähellä. Ensimmäiset muistot lajista ovat Valkolan ja Myhinpään erikoiskokeilta, kun isän ja veljien kanssa istuttiin penkalla. Nuotit ja nuottikieli ovat aina kiehtoneet, ja eri kuskien incar-videoita on tullut kelailtua paljon jo ihan lapsena. Jarmo Lehtisen nuotinluku oli musiikkia korville jo 10-vuotiaalle Eemelille, Aho kertoo.

– Olen jo pitkään hautonut ajatusta, että kartturin hommaa pitäisi joskus itse lähteä kokeilemaan. Vauhti ja adrenaliinihan tässäkin harrastuksessa ovat taustalla. Samalla haluan haastaa itseni ja selvittää, että onko se nuotinluku nyt niin vaikeaa, Aho nauraa.

Penkalta kartturiksi -juttusarjassa selvitämme, mitä lajin aloittaminen vaatii. Sarjan ensimmäinen osa julkaistaan lähipäivinä, ja siinä Aho avaa lukijoille, mitä tutkintoja tulee suorittaa. Seuraavissa osissa käydään läpi millaiset varusteet pitää hankkia ja miten nuotin harjoittelu toteutetaan.

Nuottivihko
Nuottivihko ja nuottien kirjaaminen tulevat Aholle tutuiksi juttusarjan aikana. Kuva: Eemeli Aho

Myöhemmin juttusarjassa avataan lukijoille kilpailun kulkua kartanlukijan näkökulmasta. Siihen sisältyy muun muassa tiekirjan lukua, aikakorttien käsittelyä, nuotin tekoa ja niiden tarkastamista. Myös isommassa kuvassa kilpailun vaiheet avataan lukijoille, sillä lukijoiden joukosta löytyy varmasti tulevia kuljettajiakin.

Aho laittaa tietoisesti itsensä kovaan testiin. Helpoin reitti kartturin taipaleen alkumetreillä kulkisi pimeiden rallien kautta, joissa ei lueta ennakkotutustumisessa kuljettajan kanssa tehtyä nuottia, vaan kartanlukija lukee kuljettajalle vain sen mitä edessään näkee. Intohimoisena rallimiehenä Aho haluaa kuitenkin heti päästä lukemaan oikeaa nuottia.

Ahon ensimmäinen ralli on 8. kesäkuuta Mynämäellä ajettava F-Cupin osakilpailu, jossa hän toimii kartanlukijana BMW M3 -autolla soraa lennättävälle Jarmo Vesteriselle.

Ahon rallitaivalta sekä avauskilpailun vaiheita ja siihen valmistautumista pääset seuraamaan tämän artikkelisarjan lisäksi Rallit.fin sosiaalisen median kanavista, eli Facebookista, Instagramista ja TikTokista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat