Toyota-kuljettaja Lategan vankisti entisestään johtoaan, kun hän selviytyi loistavasti maanantain 487 kilometrin etapista. Lategan ajoi kärkiajan vajaan kahden minuutin erolla tallitoveriinsa Guy Botterilliin nähden.
Lateganin kannalta merkittävää oli se, että hänen lähimmät uhkaajansa jäivät vieläkin selvemmin eteläafrikkalaisen kärkinoteerauksesta. Lategan sai nyt vedettyä hieman kaulaa aavikkokisassa kakkosena olevaan Yazeed Al-Rajhin – parivaljakon välinen ero on nyt viisi minuuttia ja 41 sekuntia.
Lategan oli edellisellä pätkällä menettänyt tuntuvasti johtoaan reittisekoilun vuoksi, mutta nyt hänellä on jälleen parempi tilanne. Kisassa kolmantena oleva Mattias Ekström jäi maanantain taipaleella Toyota-kuskista yli 18 minuuttia ja putosi kokonaistilanteessa lähes puolen tunnin päähän kärkipaikasta.
Lateganin johto voisi olla vieläkin suurempi, sillä hänelle mätkäistiin kahden minuutin aikasakko. Rangaistus tuli nopeusrajoituksen rikkomisesta kontrollialueella.
Myös kisassa neljäntenä oleva Dakar-konkari Nasser Al-Attiyah taipui selkeästi reilulla 12 minuutilla Lateganille. Näin qatarilainen valahti tuloslistalla 34 minuutin päähän ykkössijasta.
– Tämä oli vaikea päivä. Välillä se oli todella vaikeaa, kun avasimme reittiä. Yazeed (Al-Rajhi) ajoi hyvällä linjalla, ja kun hän ohitti meidät, seurasimme vain häntä, kunnes ohitimme hänet dyyneillä, Dacialla kilpaileva Al-Attiyah kertasi.
– Olen tyytyväinen, että pääsimme maaliin tänään. Vielä on neljä päivää jäljellä, joten katsotaan, miten tässä käy, Dakarin viidesti voittanut Al-Attiyah lisäsi.
Dakar-ralli jatkuu tiistaina, jolloin ohjelmassa 357 kilometriä aavikolla.
Dakar-rallin tilanne 8/12 etapin jälkeen:
Sijoitus | Kuljettaja | Auto | Aika |
1. | Henk Lategan | Toyota | 42.05.02 |
2. | Yazeed Al-Rajhi | Toyota | +5.41 |
3. | Mattias Ekström | Ford | +28.55 |
4. | Nasser Al-Attiyah | Dacia | +34.14 |
5. | Mitchell Guthrie | Ford | +55.39 |
6. | Mathieu Serradori | Century | +58.24 |
7. | Juan Yacopini | Toyota | +1.32.11 |
8. | Seth Quintero | Toyota | +1.36.54 |