Toyota-tähti velmuili rajusta tilanteestaan – ”Harjoittelin tekniikkaa vähän jo etukäteen”

Toyotan rallitiimi sai nappionnistumisen kauden avanneesta Monte Carlon MM-rallista.
Elfyn Evans. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Monten valtias Sebastien Ogier nappasi kisasta jo yhdeksännen MM-rallin voittonsa Monte Carlosta ja yhteensä jo 10. voittonsa. Elfyn Evans täydensi Toyotan mahtavan viikonlopun toisella sijallaan.

Tämän lisäksi Toyota keräsi maksimipisteet myös sunnuntailta, kun Evans ja Kalle Rovanperä olivat sunnuntain nopeimmat kuljettajat.

Ogier ei aja täyttä kautta MM-sarjassa, joten Evans oli eniten pisteitä täysipäiväisistä kuljettajista napannut kuljettaja. Walesilaisen pistepussi kasvoi Monte Carlossa yhteensä 26 pisteellä. Tämä tarkoittaa sitä, että Evans avaa tietä Ruotsissa.

– Onhan tämä mukava tapa aloittaa kausi. Kaikkiaan viikonloppu oli meiltä aika vahva suoritus. Mutta totta kai sitä aina haluaa parantaa ja saada ne viimeisetkin palaset loksahtamaan kohdilleen. Oli varmasti asioita, jotka olisimme voineet tehdä paremmin, mutta olen kyllä kokonaisuuteen tyytyväinen, Evans sanoi.

Evansilla oli raju tilanne Power Stagella. Jäinen tie yllätti legendaarisella Col de Turinin nousulla monet, eikä Evans tehnyt tässä mielessä poikkeusta.

– Siellä oli vähän enemmän jäätä kuin odotin. Kun saavut sellaisella vauhdilla siihen paikkaan ja auto alkaa luisua, niin ei siinä voi muuta kuin vain toivoa parasta, Evans kertasi.

– Jossain kohtaa oli pakko vain kääntää autoa penkkaa kohti ja yrittää osua siihen oikeassa kulmassa. Onneksi onni oli puolella ja pääsimme jatkamaan matkaa, Evans jatkoi.

Lumipenkkojen vuoro piti alun perin olla ohjelmassa vasta ensi kuussa Ruotsin rallissa.

– Harjoittelin sitä tekniikkaa vähän jo etukäteen, Evans velmuili.

Monte Carlossa ajettiin nyt ensi kertaa kilpailuolosuhteissa Rally1-autoilla, missä ei ollut hybridiä. Hybridit jäivät historiaan viime kauden jälkeen.

– Moottorin ominaisuudet ja kaikki muutkin toimivat yllättävän hyvin ilman hybridiä. Se oli tietysti yksi huolenaiheista, kun hybridit otettiin pois. Mutta tiimi on tehnyt hyvää työtä sillä saralla ja auto kulkee edelleen hyvin – ainakin näissä olosuhteissa, Evans sanoi.

Muutakin uutta oli tarjolla. Monte Carlossa käytössä olivat nyt ensi kertaa uudet Hankookin renkaat. Uusien renkaiden toimivuus oli yksi suurimmista kysymysmerkeistä kauden avauksen alla. Vielä viime kaudella rallin MM-sarjassa käytettiin Pirellin valmistamia renkaita.

– Ensikokemus oli ihan positiivinen. Ei ole mitään suurempaa valittamista. Suorituskyvyn taso oli vähän erilainen, mihin olemme tottuneet, mutta sanoisin, että luotettavuus on huomattavasti paremmalla tasolla, Evans mietti.

– Luonnollisesti eri rengasmerkkien välillä on eroja ja sen oppiminen on osa prosessia. Mutta taloudellisesta näkökulmasta katsottuna tämä on varmasti järkevää, Evans jatkoi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat