Toyota yllätti Sami Pajarin täysin

Sami Pajari saa syksyn aikana lisää kokemusta Toyotan Rally1-autosta rallin MM-sarjan erikoiskokeilla.
Sami Pajari ja Enni Mälkönen
Sami Pajari ja Enni Mälkönen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Aiemmin tällä viikolla paljastui, että Pajari ajaa Toyota GR Yaris Rally1 -autolla syyskuun lopulla Chilen MM-rallissa ja lokakuussa Keski-Euroopan asvalttikisassa.

Pajari teki aiemmin tänä kesänä Rally1-debyyttinsä Suomen MM-rallissa, jossa hän ajoi komeasti neljänneksi. Näyttö oli sellainen, että se vakuutti myös Toyotan.

Talli päättikin antaa nopealla aikataululla seuraavat näyttöpaikat, mikä tuli Pajarille yllätyksenä.

– Totta kai sitä on aina innoissaan, kun pääsee ajamaan tuollaisella autolla. Suomen kilpailun jälkeen jäi leijumaan sellainen fiilis, että olisi aika siistiä päästä ajamaan lisääkin lähitulevaisuudessa, Pajari kertaa.

– En osannut odottaa, että näin äkkiä voisi tulla mahdollisuus päästä ajamaan lisää. Sen takia olen tosi kiitollinen tiimin suuntaan, että tällainen mahdollisuus on annettu minulle.

Chilen soraralli ajetaan nyt kolmatta kertaa MM-sarjan osakilpailuna. Vuosi sitten Pajari ajoi Chilessä WRC2-luokan kisassa, jossa hän sijoittui lopulta kolmanneksi.

– Se helpottaa, että olin viime vuonna siellä ajamassa Rally2-autolla. Kisa meni ihan hyvin, meillä oli hyvä vauhti siellä ja saimme hyvän tuloksenkin, Pajari muistelee.

– Totta kai sekin on aika erityinen ralli ja siellä on tietyt omat juttunsa, mutta osa pätkistä on tosi makeita – vähän samantyyppisiä kuin Suomessa. Odotan, että siitä tulee hauska kilpailu.

Suomen MM-rallissa Pajari yllätti monet hyvällä vauhdillaan ja kypsällä suorituksellaan. Suomalaislupaus ajoi kisassa myös uransa ensimmäisen pohja-ajan.

Nyt Pajarilta osataan odottaa enemmän jo ennakkoon, mutta hän ei aseta itselleen tarkempia tavoitteita.

– Tuloksesta on tosi vaikeaa sanoa kumpaankaan kisaan. Tilanne on vähän sama kuin ennen Jyväskylääkin, eli ei ole tulospainetta. Sen näkee sitten, että millä tavalla homma lähtee menemään. Yritämme ajaa sillä tavalla, että se tuntuu hyvältä. Ei tarvitse siis puristaa, eikä ole mitään painetta tuloksen puolesta, Pajari painottaa.

Chilen MM-ralli ajetaan 26.-29. syyskuuta.

Lue myös nämä