Toyotalta kova taktinen veto rallin MM-sarjassa: Sami Pajarista pelinappula

Monte Carlon MM-rallin ilmoittautuneiden lista paljasti, että Toyotalla on niin sanotusti kovat piipussa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotalla on peräti neljä täyden kauden kuljettajaa rallin MM-sarjassa kaudella 2025: Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta sekä Sami Pajari, jolla on edessään ensimmäinen täysi vuosi MM-sarjan pääluokassa.

Toyotan vakiokuskien lisäksi myös tiimin osa-aikainen kuljettaja Sebastien Ogier on mukana kauden avauskisassa Monte Carlossa, joka on Ogierin kotikilpailu. Kisaan starttaa yhteensä kymmenen Rally1-autoja, joista siis kaikkiaan puolet on Toyota GR Yariksia.

Lue myös: Kaikki eivät päässeet mukaan – ikonisen Monte Carlon MM-rallin osallistujalista julki

WRC-tallit saavat nimetä jokaiseen kilpailuun kolme kuljettajaa ajamaan valmistajien MM-pisteistä. Monte Carlossa Rovanperä, Evans ja Ogier keräävät Toyotan tehdastiimille pisteitä, kun taas japanilaiskuljettaja Katsuta saa ajaa ilman paineita merkkipisteistä.

Pajaria varten Toyota on sen sijaan perustanut niin sanotun satelliittitiimin, joka kantaa nimeä Toyota Gazoo Racing WRT2. Pajari toisin sanoen kerää pisteitä Toyotan kakkostiimille.

Tämä antaa Toyotalle taktisia mahdollisuuksia. Pajarilla on esimerkiksi mahdollisuus viedä pisteitä Toyotan pahimmilta kilpakumppanilta Hyundailta merkkimestaruustaistossa.

Toyotan ratkaisu liittynee kuitenkin enemmän testaamiseen. Tallit saavat testata rajattomasti omilla testialueillaan, mutta alueen ulkopuolella tiimeillä on käytössään vain 21 testipäivää vuoden aikana.

Koska Toyotalla on neljä täyden ohjelman kuljettajaa, testipäiviä olisi entistä vähemmän jokaiselle kuljettajalle. Mutta nyt kun Pajaria varten on kakkostiimi, ei hän syö testipäiviä päätiimin kuskeilta.

Kilpailuissa Toyota voi käyttää Pajaria muutenkin ”pelinappulana”. Tilanteen salliessa tai vaatiessa Pajari voi päästää takanaan olevan päätiimin kuljettajan edelleen, jotta Toyota saa enemmän pisteitä valmistajien mestaruustaistoon.

Hyundaillakin on vielä mahdollisuus vastaavanlaiseen taktiseen vetoon. Tallilla on toistaiseksi kolme täyden kauden kuljettajaa: Thierry Neuville, Ott Tänak ja Adrien Fourmaux. Mutta kolmikko voi saada vielä lisää tulitukea rinnalle.

Hyundai nimittäin pohtii yhä, voisiko se ottaa neljännen auton käyttöönsä valikoiduissa ralleissa. Tähän pestiin ovat tyrkyllä Esapekka Lappi, Dani Sordo ja Andreas Mikkelsen, jotka viime vuonna jakoivat vastuuta Hyundain kolmannessa Rally1-kilpurissa.

Hyundain kohdalla tilanne on kuitenkin hieman erilainen, mikäli se ottaa nelosauton käyttöön. Talli voi nimittäin heittää neljänteen autoonsa kokeneen kuljettajan, joka olisi ykköstiimille voimavara – varsinkin kun kuljettaja saisi kisoihin takuuvarmasti hyvän lähtöpaikan kärjen takaa.

Pajarille sen sijaan tärkeintä on kerätä kokemusta, mutta toki hänelläkin on oma iskunpaikkansa varsinkin nopeissa ralleissa, jotka hän tuntee entuudestaan hyvin.

Lue myös nämä