Toyotan WRC-kuskilla viimeinen näyttöpaikka? – ”Pitää näyttää, mitä olen oppinut”

Japanilaiskuski Takamoto Katsuta aloittaa tällä viikolla jo kuudennen täyden kautensa rallin MM-sarjan pääluokassa.
Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kokemusta siis on ja myös odotukset ovat japanilaista kohtaan kasvaneet. Viime kausi oli kuitenkin vaikea ja Toyota hyllytti Katsutan kertaalleen, kun hän joutui jättämään syyskuun Chilen MM-rallin väliin. Kauden kaksi viimeistä MM-rallia sujuivat kuitenkin sen verran hyvin, että Katsuta sai jatkaa Toyotalla.

Katsuta on yltänyt urallaan jo moneen kertaan podiumille MM-sarjassa, mutta avausvoitto puuttuu yhä. Hänelle tärkeintä on löytää tasaisuutta otteisiin.

Paineita Katsutalla on kuitenkin tänä vuonna aavistus vähemmän, kun Kalle Rovanperä palaa tositoimiin ja ottaa taakkaa valmistajien sarjassa Katsutan hartioilta.

– On minulla itselläkin odotuksia, mutta tärkeintä on olla tasaisempi kuin viime vuonna. Toki on tärkeää näyttää hyvää vauhtia, mutta kisat on myös päästävä maaliin. Nämä ovat päätavoitteitani, Katsuta sanoo.

– Fiilis tiimissä ja autossa on hyvä. Viime vuonna myös kaikki sujui hyvin, paitsi että tein itse pieniä virheitä. Sitä osa-aluetta pitää parantaa ja pyrkiä tekemään hyvää työtä joka kisassa.

Katsuta sai viime vuonna paljon tukea sekä talliltaan että varsinkin tiimikavereiltaan. Japanilainen ja suomalaistähti Kalle Rovanperä ovat tunnetusti hyviä ystäviä. Kaksikko vaihtoi paljon ajatuksia, kun Katsutalla oli hankalaa.

Japanilaisvalmistajan riveissä Katsuta on saanut varmasti enemmän tilaisuuksia kuin moni muu kuski tulisi koskaan saamaan. Voi kuitenkin olla, että kausi 2025 on Katsutan osalta viimeinen tilaisuus näyttää, että hänestä voidaan vielä leipoa aivan ykköskorin kuski.

– Viime kausi oli vaikea, mutta sain paljon tukea tallilta ja opin, kuinka näissä tilanteissa on toimittava. Minusta tuntuu, että olen nyt vahvempi ja tänä vuonna pitää näyttää, mitä olen oppinut, Katsuta summaa.

Monet kuskit ovat tuskailleet uusia Hankookin renkaita, joita he pääsivät testaamaan vain todella vähän ennen kauden ensimmäistä MM-rallia. Katsutan fiilis on kuitenkin luottavainen.

– Monte Carlo on tunnetusti vaikein ralli olosuhteiden takia. On vaikea valmistautua kaikkeen vain yhden testipäivän aikana. Pitää vain löytää parhaat mahdolliset säädöt kaikkien muutosten jälkeen. Fiilis autosta ja renkaista on kuitenkin yleisesti ottaen hyvä.

Lue myös nämä