Hybridien poistaminen säästää kustannuksissa ja tekee autoista kevyempiä, mutta samaan aikaan se toisaalta vie ison osan auton huipputehoista pois.
Kansainvälinen autoliitto FIA on myös suunnitellut ottavansa käyttöön ensi kaudeksi pienemmän kuristimen. Hyundai-talli on vastustanut tätä uudistusta.
Tuore maailmanmestari Thierry Neuville ei ole uutisista ainakaan tässä kohtaa kovin innoissaan. Neuville testasi jo ennen Japanin MM-rallia Espanjassa Rally1-autoa, jossa ei ollut hybridiyksikköä.
– Olen ajanut autoa ilman hybridiä ja luonnollisesti ilman lisäpainoa. Ajoin tämän vuoden vakiokuristimella ja se tuntui aika hyvältä. Ajoimme Andreaksen (Mikkelsen) kanssa aika-ajossa ja olin kaksi kymmenystä nopeampi, joten ajat ovat aika lähellä toisiaan, Neuville kertoi Espanjan testikisaan viitaten.
– Juuri tästä syystä olen aika huolissani pienemmän kuristimen käyttöön ottamisesta, koska autot saattavat olla aika paljon hitaampia, Neuville jatkoi.
Neuville on tuonut mielipiteensä asiasta julki myös FIA:n suuntaan. Neuville on ilmaissut huolensa asiasta ja on keskustellut asiasta myös puhelimitse FIA:n kanssa.
– Rehellisesti sanoen en usko, että he aikovat ottaa huomioon mitään, mitä olen sanonut, mikä on taas kerran todella turhauttavaa, mutta ainakin viesti on mennyt perille, Neuville latasi.
Kuljettajat haluaisivat tietysti aina, että autoissa olisi mahdollisimman paljon tehoja.
– Toki saamme auton painosta 80 kiloa pois, mikä on mukavaa joissakin mutkissa, mutta samaan aikaan menetämme 130 hevosvoimaa. Sorasta en osaa vielä sanoa, mutta ainakin asvaltilla lisätehosta olisi ehdottomasti hyötyä, Neuville linjasi.