Maanantaina tiedotettiin, että hyvin arvostettu moottoriurheiluinsinööri Christian Loriaux siirtyy Overdrive Racingin TGR Dakar -tiimin kehitysjohtajaksi välittömästi.
58-vuotias belgialainen on tehnyt pitkän ja vaikuttavan uran työskentelemällä rallin MM-sarjan huipputiimeissä ja myös kestävyysluokkien puolella. Viime vuodet hän on työskennellyt Hyundain rallitiimin WRC-ohjelman pomona ja teknisenä guruna.
Hyundai ilmoitti yllättäen ennen joulua, vain kuukausi ennen rallin MM-kauden 2025 alkua, että Loriaux lähtee kokonaan tallista uusien haasteiden pariin. Nyt Loriaux’n uusi osoite paljastui.
Loriaux’n työtehtäviin kuuluu jatkossa Toyota Hilux -auton jatkuva kehitystyö Dakar-rallia ja muita aavikkokisoja varten. Toyotan tiedotteen mukaan hänen työnsä painopisteenä ovat pitkän aikavälin teknologiset ratkaisut sekä Toyotan menestys erämaarallin MM-sarjassa (W2RC).
Värväys on Toyotalta ja Overdrive Racingilta melkoinen. Loriaux on ollut hyvin keskeisessä roolissa Hyundailla ja tämän luokan kaappauksia pahan kilpakumppanin riveistä nähdään harvemmin.
Toyota Gazoo Racingin Dakar-projektia pyörittää belgialainen Overdrive Racing, jonka palkkalistoilla Loriaux on jatkossa.
– Olemme iloisia, että Christian liittyy Overdrive-perheeseen. Ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö niin virallinen Toyota Gazoo Racing -tiimi kuin monet yksityiskuljettajat, jotka ovat osa Toyota W2RC -yhteisöä, hyötyisi hänen osaamisestaan ja sitoutumisestaan, Toyotan W2RC -tiimin päällikkö Andrea Carlucci kommentoi tiedotteessa.
– Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme toivottaa Christian Loriaux’n tervetulleeksi tiimiin, Overdrive Racingin toimitusjohtaja Jean-Marc Fortin puolestaan kertoi.
– Hän on tunnettu insinööri, jolla on vaikuttava historia Subaru-, Ford-, Bentley- ja Hyundai-tiimeissä. Rehellisesti sanottuna tämä on kunnia ja uusi motivaation lähde meille vahvistaa R&D-osastoamme entisestään. Hän johtaa osastoa kilpaillakseen muita tiimejä vastaan, kehittääkseen uutta teknologiaa Toyota Gazoo Racingin kanssa ja nähdäksemme, mihin voimme yhdessä yltää maastoautourheilussa, hän jatkoi.
Loriaux työskenteli aluksi Prodrive-tiimissä Subaru Impreza -aikakaudella vuosina 1991-2002. Sen jälkeen hän toimi M-Sport Fordilla pääinsinöörinä ja teknisenä johtajana. Hyundain rallitiimissä hän työskenteli vuodesta 2021 lähtien.
Loriaux’n intohimosta moottoriurheilua kohtaan kertoo paljon se, että hän työskenteli uransa alkuvaiheessa ilman palkkaa RAS Sport -tiimissä opiskellessaan samaan aikaan belgialaisessa yliopistossa. Myöhemmin Subarulla hän teki uraaurtavaa työtä maailmanmestarikuljettajien Colin McRaen ja Petter Solbergin kanssa.
Overdrive Racing osallistuu ensi vuoden Dakar-ralliin kaikkiaan yhdeksällä autolla. Kuljettajina toimivat Yazeed Al-Rajhi, Rokas Baciuska, Juan Cruz Yacopini, Toby Price, Urvo Männama, Marcos Moraes ja Esteve Pujol. Tämän lisäksi tiimi tarjoaa täyden huoltopalvelun TGR:n Seth Quinterolle ja Lucas Moraesille.
Dakar-ralli 2025 ajetaan 3.-17. tammikuuta Saudi-Arabiassa.