Vauhdikasta röykytystä ja vesiesteitä – tämä sinun täytyy tietää Argentiinan MM-rallin reitistä

Ott Tänak oli viime vuonna ylivoimainen Argentiinan röykyissä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Argentiinan ralli tunnetaan röykkyisistä mutta nopeista sorateistä, vesiesteistä ja jopa sumusta. Tänä vuonna kilpailussa ajetaan kaikki samat erikoiskokeet kuin viime vuonna vain muutamin muutoksin.

Argentiinan rallilla on pitkät perinteet MM-sarjassa. Se on kuulunut kilpailukalenteriin vuodesta 1983 lähtien lukuun ottamatta vuosia 1995 ja 2010, joina Argentiina vietti FIA:n määräämää vuorotteluvapaavuotta monien muiden rallien tapaan. Kilpailukeskuksena toimii jälleen Villa Carlos Paz lähellä Cordoban kaupunkia, ja reittikin on pyörinyt samoilla seuduilla jo vuosikymmeniä.

Tätä rallia pidetään yhtenä kauden eniten kestävyyttä vaativana kilpailuna. Se olikin yksi niistä kolmesta rallista, jotka joutuivat lyhentämään reittiään tälle vuodelle sääntöjen rajattua erikoiskokeiden maksimipituuden 350 kilometriin. Tänä vuonna tosin matkaa maksimiin on vain pari kilometriä.

Argentiinan tiet ovat melko röykkyisiä, spooreja syntyy nopeasti, ja kiviä pitää varoa. Teiden reunoissa ei ole ojia vaan penkkoja, pensaita tai kallioita. Ilmanalan haasteisiin lukeutuvat korkeus, pöly ja ajoittainen sumu. Jotkin osuudet pätkistä ovat silti todella nopeita, toiset taas todella hitaita. Monilla pätkillä myös ylitetään matalia jokia vesiestemäisesti.

Jokien ylitykset ovat näyttäviä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Hyvin intohimoinen yleisö muodostaa oman haasteensa Argentiinassa. Penkat ovat usein aivan täynnä katselijoita, vaikka pätkille johtaa melko vähän väliteitä. Kulttuuriin kuuluukin yön yli leiriytyminen pätkän varressa. Tämä korostuu etenkin sunnuntain pätkillä, joilla teitä reunustavat kalliot ovat aivan täynnä pysäköityjä autoja, telttoja ja katsojia.

 

Argentiinan ja Suomen välillä on useiden tuntien aikaero, mutta rallin seuraaminen reaaliajassa onnistuu esimerkiksi Meksikoa tai Australiaa helpommin. Kun Argentiinassa starttaillaan aamun ensimmäisille pätkille, Suomessa on iltapäivä, ja vastaavasti iltahuoltoon tullaan puolen yön tietämissä Suomen aikaan. Eniten valvomista vaatiikin torstain yleisöpyöritys, jonka alettua Suomessa on eletty jo tunti perjantain puolella.

Torstai
Aikataulu Suomen ajassa
16.00 SHAKEDOWN Villa Carlos Paz - Cabalango  4,25 km
01.08 EK1       Villa Carlos Paz              1,90 km

Shakedown kantaa nimeä Villa Carlos Paz – Cabalango ja on ollut reitiltään sama jo vuosikausia. Pätkä alkaa kapeahkolla, töyssyisellä ja syheröisellä tiellä, joka muuttuu pian hieman leveämmäksi ja nopeammaksi. Loppuosa ajetaan taas todella leveällä ja nopean jouhealla tiellä. Argentiinan rallin reitti tarjoaa niin montaa erilaista tietä, ettei yksi pätkä voi mitenkään edustaa niitä kaikkia, mutta vesiesteiden puuttuminen on anteeksiantamatonta.

 

Varsinaisen kilpailun aloittaa Villa Carlos Pazin yleisöerikoiskoe. Se ajetaan kaupungin kaduilla ja puistoissa, ylittäen myös siltoja. Tyypillisen modernin mikkihiiripätkän tavoin siihen kuuluu samojen osuuksien toistamista ja liikenneympyrän kiertoja. Ei kauden huonoimmasta päästä tällaisia pätkiä, muttei parhaimmastakaan.

Pätkän alkaessa Argentiinassa on pimeää. Viime vuonna tosin järjestäjä ohjeisti kilpailijoita olemaan käyttämättä lisävaloja, koska ne pilaisivat televisioinnin. Näyttäisi kuitenkin siltä, että määräystä ei toteltu.

Perjantai
Aikataulu Suomen ajassa
14.08 EK2    Las Bajadas - Villa Del Dique 1 16,65 km
14.55 EK3    Amboy - Yacanto 1               29,85 km
16.08 EK4    Santa Rosa - San Agustin 1      23,44 km
18.03 EK5    Parque Tematico 1                6,04 km
18.43 HUOLTO Carlos Paz
20.51 EK6    Las Bajadas - Villa Del Dique 2 16,65 km
21.38 EK7    Amboy - Yacanto 2               29,85 km
22.51 EK8    Santa Rosa - San Agustin 2      23,44 km
             YHTEENSÄ                       145,92 km

Perjantain pätkät ajetaan Cordoban eteläpuolella. Niille luonteenomaista on pehmeän hiekkainen pinta. Tämän vuoden pätkät ovat lähes samat kuin viime vuonna.

Las Bajadas – Villa del Dique on kuulunut rallin vakiokalustoon 80-luvulta saakka. Se palasi reitille viime vuonna ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011, vaikkakin pätkän loppuosaa ajettiin välissä osana muita erikoiskokeita.

Pätkä on leveä, mutta pohjaltaan hiekkainen ja pehmeä, ja reunoilla on penkat. Röykkyjen lisäksi kuljettajien pitää varoa ajolinjalla vaanivia kiviä. Osa pätkästä ajetaan todella kovaa, aina rajoittajalle asti kutosella töyssyistä huolimatta. Osa paikoista taas pitää ottaa varovaisemmin, vaikka mitään kovin teknisiä osuuksia pätkältä ei löydy.

Sääennuste EK2/6:lle Las Bajadas – Villa Del Dique, joka ajetaan Suomen aikaa perjantaina klo 14.08 ja 20.51.

Las Bajadas – Villa del Dique on surullisenkuuluisa siitä, että Ari Vatasen onnettomuus vuonna 1985 tapahtui juuri täällä, viitisen kilometriä tämän vuoden lähdöstä. Paikka on sinänsä harmiton, mutta juuri ennen vuoden 1985 rallia kuormuri oli juuttunut sateen pehmentämälle tielle ja kaivanut siihen ison montun. Vatasta ennen tulleet kuskit jarruttivat monttuun, Vatanen ei edes nostanut kaasua.

Viime vuonna Ott Tänak pyörähti tällä pätkällä heti rallin alkajaisiksi, vääntäen myös auton ohjauksen vinoon. Tosin jo päivähuoltoon mennessä hän oli taas rallin johdossa. Toisella ajokerralla Esapekka Lappi ja Andreas Mikkelsen kärsivät rengasrikoista, kun taas Teemu Suninen selvisi säikähdyksellä leveäksi menneestä mutkasta penkkaan nojaamalla.

 

Amboyn kylästä lähteviä pätkiä on kuulunut Argentiinan reitille alkuvuosista saakka, usein päättyen Santa Monicaan. Viime vuosina Amboy – Yacanto on tosin muodostunut yhdeksi perjantain vakiopätkäksi. Aiemmin sitä on ajettu jopa 37 kilometrin mittaisena, nyt taas viimevuotisesta 33 kilometrin reitistäkin on katkaistu viimeiset kolme kilometriä pois. Silti se on perjantain pisin ja koko rallin toiseksi pisin erikoiskoe.

Tien pinta on samankaltaista röykkyä kuin edelliselläkin, mutta nyt suuri osa pätkästä on kapeampaa syheröä. Mukaan toki mahtuu myös täysiä ajettavia osuuksia.

Yhdeksän kilometrin kohdalla käännytään isommalle tielle, jolla vastaan tulee rallin ensimmäinen vesieste. Viisi kilometriä myöhemmin taas ison hypyn jälkeen käännytään kolmannelle tielle, joka vaihtelee Meksikon tyyliin leveästä kapeaan ja nopeasta hitaaseen. Viimeiset kaksi kilometriä kivutaan vuoren huipulle.

Sääennuste EK3/7:lle Amboy – Yacanto, joka ajetaan Suomen aikaa perjantaina klo 14.55 ja 21.38.

Vuonna 2014 Kris Meeke ajoi Amboy – Yacanton pätkällä penkkaan. Viime vuonna taas Jari-Matti Latvalan ralli päättyi tälle erikoiskokeelle ison kiven tuhotessa jousituksen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,259216″ ap mute ]

 

Perjantailenkin kolmas erikoiskoe on Santa Rosa – San Agustin. Edeltäjiensä tavoin sitä on ajettu usein Argentiinan MM-rallissa, täysin muuttumattomassa muodossa viimeisen kolmen vuoden ajan.

Pätkä muistuttaa oikeastaan Meksikon rallia – tie on hyväpintaista ja suurilta osin jouhean nopeaa, mutta seassa on yllättäviä tiukkoja mutkia. Muutama osuus on myös röykkyisempää tai kapeampaa, mutta suuri osa pätkästä on helposti ajettavaa verrattuna kahteen aiempaan. Viime vuonna kärkikuskit totesivat myös, että pätkä oli selvästi päivän liukkain.

Sääennuste EK3/8:lle Santa Rosa – San Agustin, joka ajetaan Suomen aikaa perjantaina klo 16.08 ja 22.51.

Vuonna 2017 Santa Rosa – San Agustinin pätkä aiheutti Citroenin tallille täystuhon, kun Craig Breenin autosta hajosi voimansiirto ja Kris Meeke kaatoi kovasta vauhdista. Molemmat joutuivat jatkamaan kilpailua superrallisäännön turvin.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2285,259223″ ap mute ]

 

Ennen puolen päivän huoltoa ajetaan Parque Tematicon yleisöpätkä sekä perjantaina että lauantaina. Tämä kahden auton rata on kuusikilometrisenä kauden pisin yleisöerikoiskoe ja myös monien kuljettajien suosikki. Nämä kapeat tiet ovat hyvin luonnollisen oloisia eikä reitillä ole shikaaneja tai keinotekoisia hyppyjä. Tien pohja on jopa hieman röykkyinen ja reunoissa on penkat, joista voi ottaa hieman tukea. Tämän pätkän keskinopeus on itse asiassa kovempi kuin sunnuntain varsinaisilla erikoiskokeilla!

 

Sääennuste shakedownille (to klo 16.00), EK1:lle Villa Carlos Paz (pe klo 01.51) ja EK5/12:lle Parque Tematico (pe klo 18.03 ja la klo 17.26). Ajat Suomen aikaa.
Lauantai
Aikataulu Suomen ajassa
13.47 EK9    Tanti - Mataderos 1            13,92 km
14.38 EK10   Mataderos - Chuchilla Nevada 1 22,67 km
15.25 EK11   Chuchilla Nevada - Characato 1 33,65 km
17.26 EK12   Parque Tematico 2               6,04 km
18.02 HUOLTO Carlos Paz
19.17 EK13   Tanti - Mataderos 2            13,92 km
20.08 EK14   Mataderos - Chuchilla Nevada 2 22,67 km
20.55 EK15   Chuchilla Nevada - Characato 2 33,65 km
             YHTEENSÄ                      146,52 km

Lauantain pätkät ajetaan Cordoban länsi- ja luoteispuolella. Pätkät sijaitsevat lähellä toisiaan ja ne pohjautuvat kolmeen tiehen, joilla on ajettu usein viime vuosina – lähtö- ja maalilippujen paikkaa on vain vaihdeltu hieman vuodesta toiseen.

Päivä alkaa Tanti – Mataderosin erikoiskokeella, joka ajettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna. Tälle vuodelle se onkin säilynyt muuttumattomana. 14 kilometrin mittaisena se on rallin lyhyin tavallinen erikoiskoe.

Pätkän aluksi ajetaan kilometrin mittainen asvalttiosuus Tantin kylässä. Sitten kurvataan soratielle, joka on kovapintainen mutta röykkyinen ja tekninen. Penkkojen sijasta tietä reunustavat nyt isot kivet ja kalliot. Tien luonne säilyy samanlaisena kun kivutaan ylös vuorelle, vaikkakin välissä on sekä pehmeämpiä että nopeampia osuuksia. Tosin vasta juuri ennen maaliviivaa päästään kiihdyttämään todella pitkä suora.

Sääennuste EK9/13:lle Tanti – Mataderos, joka ajetaan Suomen aikaa lauantaina klo 13.47 ja 19.17.

Vain muutama kilometri edellisen maalista samalla tiellä alkaa seuraava pätkä Mataderos – Chucilla Nevada. Tänä vuonna pätkä alkaa 6,3 kilometriä aiemmin kuin viime vuonna, ja tämä onkin koko rallin ainoa ennen ajamaton osuus. Maalilippu on sen sijaan samassa paikassa kuin ennenkin, joten pätkä on nyt 22 kilometriä pitkä. Vuosina 2016 ja 2017 pätkä ajettiin puolestaan jopa 38 kilometrin mittaisena.

Tie on edelleen kovapintainen kuten edelliselläkin, mutta nyt vain hieman röykkyinen. Uudella alkuosalla on tiukkoja mutkia ja vuorelle kiipeämistä, mutta viime vuoden pätkän startista eteenpäin alkaa kovavauhtinen laskettelu alaspäin, ja sitten taas kivutaan hitaammin.

Pätkän puolivälin paikkeilla tulee todella nopea osuus, jossa on pitkiä suoria ja niiden väliset mutkatkin melko nopeita. Tällä osuudella Kris Meeke kaatoi Citroenin todella hurjan näköisesti vuonna 2017.

Juuri ennen maalia käännytään hieman pienemmälle tielle, mutta suurin osa tästä tiestä säästetään seuraavalle pätkälle. Viime vuonna risteysalueella oli pahaa sumua, ja Andreas Mikkelsen käväisi penkan puolella.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,259227″ ap mute ]

 

Ei ole vaikea uskoa, että tämä oli viime vuonna rallin nopein pätkä 116 km/h:n keskinopeudella. Uuden alkuosan teknisempi osuus tulee laskemaan tätä, mutta silti pätkä kilpailee rallin nopeimman tittelistä Las Bajadas – Villa Del Diquen kanssa.

Sääennuste EK10/14:lle Mataderos – Chuchilla Nevada, joka ajetaan Suomen aikaa lauantaina klo 14.38 ja 20.08.

Edellistäkin lyhyemmän siirtymän jälkeen ajetaan rallin pisin erikoiskoe, 33-kilometrinen Chucilla Nevada – Characto. Tänä vuonna sitä on lyhennetty maalipäästä seitsemällä kilometrillä, mutta lähtö on samassa paikassa kuin aiemmin.

Koska edellisen pätkän lopussa käännyttiin pienemmälle tielle, sellaisella nyt myös jatketaan. Tien kapeudesta ja röykkyisyydestä huolimatta alkuosalla ajetaan kovaa. Reunoillakin on taas penkat kivien ja kallioiden sijasta.

Viime vuonna Craig Breen ja Esapekka Lappi ajoivat tällä osuudella ulos. Breenin auto kaatui, Lappi taas oli onnekkaampi Janne Fermin nuottivirheestä johtuneessa ulosajossa. Onnekas oli tavallaan myös Kris Meeke, joka selvisi renkaanvaihdolla.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,259230″ ap mute time=”85″ ]

 

Sen sijaan onni ei ollut Jari-Matti Latvalan matkassa vuonna 2016 kun Volkswagen Polosta hajosi jousitus ja auto kaatui rajusti. Tällä kertaa ei ainakaan vika ollut kuljettajassa.

 

Puolivälin paikkeilla pätkä muuttuu vähitellen entistäkin kapeammaksi ja röykkyisemmäksi. Monin paikoin tien reunoissa on myös isoja kiviä. Mutkat ovat myös koko ajan toistaan teknisempiä, joten pätkä muuttuu koko ajan hitaammaksi.

Viitisen kilometriä ennen maalia käännytään risteyksestä kovapintaisemmalle tielle, jossa ajetaan ensin kovaa kunnes ylitetään syvä joki hitaasti. Tämän jälkeen loppuosa ajellaan teknisiä mutkia maaliin asti.

Sääennuste EK11/15:lle Chuchilla Nevada – Characato, joka ajetaan Suomen aikaa lauantaina klo 15.25 ja 20.55.
Sunnuntai
Aikataulu Suomen ajassa
15.08 EK16 Copina - El Condor 1               16,43 km
16.31 EK17 Mina Clavero - Giulio Cesare       20,30 km
18.18 EK18 Copina - El Condor 2 (Power Stage) 16,43 km
           YHTEENSÄ                           53,16 km

Kuten aiemmin, sunnuntaina ajetaan yhteensä kolme erikoiskoetta Cordoban lounaispuolella. Nämä legendaariset erikoiskokeet ovat perjantain ja lauantain pätkiä selvästi hitaampia ja röykkyisempiä.

Päivän aloituksena ja rallin päättävänä Power Stagena ajetaan Copina – El Condor, yksi koko MM-kalenterin tunnetuimmista erikoiskokeista. Se ajettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa eri suuntaan kuin aiemmin, eli ylämäkeen, kuten tänäkin vuonna.

Pätkän alussa on nopean jouhea osuus laaksossa. Kolmen kilometrin kohdalla saavutaan vuoristoon ja tiestä tulee heti kapeampi, röykkyisempi ja teknisempi. Paria kilometriä myöhemmin ylitetään muutama kapea riippusilta, joista yhteen Elfyn Evans osui vuonna 2017 taistellessaan kymmenyksistä Thierry Neuvillea vastaan. Pätkän loppuosa on myös hyvin teknistä syheröä, paitsi 10 kilometrin kohdalla on hieman nopeampi osuus.

Sääennuste EK16/18:lle Copina – El Condor, joka ajetaan Suomen aikaa sunnuntaina klo 15.08 ja 18.18.

Lähdöstä maaliin noustaan 750 metriä korkeammalle. Suurin osa tästä ajetaan pienillä vaihteilla hitaissa nopeuksissa, joten moottorit ovat kovan rasituksen alla. Viime vuonna ainakin Ott Tänak valitteli Toyotansa ylikuumenneen El Condorissa.

Eri suuntaan ajaessa pätkällä on nähty monenlaista ohjelmaa. Vuonna 2015 Thierry Neuville ja Andreas Mikkelsen todistelivat rallimaailmalle ystävyyttään ajamalla ulos samassa mutkassa.

 

Viime vuonna taas WRC2-kuski Gustavo Saba ajoi yhden mutkan pitkäksi, pilaten rallinsa aivan kalkkiviivoilla.

 

Kahden El Condor -ajokerran välillä käydään ajamassa kertaalleen Mina Clavero – Giulio Cesare. Viime vuonna se ajettiin eri suuntaan, ja nyt on palattu tutumpaan versioon, joka siis ajettiin viimeksi vuonna 2017. Tämä tosin tarkoittaa, että nyt kaikki sunnuntain kolme pätkää ajetaan ylämäkeen, joten autot tulevat olemaan kovilla.

Vuoden 2017 versioon nähden pätkältä on poistettu nopea alkuosuus, joten alusta saakka meno on hyvin teknistä kapealla ja röykkyisellä tiellä. Reitti kulkee kivien keskellä ja maiseman onkin sanottu muistuttavan karuudessaan kuuta. Lisähaasteena reitillä on joitain kapeita siltoja, vesiesteitä ja myös muutama nopeampi pyrähdys.

Puolivälin tienoilla pätkä muuttuu vain entistä röykkyisemmäksi ja hitaammaksi tien kivutessa vuorelle. Tämä osuus muistuttaa suorastaan Turkin rallin rääkkiä. Aivan lopulla taas tien pinta näyttää siltä, että siinä on aikoja sitten ollut asvaltti, joka on nyt aivan palasina.

Sääennuste EK17:lle Mina Clavero, joka ajetaan Suomen aikaa sunnuntaina klo 16:31

Viime vuonna Kalle Rovanperä kaatoi kovavauhtisesti tällä erikoiskokeella. Kallen Skoda osui vieläpä ulkokaarteeseen parkkeerattuun katsojan autoon, jonka sisällä nukkui nainen! Kaikeksi onneksi tästä selvittiin isolla säikähdyksellä ja peltivaurioilla. Tätä osuutta ei kuitenkaan ajeta tämän vuoden pätkällä ja suuntakin olisi ollut eri.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,259233″ ap mute time=”109″ ]

 

Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Argentiinassa tiet puhdistuvat jokaisen auton jälkeen, kuten kaikissa sorakisoissa. Tien pohjasta ei kuitenkaan välttämättä tule esiin pitävää uraa, joten efekti ei ole yhtä dramaattinen kuin vaikkapa Meksikossa.

Auraamisen haittavaikutus vaihtelee pätkästä toiseen. Esimerkiksi viime vuonna Sebastien Ogierin mukaan Santa Rosa – San Agustinin hyväpintainen erikoiskoe puhdistui paljonkin, kun taas Amboy – Yacanton röykytys ei niinkään. Teemu Suninen puolestaan starttasi sunnuntain pätkille toisena autona Khalid Al-Qassimin jälkeen, ja sanoi Mina Claveron olleen hänen ajajauransa liukkain kokemus kuivalla soralla.

Argentiinassa ajetaan toisinaan pehmeän hiekkaisilla ja pölyävillä teillä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Tämän vuoden Korsikan rallin voittaja Thierry Neuville nousi myös MM-pisteissä johtoon, joten hän starttaa Argentiinaan ensimmäisenä. Viime vuoden suvereenilla voittajalla Ott Tänakilla on puolestaan tänä vuonna Neuvillen lisäksi Sebastien Ogier edessään auraamassa tietä. Viimeinen WRC-auto tulee olemaan Korsikalta pois jäänyt Andreas Mikkelsen. Kymmenentenä autona hänen täytyy jo varoa reitillä olevia kiviä, ettei kärsisi rengasrikkoa kuten viime vuonna.

Viime vuoden Argentiinan rallissa oli myös näkyvyyshaittoja. Perjantain aamun pätkillä sankka pöly haittasi muita paitsi ensimmäistä autoa, kun taas lauantaiaamuna sumu häiritsi kaikkia tasapuolisesti. Kummassakin tapauksessa hyvät nuotit ja vankkumaton luotto niihin auttaa.

Lue myös nämä