Voiko Teemu Suninen taistella huipputuloksesta Monzan MM-rallissa? – ”Noudatan tiimin antamia tavoitteita”

Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Teemu Suninen pääsee nautiskelemaan WRC-auton ratissa nykyisten kilpureiden viimeisessä rallissa Monzassa ensi viikolla. 

Suomalaiskuski sai komennuksen Hyundain WRC-auton rattiin, kun tallin virolaistähti Ott Tänak joutui jättämään Monzan rallin väliin perhesyiden vuoksi. Elokuussa pitkän yhteistyönsä M-Sport Fordin kanssa päättänyt Suninen ajoi ensimmäisen rallinsa Hyundailla lokakuussa Kataloniassa, kun alla oli Rally2-luokituksen menopeli. Nyt jokelalainen saa tilaisuutensa huippuluokan kalustolla.

Suniselle Monzan MM-ralli on oiva tilaisuus näyttää todellinen vauhtinsa, sillä viimeisen parin vuoden aikana M-Sportin Fiesta WRC:llä ei yksinkertaisesti ole voinut taistella huipputuloksista. Silti myös maltin on oltava matkassa.

– Tämä on minulle hieno mahdollisuus. Noudatan tiimin antamia tavoitteita ja sovitan vauhtini siihen. Auto on minulle uusi, joten ottaa varmasti aikaa, että totun siihen. Heti ensimmäisten testien jälkeen tuli kuitenkin tunne, että tämä on voittaja-auto, Suninen sanoo tallin tiedotteessa.

– Monzassa on paljon pidonvaihteluita ja myös ajorytmi vaihtelee. Erot vuoristo- ja ratapätkien välillä ovat aika suuret. Se on kuitenkin upea tapa päättää kausi.

Hyundailla ei ole käytännössä enää mahdollisuuksia uusia valmistajien MM-titteliä, jonka korealaisvalmistaja on voittanut kaksi kertaa putkeen. Jari-Matti Latvalan johtamalle Toyotalle riittää, että yksi Yaris WRC pääsee kisan maaliin saakka, vaikka keskeytys tulisikin eteen perjantaina tai lauantaina.

– Lähestymme kauden päätösrallia samalla taisteluhengellä kuin mikä meillä oli kauden alussa tammikuussa. Eri syistä johtuen emme ole samassa tilanteessa MM-sarjassa kuin viime vuonna Monzassa. Se ei kuitenkaan estä meitä tavoittelemasta huipputulosta, tallipomo Andrea Adamo miettii.

– Tämä ralli on yhden aikakauden päätös, kun ensi vuonna uudet hybridiautot tulevat MM-sarjaan. Haluamme ehdottomasti päättää tämän aikakauden tyylillä ja ottaa jälleen yhden voiton Hyundaille. Sitä varten meillä on kolme kovaa miehistöä mukana.

Monzan MM-ralli starttaa testierikoiskokeella ensi torstaina illan suussa. Kolmen varsinaisen kisapäivän aikana ohjelmassa on yhteensä 16 erikoiskoetta ja reilut 250 EK-kilometriä.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,392677″ ap mute ]

Lue myös nämä