WRC-tallipomo vaatii FIA:lta toimia koronatauon aikana – ”Nyt on korkea aika naulata asiat lukkoon”

Richard Millener
Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin rallitallin päällikkö Richard Millener peräänkuuluttaa Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta toimia. Koronaviruspandemian vuoksi WRC-karkelot ovat vähintään neljän kuukauden tauolla, joten nyt olisi aikaa laittaa kauden 2022 hybridisäännöt lukkoon.

FIA ilmoitti tällä viikolla, että aiemmin siirretyn Argentiinan osakilpailun lisäksi myös toukokuun Portugalin rallia ja kesäkuun alkuun suunniteltua Sardinian kisaa lykätään. MM-kauden on näillä näkymin määrä jatkua heinäkuussa Keniassa.

Rallin MM-sarjan hybridisääntöjen kanssa on jahkattu jo pitkään. Edelleen muun muassa moottorin ja hybridiyksikön osalta ei ole tehty päätöksiä.

Lue myös: Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassa

– Nyt ei ole enää mitään häiriötekijöitä. Tämä on täydellinen aika tehdä lopulliset säännöt. Me olemme järjestäneet asian tiimoilta paljon tapaamisia ja me kaikki olemme tehneet kovasti töitä. Me voimme jatkaa niitä tapaamisia tänä aikana videopuheluiden välityksellä, Millener korostaa DirtFishin sivuilla.

– Tämä on tavallaan mahtava tilaisuus suunnitella autoa ja käyttää aika hyödyksi. Jos ei huomioi tämän päivän tilannetta maailmassa, niin vuoden 2022 pitää nyt olla päätavoitteemme. Nyt on korkea aika naulata asiat lukkoon.

Lue myös: Kuka voitti historian ensimmäisen Meksikon MM-rallin? Testaa tietosi kinkkisessä rallivisassa!

Virallisesti seuraava askel hybridisääntöjen viimeistelyssä on WRC-komission kokous toukokuussa. Siellä on määrä lyödä lukkoon viimeisetkin yksityiskohdat. Säännöt on määrä hyväksyä maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa kesäkuussa.

Nyt on jo tiedossa, että uusien sääntöjen mukaan vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko. Myös autojen joustovaraa yksinkertaistetaan, aerodynamiikkaa vähennetään ja iskunvaimentimista tehdään yksinkertaisempia. Kaiken taustalla on FIA:n pyrkimys vähentää kuluja rallin MM-sarjassa.

Lue myös: Hyundain WRC-tähdeltä täysi tyrmäys FIA:n hybridisäännöille- ”Kysyin heti pomoltani, että hyväksyitkö tämän paskan”

Katso alapuolelta parhaat palat Meksikon MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,332372″ ap mute ]

Lue myös nämä